آفتاب
مهر از ارسال پیامک پلیس برای رانندگان گزارش می‌دهد؛

یک پیامک و هزار روایت

یک پیامک و هزار روایت

طی ماه گذشته در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی منتشر می‌شد که مردم در خیابان وزرا در صف‌های طولانی ایستاده‌اند تا تکلیف پیامک کشف حجابی که برایشان رفته است را مشخص کنند اما واقعیت ماجرا چه هست؟

خبرگزاری مهر -گروه جامعه: جلوی اولین تاکسی دست بلند کردم: «مستقیم - آخر وزرا» سوار که شدم پیرمرد راننده با لحن خاصی پرسید: منکرات تشریف می‌برید!؟ دستپاچه گفتم نه! یعنی بله ولی برای تهیه گزارش. پیرمرد لبخند معنی داری زد، فکر کنم باور نکرد!

تقریباً همزمان با دوستم به محل قرار رسیدم و طبق معمول به محض دیدن من شروع کرد از ماجراهای تلخ گلایه کردن و سوال و جواب که مثلاً خبرنگار هستی و چرا این رفتارها را گزارش نمی‌کنی و…!

حالا روبروی ساختمانی بودیم که همه چیز به آنجا مربوط می‌شود. ساختمان معروف به منکرات! هردو تعجب کردیم! شلوغ نبود، یعنی اصلاً کسی نبود! به ساعتم نگاه کردم، یک ربع به نه بود و با تعریف‌هایی که دوستم کرده بود، الان اینجا باید قیامت می‌بود که نبود!

شنیده بودم پلیس برای مردم پیامک می‌فرستد و مردم دسته دسته به اینجا میایند و مدت‌ها سرگردان ناراحت و با برخوردهای آن‌چنانی معطل می‌شوند و…! اما حالا خبری نبود که نبود!

پیش نگهبان دم در رفتیم. جوان خسته ای که خیلی حوصله جواب دادن نداشت و اجازه ورود هم نمی‌داد می‌گفت: اگر خبرنگارید باید معرفی نامه و مجوز داشته باشید وگرنه با کارت خبرنگاری تنها نمیشه»! مجوز فعالیت در سطح شهری که از پلیس تهران بزرگ گرفته بودم را به او نشان دادم و گفتم این هم از مجوز، سری تکان داد و گفت: «منظورم مجوز ورود است نه این کاغذ» داشتیم به مجوز فکر می‌کردیم که افسر جوان و خوش برخوردی به سراغمان آمد. توضیحات خوبی داد. هم درباره اصل طرح امنیت اخلاقی و هم درباره مسائل مراجعین.

از پلیس جوان درباره کلیت طرح امنیت اخلاقی پرسیدم و او هم در چند جمله مختصر توضیح داد که: «طرح کلاً مربوط به کشف حجاب داخل خودروها هست و اگر کسی این کار را انجام بدهد، قانون شکنی کرده و پلیس وظیفه دارد برخورد قانونی انجام بدهد.»

گفتم برخورد قانونی یعنی چی دقیقاً!؟ آقای پلیس گفت: «اصل برخورد، تشکیل پرونده و معرفی به مرجع قضائی برای اخذ جریمه یا زندان هست اما ما در مرحله اول این کار را نمی‌کنیم، فعلاً به مالک خودرویی که عمل مجرمانه در آن رخ داده پیامکی ارسال می‌کنیم و از او می‌خواهیم که ظرف ده روز به یکی از مراکز پلیس مراجعه کند»

۱۰ روز فرصت هست تا راننده ای که پیامک کشف حجاب برای او ارسال شده است به یکی از مراکز پلیس مراجعه کند و ساختمان خیابان وزرا تنها یکی از مراکز مراجعه مردم هست و به جز آن، همه کلانتری‌های سطح شهر هم پذیرای مالکین خودروها هستند

حرفش را قطع کردم و پرسیدم: «ده روز یا ۲۴ ساعت»!؟ گفت: «نه ۱۰ روز فرصت هست، چون احتمال دادیم مالک خودرو به دلیل مسافرت یا مشکلات دیگر، امکان حضور فوری نداشته باشد.» بعد هم معلوم شد که ساختمان خیابان وزرا تنها یکی از مراکز مراجعه مردم هست و به جز آن، همه کلانتری‌های سطح شهر هم پذیرای مالکین خودروها هستند.

صحبتمان گرم گرفته بود که پیرمرد جا افتاده ای ناراحت و عصبانی از راه رسید و گفت: «سرکار! من بی حجاب بودم تو ماشین!؟ من با این سر و شکلم!؟» و بعد اشاره‌ای به سر طاس و عرق کرده اش کرد!

افسر در حالیکه سعی داشت جلوی خندیدنش را بگیرد، گفت: «پدر جان! تشریف ببرید داخل همکاران راهنمایی می‌کنند. ما امکان احضار سرنشین را نداریم، حتماً شما به عنوان مالک خودرو، احضار شدید» پیرمرد غرولند کنان از کنارمان رد شد و رفت داخل. از افسر خداحافظی کردیم و در همان پیاده رو با یکی دو نفر گفت‌وگو کردیم.

«عباس» رهگذری بود که می‌گفت: «هر روز از اینجا عبور می‌کنم تا برای ورزش به پارک ساعی برسم. بیست روز- یک ماه قبل یکی دو روز اینجا شلوغ شد اما الان خلوت شد. الان خبری نیست انگار، شما دیر آمدید!»

خانم میانسالی هم از داخل ساختمان بیرون آمد. از دست دخترش شاکی بود! پرسیدم داخل چه اتفاقی افتاد با بی حوصلگی گفت: «هیچی! دخترم سر به هوایی می‌کند، من باید تعهد بدهم»! دوستم مشتاقانه پرسید: «چه تعهدی»!؟ جواب داد: «که دیگر در ماشین کشف حجاب نکند» پرسیدم: همین!؟ در حالی که سوار ماشین می‌شد بله ای گفت و رفت!

زودتر از آنچه که فکرش را بکنیم پیرمردی که با افسر پلیس بحث کرده بود از در خارج شد. به سراغش رفتیم و پرسیدیم چه شد!؟ گفت: «هیچی! تعهد دادم که دیگر بی حجاب نباشم!» دوستم با خنده و شیطنت پرسید: پدر جان! خودتان!؟ پیرمرد که انگار تازه یادش افتاده بود بپرسد ما که هستیم، وقتی فهمید خبرنگاریم توضیح داد که ماشینش اغلب در اختیار دخترش هست و خودش خودروی دیگری دارد. و بعد هم گفت: «دخترم جوان است دیگر، گاهی گوش به حرف من هم نمی دهد»! پرسیدم حالا مطمئنید که دخترتان مرتکب جرمی شده؟ با دلخوری گفت: «چه جرمی خانوم!؟ قتل که نکرده!» گفتم منظورم همان بی حجاب بودن است، بالاخره آن هم جرم است دیگر! بله کشداری گفت و جواب داد: «بله دخترم مجرم است اما این کجا و آن کجا! راستش مشخصات محل و ساعت ثبت تخلف را به من اعلام کردند، دیدم درست است چون خیابانی بود که منزل همسر سابقم در آنجاست. ما سالهاست متارکه کرده ایم و دخترم هر از گاهی به مادرش سر می‌زند.»

تصمیم گرفتیم به یکی از کلانتری‌ها برویم. دقایقی بعد در میدان شهید عشقیار یا نیلوفر سابق بودیم. آنجا هم اجازه ندادند وارد شویم! خواهش از افسر نگهبان و نشان دادن آن برگه مجوز و… هم فایده‌ای نداشت، پس بازهم در خیابان گفتگو کردیم.

از خانم رهگذری که دست دختر بچه چهار – پنج ساله اش را گرفته بود پرسیدم چیزی از طرح می‌داند و اصلاً با آن موافق است؟ جواب داد در تلگرام خوانده که خودروی افراد به مدت دو ماه توقیف می‌شود و برای آزاد شدن، علاوه بر خلافی، باید جریمه جدیدی هم بدهند!

ملاک عمل نیروی انتظامی رعایت قوانین و ارزش‌های رسمی است

تصمیم گرفتم تا پاسخ برخی از ابهامات و سوالاتی که در باره این طرح برای رسانه‌ها و مردم به وجود آمده را از سردار احمد نوریان سخنگوی ناجا سوال کنم که وی در خصوص فلسفه اجرای طرح ناظر یا همان برخورد با کشف حجاب در خودرو اظهار کرد: پلیس فارغ از نگاه‌های سیاسی و جریانی حاکم بر جامعه به عنوان ناظم اجتماعی و مدافع امنیت عمومی در چارچوب قوانین جاری کشور، خود را موظف به حفظ نظم عمومی و تأمین امنیت تمام اقشار جامعه با هرگونه نگرش و گرایشی می‌داند؛ لذا ملاک عمل نیروی انتظامی رعایت قوانین و ارزش‌های رسمی و پذیرفته شده حاکم و حقوق شهروندی است.

وی در ادامه سالم نگه داشتن فضای زیست عمومی و اجتماعی را یک وظیفه همگانی بویژه پلیس برشمرد و تصریح کرد، دشمنان در طول چهار دهه گذشته بیشترین امکانات و اقدامات مذبوحانه خود را صرف تهاجم فرهنگی و تضعیف ارزش‌های دینی و رسمی جامعه از جمله عفاف و حجاب کرده و تلاش دارند در این زمینه با شکستن سدهای هنجاری، نظم و امنیت عمومی و آرامش حاکم بر جامعه را مخدوش سازند.

معاون اجتماعی ناجا با تاکید بر اینکه در مباحث فرهنگی و اجتماعی، اقدامات اقناعی و غیر سلبی ارجحیت داشته و دارد، گفت: انتظار پلیس در موضوعات فرهنگی از قبیل عفاف و حجاب این است که مردم و افکار عمومی با کسب آگاهی و اطلاع از ترفندها و مکر دشمنان، به موقع ورود کرده و با احساس مسئولیت در قبال خانواده خود و نسل آینده، با روشی صحیح و رعایت الزامات قانونی نسبت به عمل مجرمانه و هنجارشکنی معدود افراد برهم زننده نظم عمومی و عاملان به رفتارهای منافی عفت اعتراض کرده و از حقوق شرعی و اجتماعی خود دفاع کنند.

بر اساس قانون هرگونه کشف حجاب، جرم مشهود بوده و بر اساس نص صریح قانون پلیس موظف است با افرادی که عامدانه و بر اساس تبلیغات سو دشمنان در داخل خودرو یا اماکن عمومی اقدام به برداشتن حجاب می‌نمایند برخورد کرده و به محاکم قضائی معرفی کند

سخنگوی ناجا با تاکید بر حمایت نیروی انتظامی و دستگاه قضا از آمران به معروف و ناهیان از منکر در برابر قانون شکنان، اضافه کرد: بر اساس قانون هرگونه کشف حجاب، جرم مشهود بوده و بر اساس نص صریح قانون پلیس موظف است با افرادی که عامدانه و بر اساس تبلیغات سو دشمنان در داخل خودرو یا اماکن عمومی اقدام به برداشتن حجاب می‌نمایند برخورد کرده و به محاکم قضائی معرفی کند.

به گفته نوریان نیروی انتظامی علاوه بر اشخاص، نسبت به شناسایی جریان‌ها و گروه‌های سازمان یافته که به دنبال ترویج فساد و بی بندوباری در کشور هستند اقدام نموده و اجازه نخواهد داد تا دشمنان این نظام مقدس در این جنگ تمام عیار فرهنگی به اهداف شوم و پلیدشان برسند.

وی ادامه داد: پلیس اجازه نخواهد داد تا عده قلیلی از افراد نابهنجار با کشف حجاب و رفتارهای منافی عفت، آرامش روانی خانواده‌ها و متدینین جامعه را برهم زده و نسبت به اعتقادات و باورهای مذهبی و اجتماعی عموم مردم، دهن کجی کنند، مردم نیز جز این از پلیس خود، انتظار ندارند همانطور که به مال و اموالشان دزد بزند انتظار دارند پلیس به سرعت ورود کرده و با سارقین و تعدی کنندگان برخورد کند، در خصوص مجازات دزدان ارزش‌های رسمی جامعه و متجاوزان به امنیت اخلاقی نیز انتظار اقدام قاطعانه توسط پلیس را دارند.

پلیس در گام نخست با ارسال پیامک مجرمانه بودن کشف حجاب در خودرو را متذکر می‌شود

وی در تشریح طرح ناظر یک یا همان برخورد با افرادی که در داخل خودرو کشف حجاب می‌کنند، اظهار داشت: پلیس با استفاده از ابزارهای تکنولوژیکی، دوربین‌های ترافیکی و انتظامی و مشاهدات عینی مأموران، خودروهای متخلف در زمینه کشف حجاب را شناسایی و در گام نخست با ارسال پیامکی به صاحب خودرو، مجرمانه بودن این عمل را متذکر می‌شود و در صورت تکرار در دفعات بعد با فراخوان مالک خودرو به صورت حضوری تعهد کتبی مبنی بر عدم تکرار خواهد گرفت و در صورت اصرار مالک یا سرنشینان خودرو به تکرار عمل مجرمانه، با حکم قضائی نسبت به توقیف خودرو اقدام خواهد کرد و در صورتی که فرد خاطی مجدداً کشف حجاب نماید، مالک برای اعمال مجازات به مراجع قضائی معرفی خواهد شد.

سخنگوی ناجا ادامه داد: از نظر پلیس، مالک خودرو در برابر هر گونه رفتار نابهنجار و تخلف، مسئول است؛ لذا اگر صاحب خودرویی، وسیله نقلیه را در اختیار دیگران قرار داد باید در ازای رفتار مجرمانه دیگران، پاسخگو هم باشد از سوی دیگر، رانندگان محترم وسیله نقلیه عمومی به ویژه تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی هم ملزم به تاکید بر رعایت پوشش و حجاب مسافران هستند تا پلیس مجبور به برخورد قضائی و توقیف خودرو نگردد.

نوریان می‌گوید: بنا بر آمارها در اغلب موارد پس از دریافت تذکر اولیه، افراد خود را ملزم به رعایت قانون دانسته و البته از کسانی که مرتکب تکرار جرم کشف حجاب شده اند، تعهد کتبی اخذ شده و در موارد خاص نیز خودروی این افراد توقیف گردیده است.

معاون اجتماعی ناجا تأمین امنیت خانواده‌ها بویژه بانوان محترم به منظور حضور آزادانه و بدون مزاحمت این قشر در صحن اجتماع را از اولویت‌های مأموریتی پلیس برشمرد و تصریح کرد: مأموران انتظامی در برخورد و مقابله با افراد مرتکب به اعمال مجرمانه ای نظیر دور دور کردن، ایجاد مزاحمت برای نوامیس و یا ارتکاب به جرایم خشن مانند تجاوز و سرقت به عنف و …، قاطع بوده و هیچ گونه ترحمی نسبت به این افراد نخواهند کرد.

می‌شود استثنایی هم برای مسافرکش‌ها قائل شد؟

به گزارش خبرنگار مهر، خیلی از افراد می‌گویند چرا فردی که مسافرکش است و احتمالاً هم به نان شبش محتاج باید تاوان فردی که در ماشینش کشف حجاب کرده است را بپردازد و باید در قانون استثنائی برای این افراد در نظر گرفته شود.

جهت اطلاع خوب است یک بررسی آماری انجام شود که چه تعداد از خودروهایی که پلیس با پیامک به آنها تذکر می‌دهد و از آنها طلب تعهد می‌کند جزو مسافرکش‌های رسمی و قانونی هستند و چه تعداد ماشین‌های به ظاهر شخصی هستند.

در آخر این مطلب را برای امینت خاطر رانندگان و مالکان خودرو بگویم که پلیس بر اساس گزارش‌های مستمری که به او داده می‌شود این پیامک‌ها را ارسال می‌کند نه بر اساس رفتار لحظه‌ای.

کد N2192463

وبگردی