آفتاب
برای کاهش مصرف انرژی؛

خداحافظی با هارددیسک، فلاش و دی رم با حافظه ای که خواب می رود

خداحافظی با هارددیسک، فلاش و دی رم با حافظه ای که خواب می رود

محققان انگلیسی موفق به اختراع نوع جدیدی از حافظه های رایانه ای شده اند که با استفاده از روش های ابتکاری متعدد میزان مصرف برق را به حداقل ممکن می رساند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تک تایمز، پژوهشگران دانشگاه لنکستر می‌گویند حافظه الکترونیکی جدیدی که تولید کرده اند برای راه اندازی نیازی به بوت شدن مکرر ندارد و به محض آنکه متوجه شود کاربر در حال استفاده از آن نیست به خواب می‌رود و تنها پس از فراخوانی مصرف برق را آغاز می‌کند.

این حافظه به گونه‌ای طراحی شده که حتی در فواصل لمس دکمه‌های صفحه کلید توسط کاربر به خواب می‌رود تا مصرف انرژی را به کمترین میزان برساند.

پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۵ با شکل گیری اینترنت اشیا شاهد تولید و مصرف بسیار زیاد داده خواهیم بود و همین مساله موجب می‌شود در آن زمان یک پنجم مصرف برق دنیا مربوط به داده‌های رایانه‌ای باشد. از همین رو تولید حافظه‌های جدیدی که برق کمتری مصرف کنند، ضرورت زیادی دارد.

حافظه رایانه‌ای جدید از قابلیت به خواب رفتن سریع در صورت عدم نیاز به استفاده و فعال شدن آنی در زمان نیاز برخوردار است و این خاموش و روشن شدن‌های مکرر لطمه‌ای به کارکرد آن نیز وارد نکرده و در فرایند ذخیره سازی اختلال ایجاد نمی‌کند.

حافظه جدید که بر مبنای اصول پردازش کوانتومی کار می‌کند، انقلابی در بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری تراشه‌های DRAM و همین طور هارد دیسک و حافظه‌های فلاش نیز ایجاد خواهد کرد. برآوردها نشان می‌دهد استفاده از حافظه‌های یادشده به جای DRAM ها باعث کاهش ۱۰۰ برابری مصرف انرژی توسط آنها می‌شود.

کد N2194601

وبگردی