آفتاب

حمایت «ساتکاب» از ساخت تجهیزات داخلی در حوزه نیرو

حمایت «ساتکاب» از ساخت تجهیزات داخلی در حوزه نیرو

ساتکاب از هر شرکتی که به توسعه فناوری‌های نوین و ساخت کالای داخلی در صنعت آب و برق کمک کرده و از واردات تجهیزات خارجی ...

ساتکاب از هر شرکتی که به توسعه فناوری‌های نوین و ساخت کالای داخلی در صنعت آب و برق کمک کرده و از واردات تجهیزات خارجی جلوگیری کند، حمایت می‌کند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، محمد ولی علاء‌الدینی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)، در نشست خبری خود با رسانه‌ها اعلام کرد: حمایت از ساخت داخل اولویت اصلی این نهاد است، به‌طوری که با بررسی کالاهای تولیدی از ورود کالای مشابه خارجی جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه راهبرد وزارت نیرو برای آینده جذب جریان نقدینگی در پروژه‌های سودده است، افزود: راهبرد وزارت نیرو این است که بخشی از نقدینگی کشور را به کمک صنعت آب و برق آورده و بعد از اینکه پروژه‌ها اجرایی شد، سود آن میان سرمایه‌گذاران که همان مردم هستند، تقسیم شود. مدیرعامل ساتکاب با اشاره به آغاز فعالیت این شرکت در سال ۱۳۴۷ تصریح کرد: فلسفه اصلی تاسیس این شرکت پشتیبانی از صنعت آب و برق و تامین نیازهای این صنعت بود. همان طور که می‌دانید مطابق سیاست‌های کلی اصل ۴۴، ۸۰ درصد اقتصاد ایران باید در اختیار بخش خصوصی باشد. به همین منظور از سال ۸۵ به بعد نقش شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) در صنعت نیرو روز به روز کاهش یافت. در اواخر دولت یازدهم وزارت نیرو تصمیم گرفت به منظور پشتیبانی از بخش خصوصی، ساتکاب را با راهبرد و ماموریت جدید، دوباره وارد صنعت آب و برق کند. علاء‌الدینی با اشاره به ماموریت‌های اصلی شرکت ساتکاب گفت: سهامداری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، دو ماموریت و راهبرد اصلی شرکت است که به همین منظور در حال حاضر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم سهامدار ۱۷۰ شرکت هستیم. این کارشناس صنعت برق به نحوه ارائه خدمات ساتکاب به شرکت‌های فعال در صنعت برق اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از ماموریت‌های ساتکاب صادرات خدمات فنی و مهندسی است. در ۲ سال گذشته بالاترین صادرات خدمات فنی و مهندسی بخش برق را به کشورهای مختلف از جمله عراق و روسیه داشتیم. وی در پاسخ به سوال «دنیای‌اقتصاد» مبنی برحمایت از شرکت‌های نوپا و فعال در حوزه صادرات گفت: خدمات مهندسی و مشاوره‌ای ساتکاب شامل مشاوره، تامین تجهیزات مورد نیاز و در صورت نیاز ایجاد دفتر در کشور مقصد است. حمایت‌های دیپلماتیک از شرکت‌های ایرانی در خارج از مرزها و نظارت بر انجام سلامت پروژه‌ها نیز از دیگر خدمات و وظایف ساتکاب در این زمینه است.علاء‌الدینی با انتقاد از انحصار در بخش‌های اقتصادی گفت: فضای رقابتی در عرصه اقتصادی، موجب افزایش کیفیت محصولات و خدمات، نوآوری، افزایش پاسخگویی و... خواهد شد. وی در ادامه با اشاره به سیاست استفاده از کنتورهای هوشمند تصریح کرد: کنتورهای هوشمند این قابلیت را دارد که روی موبایل‌ها نصب شده و زمانی که مصرف از حد مجاز تجاوز می‌کند، به مصرف‌کننده هشدار ‌دهد. مدیرعامل ساتکاب با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰۰هزار دستگاه کنتور هوشمند در سراسر کشور نصب شده، افزود: قرار بود هزینه نصب این کنتورها بر عهده مشترکان باشد، اما با تغییر تکنولوژی هزینه‌ای که مشترک باید پرداخت کند کاهش یافته است. به گفته علاء‌الدینی، ۷۰ تا ۹۸ درصد تجهیزات برقی و ۱۰۰ درصد تجهیزات در توزیع برق در داخل کشور ساخته می‌شود. وی در ادامه از راه‌اندازی وندورلیست در صنعت آب و برق خبر داد و گفت: این اقدام موجب جلوگیری از فساد احتمالی خواهد شد و قابلیت رقابت نیز ایجاد می‌شود. این فهرست متمرکزی است که همه افرادی که می‌خواهند در صنعت آب و برق فعالیت کنند در آن قرار می‌گیرند.

کد N2193005

وبگردی