آفتاب
دادستان کل کشور مطرح کرد

تعیین ۱۰ شاخص برای ارزیابی قضات

تعیین ۱۰ شاخص برای ارزیابی قضات

دادستان کل کشور گفت: در ارزیابی عملکرد دادسراها ۱۰ شاخص برای نظارت بر عملکرد قضات تعیین کردیم.

به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام محمد جعفر منتظری در همایش قوه قضائیه که صبح امروز برگزار شد، به برخی نکات مورد تاکید رهبری اشاره کرد و گفت: رهبری اعلام کردند که قوه قضائیه باید صد در صد انقلابی باشد.

وی افزود: وقتی رهبری و ولی فقیه یک امری را به ما تکلیف می کنند اگر ما از این خط مشی انقلابی بودن تخلفی کینم و یا تخطی داشته باشیم نزد خدا مسئول هستیم.

وی در ادامه به نظارت بر دادسراها اشاره کرد و گفت: اولین مرکز و محلی که مردم در مسایل کیفری مراجعه می کنند دادسرا است از این جهت اهمیت ویژه داشته و پیشانی دستگاه قضا محسوب می شود.

منتطری افزود: در رابطه با دادسراها نیاز به تلاش ویژه داریم. به موجب ماده ۲۸۸ قانون آیین دادرسی کیفری دادستان کل مسئول ناظر بر دادسراها است. از زمانی که دادستان کل شدم در ادامه کارهایی که دادستان کل سابق که امروز رییس قوه قضائیه هستند، بحث نظارت بر دادسراها از اولویت های بنده بوده. خبر داریم در برخی دادسرا ها نقض هایی وجود دارد. بازرسی سر زده از دادسراها و رسیدگی به شکایت های مردمی انجام می شود. تصور ما نباید این باشد که همه مطالب در رابطه با شکایت است مواردی داریم که از برخی قضات تقدیر شده است.

دادستان کل کشور به بازرسی الکترونیکی اشاره کرد و گفت: اشراف آنلاین به دادسراها فرصت خوبی برای نظارت است و بیشترین نظارت ها هم از طریق الکترونیکی خواهد بود.

یکی از آثار نظارت الکترونیک بر عملکرد دادسراها این بوده که به پنجاه دادسرا در سراسر کشور نیاز نداریم به طوری که دادگاه بخش می تواند نیاز مردم آن منطقه را رفع کند. با توجه به کمبود نیروی انسانی نامه ای در این زمینه به رییس قوه قضائیه ارسال کردم.

وی افزود: در ارزیابی عملکرد دادسراها شاخص هایی را برای نظارت بر عملکرد قضات تعیین کردیم.

وی به ده شاخص تعیین شده اشاره کرد و گفت: میزان دانش واتکای قضایی، میزان انگیزه برای احقاق خق، رعایت نظم در امور میزان رضایت بر مجموعه تحت نظر، سرعت در انجام امور محوله، دقت، میزان حسن شهرت و خوشنامی یک قاضی تکریم ارباب رجوع و خوش اخلاقی میزان تلاش در انجام امور محوله و تقید به ارزش‌های اسلامی
اینها شاخص های است که در ارزیابی از دادسرا ها و قضات انجام می دهیم. در بازدید روز گذشته خود از یکی از دادسراها دیدم پول اضافی از مردم گرفته می شد که همانجا تذکر دادم. به عنوان مثال یک ده هزار تومان پول اضافه برای نوشتن سوال از دادسرا از مردم گرفته می شد.

تکمیل می شود…

کد N2195641

وبگردی