آفتاب

آن ثبت صلواتی بود، این مزایده جدی است

آن ثبت صلواتی بود، این مزایده جدی است

ساختمان تاریخی «جیپ بلیز» در خیابان اکباتان هم به لیست مزایده‌های منتشر شده در روزنامه‌های کثیرالانتشار اضافه شد، تا این بنا نیز احتمال پیشامدهای ناگوار را به تن بخرد.

به گزارش ایسنا، این بار نام «ساختمان جیپ» با قیمت پایه دو هزار و ۶۶۳ میلیارد ریال، در لیست مزایده‌ی یک شرکت دولتی قرار گرفته است، هر چند مزایده‌ی یک بنای تاریخی به منزله‌ی تخریب آن نخواهد بود اما در این میان یک نکته این احتمال را قوی‌تر می‌کند که مالک بعدی بتواند راحت‌تر برای تخریب آن قدم بردارد. با وجود اعلام معاون میراث‌فرهنگی وقت استان تهران در سال ۹۱ مبنی بر ثبت ملی این اثر، هیچ شماره ثبتی از این بنای تاریخی در دسترس نیست.

[figure] [figcaption] پلان بام ساختمان تاریخی جیپ

 سام گیوراد - دانش‌آموخته مرمت بناهای تاریخی در مقطع کارشناسی ارشد - نیز همراه با دیگر دوستداران میراث‌فرهنگی درخواستِ توجه به این بنای تاریخی را دارد.

او در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: متاسفانه تا کنون عمده‌ی بناهای ساخته شده توسط وارطان هوانسیان ، از سردمداران معماری ایران، تخریب شده‌اند، اما امیدواریم با مزایده‌ی این بنای تاریخی، آن نیز در لیست تخریبی‌های میراث‌فرهنگی ثبت نشود.

وی با اشاره به این‌که معماری بناهای باقی‌مانده‌ی از وارطان معمولا منحصربفرد هستند، این اظهارنظر را که معمولا معماری‌های پهلوی دوم فقط در جداره ارزشمندند و فضای داخلی بناها ارزشِ چندانی ندارد، ادامه می‌دهد: هرچند این ساختمان از نظر مساحت زمین، قدری نامتوازن است و کار کردن معماری در آن مشکل، اما به واسطه‌ی نوع کارهایی که از وارطان دیده‌ام و وجود دارند، مانند هتل لاله در لاله‌زار، سینما متروپل، خانه وارطان در فلسطین یا خانه‌ی پدری داریوش شایگان، این تفکیک را قبول ندارم.

او با بیان این‌که ساختمان جیپ متعلق به شرکت ماشین‌سازی جیپ که در پهلوی دوم ساخته شده، از حدود ۳۰ سال گذشته متروک است، پس از کاربری‌اش به عنوان دفتر شرکت جیپ، مدتی نیز دفتر فروش داروهای کارخانه «لدرولی» خاندان خسروشاهی بود و پس از آن هرچند در مالکیت شرکت پارسا درآمد، اما فقط مدت کوتاهی دفتر این شرکت بود و سپس متروکه شد.

وی با تاکید بر این‌که وارطان از معماران دوران تحول معماری ایران محسوب می‌شود، ادامه می‌دهد: ساختمانِ شرکت جیپ، از نظر پلان معماری، حائز اهمیت است، حتی از نظر معماری مدرن در بین معماری‌های همدوره خود مطرح بوده و این بنا امروز جزو مطرح‌ترین‌هاست، از سوی دیگر با توجه به این‌که برای یک برند و خودروی معروف جهان ساخته شده نیز می‌تواند حائز اهمیت باشد، از سوی دیگر قرارگیری این بنا در بافت‌ تاریخی تهران، نیز به اهمیت تاریخی این بنا اضافه می‌کند.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شوند که بهمن ۱۳۹۱ محسن علمدار – معاون وقت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران – در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده بود: ساختمان «جیپ» در خیابان اکباتان در هشتمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت شد. این ساختمان در دوره‌ی پهلوی اول توسط شرکت «جیپ» ساخته شد و بعد از انقلاب شرکت «پارس خودرو» آن را خرید.

اما بعد از انتشار این خبر از سوی علمدار که اعلامِ آن را بعد از برگزاری یکی از همایش‌های ثبتِ آثار تاریخی کشور که در آن زمان بیشتر به ثبت‌های صلواتی مشهور بود، تا امروز هیچ شماره‌ و تاریخِ ثبتِ رسمی از این بنای تاریخی در میراث‌فرهنگی استان تهران وجود ندارد، البته به گفته‌ی برخی کارشناسان میراث‌فرهنگی چیزی حدود نیمی از آثار ثبت شده در آن همایش هنوز هیچ شماره‌ی ثبتی به صورت رسمی ندارند!

انتهای پیام

کد N2194960

وبگردی