آفتاب
مدیرکل طرح های ملی جوانان:

اجرای برنامه های اوقات فراغت با رویکرد مهارت آموزی

اجرای برنامه های اوقات فراغت با رویکرد مهارت آموزی

مدیرکل طرح های ملی وفراگیر جوانان گفت: موضوع اصلی در برنامه های اوقات فراغت امسال، تمرکز مهارت آموزی در اوقات فراغت است.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر حسین آل اسحاق، روز سه شنبه در نشست ارائه برنامه های اوقات فراغت جوانان، افزود: در حوزه آسیب باید بگویم جوانان فضایی ندارند و امکانات مناسبی در اختیارشان نیست. اگر بتوانیم اهمیت موضوع سرمایه گذاری اوقات فراغت، مهارت آموزی و سودآور بودن این موضوع را برای صاحبان سرمایه روشن کنیم اتفاقات خوبی خواهد افتاد و بسیاری از مشکلات حل می شود.

وی ادامه داد: موضوع اصلی در برنامه های اوقات فراغت امسال، تمرکز مهارت آموزی در اوقات فراغت است. این زمان فرصتی برای کارهای غیرآموزشی روتین و برای استفاده هرچه بهتر است.

آل اسحاق ادامه داد: مشکل اصلی کشور ما بحث اشتغال است. این درحالی است که بازار کار علاوه بر دانش آکادمیک نیاز به مهارت هم دارد تا جوان ها زودتر جذب کار و بازار کار شوند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر استان آذربایجان شرقی به عنوان اولین استانی است که سعی داریم از ظرفیت های دستگاه ها برای مهارت آموزی رایگان جوانان و سپس جذب آنها در بازار کار اقدام کنیم. در این زمینه مجموعه برنامه های فرهنگی، ورزشی و مهارت آموزی برای جذب در بازار کار در نظر گرفته شده. روز گذشته این طرح اجرا شده و امیدواریم مهارت آموزی در اوقات فراغت در نظر گرفته شود.

وی با اشاره بر موضوع سرمایه گذاری بر روی اوقات فراغت جوانان، تصریح کرد: اگر بتوانیم اهمیت موضوع سرمایه گذاری اوقات فراغت، مهارت آموزی و سودآور بودن این موضوع را برای سرمایه داران روشن کنیم اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

آل اسحاق تاکید کرد: ۲۰ برنامه برای اوقات فراغت در نظر گرفته شده و پاتوق های فرهنگی، اردوهای اداره ورزش و جوانان، موضوع گفت و گوهای جوانان از جمله برنامه چند دقیقه همدلی به منظور نشست جوانان با مسئولین استانی به صورت روتین وجود دارد.

آل اسحاق ادامه داد: ما در دو سطح در معاونت وزارت ورزش و جوانان موضوع اوقات فراغت را پیگیری می کنیم. یک سطح هماهنگی و ارزیابی دستگاه های متولی اوقات فراغت در سطح استان ها و ستاد ملی جوانان که منجر می شود به برگزاری جشنواره هایی در انتهای فصل تابستان و انتخاب دستگاه های فعال در حوزه اوقات فراغت. سطح اجرایی که هر ساله برنامه های دورهمی های پرنشاط در سطح استان ها و برگزاری برنامه ها در شهرستان ها. ایجاد فضای شادی و نشاط در سطح کشور جزو الزامات امروز در ایجاد فضای فراغت است. برگزاری برنامه هایی با محوریت شادی در چهارچوب اخلاقی هدف اصلی برنامه های ما است و امیدواریم با برگزاری این برنامه ها در ایام دهه کرامت و ولایت فضای این شادی و نشاط دوچندان شود.

وی ادامه داد: از رسانه ها می خواهیم تا در سطح استان ها برنامه های اوقات فراغت خانوادگی را در سطح دستگاه ترویج دهند. برنامه های اوقات فراغت نیاز به ابتکار دارد. به عنوان مثال در حوزه بازی های رومیزی ابهاماتی وجود دارد و برای دستگاه ها به دلیل حواشی، به صورت جدی به این موضوع ورود نمی کنند.

وی اظهار داشت: امسال تاکید ما بر این است که برنامه ها و جشن های ویژه فراغت جوانان در شهرستان ها و نقاط کم برخوردار، بیشتر از مراکز استان ها انجام شود. چرا که میران نیاز و استقبال از این رویدادها در شهرستان ها، بسیار بالا است.

آل اسحاق در خصوص بودجه لازم برای اوقات فراغت جوانان عنوان کرد: با تغییر سن جوانی، ابهامات موجود در حوزه افراد مشمول خدمات ما رفع شد. درباره بودجه این عنوان نیز برخی معتقدند که تمامی بودجه و امکانات این موضوع به وزارت ورزش اختصاصی می یابد این در حالی است که به عنوان مثال بو جه آموزش و پرورش برای اوقات فراغت، ۳ برابر وزارت ورزش است. به هر نحو، تمامی دستگاه ها با هر میزان بودجه موجود باید برای جوانان برنامه ریزی کرده و اقدامات خود را انجام دهند.

وی درباره طرح مهارت آموزی سربازان، گفت: سهمیه در نظر گرفته شده برای هر استان، هزار نفر است. در اغلب استان ها آغاز شده و پیش بینی می کنیم که تا پایان تابستان ظرفیت به ۳۰ هزار نفر برسد. موضوعات این طرح عبارتند از، آموزش مهارت های زندگی و مهارت های پایه ای اشتغال است. اساس این طرح آن است که جوانان در کنار آموزش های نظامی، آموزش های لازم برای زندگی را نیز دریافت کنند.

کد N2195568

وبگردی