آفتاب

کدام چشم ایرانی بلندپروازترین پهپاد آمریکایی را کشف کرد؟

کدام چشم ایرانی بلندپروازترین پهپاد آمریکایی را کشف کرد؟

همشهری آنلاین: برخی منابع نزدیک به نیروهای مسلح، پس از شکار این پهپاد آمریکایی که بالاترین سقف پروازی در میان پرنده‌های بدون سرنشین آمریکایی را دارد، از وجود یک رادار پیشرفته و جدید ایرانی در قالب گردان‌های سامانه سوم خرداد خبر داده‌اند.

به گزارش فارس، این رادار پیشرفته به نام رادار آرایه فازی بشیر اولین بار در آبان ماه ۹۷ در جریان رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت ۹۷ تحویل نیروی هوافضای سپاه پاسداران شد. این رادار شناسایی آرایه فازی در باند اس فعالیت کرده و برد آن در حدود ۳۵۰ کیلومتر است.

این رادار سه بعدی وظیفه کشف اولیه هدف را داشته و اطلاعات مورد نظر را به رادار کنترل آتش منتقل سامانه‌های تسلیحاتی منتقل می کند. از این رادار می توان در داخل ساختار یک گردان آتش باری یا به صورت یک سامانه کاشف مستقل استفاده کرد.

با توجه به برد بالای این سامانه راداری می توان آن را در فاصله بیشتری نسبت به پرتابگرهای موشکی سامانه‌ای مثل سامانه سوم خرداد قرار داد و بدون نگرانی از کشف شدن محل پرتابگرهای موشکی در آغاز درگیری به جستجوی فضای منطقه مورد نظر پرداخت.

در جریان شلیک و ساقط کردن پهپاد جاسوسی آمریکا شاهد شلیک موشک از روی یکی از پرتابگرهای فاقد رادار سامانه سوم خرداد بودیم. این احتمال وجود دارد که پهباد گلوبال هاوک RQ-۴ آمریکایی ابتدا توسط رادار بشیر شناسایی شده و با ارسال اطلاعات آن به سامانه‌های مجهز به رادار کنترل آتش زنجیره شکار تکمیل شده و موشک به سمت هدف پرتاب شده است.

' id='video201952320417' poster='']

کد N2194459

وبگردی