آفتاب

مدعیان امروز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی مسئول سرفه‌ها و زجرهای جانبازان ما هستید

مدعیان امروز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی مسئول سرفه‌ها و زجرهای جانبازان ما هستید

وزیر امور خارجه تاکید کرد: همکارانی در وزارت امور خارجه دارم که هنوز وقتی در ملاقات‌ها حضور پیدا می‌کنند به دلیل صدمات شیمیایی صدایشان و دست‌هایشان لرزان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در همایش نفس‌های سوخته که در آستانه سالروز بمباران شیمیایی و میکروبی برگزار شد، گفت: هر چه داریم مرهون رشادت‌ها و شجاعت‌ها و ایثارگری‌های شهدا هستیم.

وی خطاب به جانبازان گفت: شما سند زنده مقاوت ایران اسلامی هستید. شما نشان دادید بهترین سرمایه ما بزرگترین ابزار بازدارندگی ما در برابر قدرت‌های جهانی علاوه بر توانمندی‌های دفاعی و سلحشوران جان بر کف ما در مبارزه با قدرت‌های سلطه‌جو مردم مقاوم و فرهنگ ایثار و شهادت این کشور است که توانسته از این مرز و بوم در بدترین شرایط که همه قدرت‌های دنیا در برابر آنها ایستاده بودند، مقاومت کند و سربلند بیرون بیاید.

وی افزود: کجاست صدام کجاست؟ علی شیمیایی کجاست؟ کسانی که علیه مردم ما آنقدر جنایت کردند کجا هستند؟ اکنون شما سربلند ایستاده‌اید و ما هم از صدقه‌سر شما سربلند هستیم.

ظریف ضمن تشکر از حجت الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید گفت: غبطه می‌خورم به حال ایشان که چنین افتخاری دارند که هر روز در کنار جانبازان هستند.

وزیر امور خارجه گفت:‌ استفاده صدام از سلاح شیمیایی از روزهای بعد از فتح خرمشهر و سال ۶۳ آغاز و از سوی ما به صورت مداوم به سازمان ملل گزارش می‌شد.

وی افزود: فاجعه حمله عراق به سردشت مقدمه‌ای شد برای حمله رژیم صدام به حلبچه اما هیچ کدام از این جنایت‌ها باعث یک تحرک از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد نشد.

ظریف ادامه داد: شش بار دبیرکل وقت سازمان ملل متحد با اصرارها و فشارهای ما علیرغم کارشکنی‌های آمریکا، هیئت‌هایی را به ایران و  سردشت اعزام کرد. در آنجا بیماران و مصدومان شیمایی ما را دیدند و گزارش دادند.

وزیر امور خارجه افزود: گزارش‌های بدون تردیدی درباره استفاده صدام از سلاح شیمیایی ارائه دادم و من خودم در نیویورک از مجروحان شیمیایی که برای درمان آمده بودند، استقبال کردم و همه این میزان از سبوعیت را در چهره زنان و کودکانی که از حملات شیمیایی مصدوم شده بودند، دیدند اما دریغ از یک جمله و یک کلمه.

ظریف گفت: کسانی که امروز می‌گویند استفاده از سلاح شیمیایی خط قرمز ماست تمام تلاش‌شان را کردند که استفاده صدام از سلاح شیمیایی بدون کوچکترین هزینه‌ای اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به دوران کارداری خود در سازمان ملل متحد گفت: بعد از یکی از بمباران‌های شیمیایی با عنوان کاردار ۲۵، ۲۶ ساله درخواست ملاقات با سفیر ۶۶ ساله‌ فرانسه را که آن روز دبیر شورای امنیت بود کردم و به او گفتم که عراق دوباره از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. او در پاسخ گفت من اجازه ندارم با شما در این زمینه صحبت کنم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: حال می‌خواهیم بپذیریم که شما مدعی مقابله با سلاح شیمیایی هستید؟ چه کسی می‌پذیرد که شما که خون مردم در دستانتان است و مسئول سرفه‌ها و زجرهای جانبازان شیمایی هستید امروز از مقابله با سلاح کشتار جمعی صحبت کنید.

ظریف افزود: اگر کسی در دنیا حق داشته باشد در مقابله با سلاح هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیکی صحبت کند آنهایی هستند که هنوز زخم این سلاح‌های غیرانسانی را در بدنشان حس می‌کنند.

وی گفت: همکارانی در وزارت امور خارجه دارم که هنوز وقتی در ملاقات‌ها حضور پیدا می‌کنند به دلیل صدمات شیمیایی صدایشان و دست‌هایشان لرزان است. اینها هستند که حق دارند در مقابله با سلاح کشتار جمعی صحبت کنند نه شمایی که حاضر نشدید مقابله کنید بلکه تلاش کردید سرپوش بگذارید.

ادامه دارد...

کد N2195645

وبگردی