آفتاب

شمخانی: تجاوز هواپیماهای بیگانه به حریم هوایی ایران خط قرمز ماست

شمخانی: تجاوز هواپیماهای بیگانه به حریم هوایی ایران خط قرمز ماست

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اعلام کرد: با تمام توان از مرزهای آبی، خاکی و زمینی ایران دفاع خواهیم کرد و تجاوز هواپیماهای بیگانه به حریم هوایی ایران «اف.ای.آر» خط قرمز ماست و فرقی نمی‌کند که متجاوز کدام کشور باشد.

دریابان علی شمخانی پیش از ترک اوفا در گفت و گویی مشروح با ایرنا افزود: ما با هر متجاوزی به شدت برخورد خواهیم کرد "اف ای آر" ما در حقیقت خط قرمز ماست، برای ما فرقی ندارد که هواپیمای کدام کشور از اف. ار. ای ما عبور کرده است به متجاوز همواره پاسخ سخت داده و خواهیم داد.
به گفته وی، روزی که ایران بخواهد راهبرد متوقف کردن جریان صادرات نفت از منطقه را اجرا کند شرایط میدانی خلیج فارس با وضعیت امروز کاملاً متفاوت خواهد بود، ضمن اینکه یکی از شیوه‌های رایج آمریکا برای فشار به کشورها اتهام زنی شده است.

جنگ نظامی میان ایران و آمریکا رخ نخواهد داد
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که جنگ نظامی میان ایران و آمریکا رخ نخواهد داد و واشنگتن جنگ اقتصادی با هدف ضربه زدن به ملت ایران به راه انداخته است.
شمخانی اظهار داشت: برخلاف جو سازی ها علیه ایران از سوی برخی، جنگی رخ نخواهد داد چرا که دلیلی ندارد جنگی رخ دهد ضمن اینکه تهمت زدن به دیگر کشورها به شیوه رایج مقامات آمریکا تبدیل شده است و آنها تلاش می‌کنند از این طریق به کشورهای دیگر فشار وارد کنند.
وی گفت: امروز شاهد جنگ اقتصادی از سوی آمریکا هستیم که آن را مقامات واشنگتن علیه ملت ایران به راه انداخته‌اند و فکر می‌کردند با چنین اقداماتی ملت ایران را به زانو در خواهند آورد اما دیدیم که مردم ایران در مقابل آنان ایستادند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با بیان اینکه ملت ایران با یاری خدا تحریم‌های آمریکا را بار دیگر به فرصت تبدیل خواهد کرد، اظهار داشت: آنها (مقام‌های آمریکایی) در مورد تسلط اطلاعاتی خود ادعاهای عجیب و غریب و فراتر از واقعیت دارند.
شمخانی گفت: کشوری که به اتهام داشتن سلاح هسته‌ای عراق را مورد حمله قرار می‌دهد و بعد از حمله به این نتیجه می‌رسد که براساس اطلاعات غلط وارد جنگ شده است و متحدان آن نیز بیان می‌کنند که اگر به وضعیت قبل برگردیم هرگز چنین تصمیمی را نمی‌گرفتیم دچار ضعف اطلاعاتی هستند.
وی ادامه داد: کشوری که قادر نیست با تجهیزات فنی خود هواپیمای مسافربری را از غیرمسافربری تشخیص دهد و انواع خطاهای اطلاعاتی در طول حیات وسیع خود مرتکب شده، حتماً باید در خصوص قضاوت عجولانه خود دچار تردید شود.
شمخانی گفت: ما قطعاً از منافع خودمان دفاع خواهیم کرد و آنها را در جنگ اقتصادی نیز شکست خواهیم داد؛ آنها تلاش کردند با وارد کردن فشار اقتصادی مردم ایران را به خیابان‌ها بکشانند حال آنکه مردم متوجه توطئه‌ها و نیات پلید فراخوان‌های پی در پی آنان شدند و طرح‌های ظالمانه آنها را ناکام گذاشتند.
شمخانی گفت: امروز ثبات اجتماعی در کشور ما بیش از هر زمان دیگری است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: آمریکا قطعاً نمی‌تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند.
کشوری که ۱۵ همسایه دارد اساساً تحریم پدیر نیست.
وی افزور: ما کشوری تحریم ناپذیر هستیم و ظرفیت‌های فراوانی در همکاری با کشورهای همسایه داریم و می‌توانیم از ظرفیت‌های گسترده خود در حوزه اقتصادی استفاده کنیم.
وی افزود: امروز مقامات آمریکایی دچار سردرگمی در مقابل ایران شده اند و پراکنده گویی انها ضمن ان که مورد استقبال جامعه جهانی قرار نگرفته همگان را متعجب کرده است.

ایران گزینه‌های مختلفی را برای دفاع از حقوق ملت خود دراختیار دارد
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران گزینه‌های مختلفی را برای دفاع از حقوق ملت ایران در اختیار دارد.
دریابان شمخانی در پاسخ به این سوال ایرنا که آیا اقدامات بعدی ما در چارچوب برجام خواهد بود، اظهار کرد: اقدامات مرحله‌ای ایران که گام‌های آن مشخص شده است در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام بوده است اما اگر اقدامات نامتناسبی صورت گیرد طبیعتاً جمهوری اسلامی ایران گزینه‌های مختلفی را برای دفاع از حقوق ملت خود در اختیار دارد.
وی ادامه داد: ایران (در اجرای برجام) تعادل داشته وآژانس بین المللی انرژی اتمی ۱۵ بار پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است.
وی با بیان اینکه دیگران هم تعهدات متقابلی داشتند که انجام نداده‌اند، اظهار داشت: بعضی از طرف‌های برجام از این پیمان خارج شده‌اند و بر خلاف مسیر توافقی که صورت گرفت کشورهای دیگر را وادار می‌کنند که از قوانین فراسرزمینی خود استفاده کنند و ایران را به تحریم بکشانند.
شمخانی با انتقاد از تحریم سپاه پاسداران از سوی آمریکا اظهار کرد: آنها یک سازمان جهادگر ضدتروریسم را تروریست می‌خوانند وبا هدف فشار اقتصادی به مردم ایران معافیت‌ها در مورد ایران را لغو کردند.
وی ادامه داد: متأسفانه این اقدامات با سکوت بخش دیگری از کسانی که در زیر سند برجام را امضا کرده اند، همراه بوده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با تأخیر و خویشتنداری یک ساله تصمیم گرفت که مراحلی را گام به گام آغاز کند تا شاید این اقدام، دیگران را وادار کند منافع ایران در برجام را به رسمیت بشناسند و به تعهدات خود عمل کنند. امیدواریم آنها از رویکرد فعلی و بی عملی دست بردارند و راهبرد جنگ اقتصادی را متوقف کنند.
آمریکا باید از سوریه خارج شود
وی اظهار داشت: ایران به درخواست دولت قانونی سوریه و برای کمک به نیروهای مسلح این کشور برای مقابله با تروریسم در سوریه حضور پیدا کرد و تصمیم به تداوم حضور و یا اتخاذ هر وضعیت دیگری را نیز برهمین اساس پیگیری می‌کند.
شمخانی ادامه داد: حضور ایران در سوریه هزینه اقتصادی بسیار اندکی داشته است که قابل مقایسه با حضور بی حاصل ۷ تریلیون دلاری آمریکا در منطقه نیست.
وی گفت: نقش ما در سوریه مستشاری و آموزشی است و نیروهایمان مانند نظامیان آمریکا نیازمند کوله پشتی‌های پر از آدامس و شکلات و آب معدنی و غذاهای جیره‌ای نیستند، کوله پشتی نیروهای ایرانی لبریز از اراده و ایمان است.
دریابان شمخانی با بیان اینکه این آمریکایی‌ها هستند که باید به حضور غیرقانونی و نامشروع خود در سوریه پایان دهند، اظهار داشت: دولت سوریه بارها به آمریکایی‌ها اعلام کرده که باید خاک این کشور را ترک کنند اما آنها با وقاحت تمام اشغالگری را ادامه می‌دهند و حتی جولان اشغالی را هم تقدیم نتانیاهو می‌کنند و در طرف مقابل نیز شوی تبلیغاتی به راه می‌افتد و نتانیاهو منطقه‌ای در جولان اشغالی را به نام ترامپ می‌زند و صورت حساب این بده بستان ها را هم مردم مظلوم سوریه می‌پردازند.
آمریکا به دنبال میانجی در رابطه با ایران نیست
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در بخش دیگری از این گفت وگو در ارزیابی سفرهای مقامات کشورهای دیگر یا میانجی گری آنان گفت: در حال حاضر موضوع میانجی گری مطرح نیست ضمن اینکه آمریکایی‌ها به دنبال میانجی نمی‌گردند.
وی ادامه داد: آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شده، تعهدات خود را زیر پا گذاشته و تحریم‌های غیر قانونی را علیه ایران فعال کرده است در حالی که آنها باید به نقطه ابتدایی برگردند و به دنبال جبران خطاهای خود باشند، این اقدامات نیاز به میانجی ندارد.
شمخانی یادآور شد: آنچه را که رهبر معظم انقلاب در پاسخ به موارد عنوان شده از سوی نخست وزیر ژاپن فرمودند نظر قاطع ایران در قبال آمریکاست، رئیس جمهوری آمریکا بر خلاف ژست‌های تبلیغاتی خود اعلام کرده که آمادگی دارد با حاکمیت و رهبران جمهوری اسلامی وارد گفت وگو شود.
وی گفت: ترامپ مدعی است که به دنبال تغییر نظام نیست و علاقه مند به توسعه و پیشرفت ایران است، سوابق دروغگویی و مغایرت گفتار و عمل حاکمان امریکا ما را با این واقعیت مواجه کرده که در برابر امریکا فقط باید رفتارهای عینی و عملی مورد ارزیابی قرار بگیرد، در واقع می‌توان گفت عمل ترامپ خلاف حرف‌هایی است که می‌زند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اخیراً اعلام کردند که من به نامه رئیس جمهور سابق امریکا (اوباما) پاسخ دادم، ولی در برابر پیام‌های اعلام شده از سوی ترامپ اظهار داشتند که ترامپ را شایسته هیچ پاسخی نمی‌دانند، ترجمان رفتار رهبری این است که ایران احترام را با احترام و قلدری را با تحقیر پاسخ می‌دهد.
وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود به ارزیابی دهمین اجلاس بین المللی مقامات امنیتی جهان در روسیه پرداخت و گفت: این اجلاس محلی برای مرور وضعیت جاری جهان شده است که در آن بسر می بریم ضمن اینکه فرصت مناسبی است تا نوع همکاری‌های ما برای ایجاد وضعیت بهتر تغییر نماید به سوی روندی مثبت و پایه ریزی همکاری‌های دو یا چند جانبه حرکت کنیم
دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: موضوع اصلی نشست امسال جنگ هیبریدی بود. متأسفانه کشورهایی که درثبات و امنیت جهانی اخلال ایجاد می‌کنند، جبهه‌ای شکل داده اند و در چارچوب آن، منافع و استقلال دولت‌های مختلف را به اشکال مختلف مورد خدشه قرار می‌دهند.
وی در مجموع نشست امسال را خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: کشورهای مختلف جهان در این اجلاس حضور داشتند و پس از گفت وگوها به مفاهیم واحدی برای مقابله با تهدیدات هیبریدی رسیدند
شمخانی اظهار داشت: ترامپ همزمان که از دوست داشتنی بودن فردی (کیم جونگ اون رهبر کره شمالی) سخن می‌گوید از فشار بر ملت او دست برنمی دارد و در حالی که تهدید به اقدام نظامی می‌کند درخواست مذاکره هم می‌دهد؛ ترکیب این اختلافات در ادبیات سیاسی را باید ترامپیسم نامید که مفهوم آن رفتارهای غیرمتعارف، سلیقه‌ای و متضاد است.
به گفته وی، بیش از ۱۲۰ کشور جهان از غرب و شرق و مسلمان و غیر مسلمان در این اجلاس شرکت کردند و اکثریت انها با زبان‌ها و مثال‌های متفاوت، از مفهومی واحد که نشان دهنده اشتراک نظر انان نسبت به تهدیدات اصلی در دنیای امروز است سخن گفتند.وی خاطر نشان ساخت: مقامات امنیتی جهان به یک نوع وحدت نظر رسیدند و من امیدوارم پیشنهادهای ایران مورد توجه جدی همگان قرار بگیرد.
دبیر شورای امنیت ملی که پیشنهادهای ایران را در نشست عمومی این اجلاس با حضور نمایندگان امنیتی بیش از ۱۲۰ کشور جهان ارائه داد و با استقبال گسترده اکثر مقامات امنیتی جهان روبرو شد، اظهار داشت: ما معقتدیم که نخست باید وضعیت را خوب شناخت، چرایی آن را یافت و به ضرورت همیاری و همکاری در مقابله با این وضعیت توجه کرد.
وی گفت: در نشست امسال در این باره که چرا دلار آمریکا تبدیل به خمپاره اندازی علیه استقلال ملت‌ها شده است، نیز گفت وگو شد.
شمخانی در پایان ابراز امیدواری کرد: هماهنگونه که در اجلاس قبلی مبانی همکاری‌های سایبری شکل گرفت، سال جاری نیز مبانی مقابله با تهدیدات هیبریدی در جهان شکل بگیرد.
یاد آور می‌شود نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران عصر دیروز چهارشنبه پس از پشت سر گذاشتن دو روز پر کار و فشرده در دهمین اجلاس بین المللی مقامات امنیتی جهان در شهر اوفا، روسیه را به مقصد ایران ترک کرد.
دریابان شمخانی در این سفر دو روزه ۱۰ دیدار دو جانبه با مقامات امنیتی کشورهای مختلف جهان از جمله ارمنستان، افغانستان، تاجیکستان، ونزوئلا، ازبکستان، روسیه، قزاقستان، سریلانکا و مونتنگرو داشت.
معاونان وی نیز دو دیدار دوجانبه با مقامات امنیتی هند و ترکیه داشتند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین یکی از سخنرانان اصلی نشست عمومی بود ضمن اینکه در نشست شش جانبه همسایگان افغانستان هم شرکت کرد.
شمخانی علاوه بر اینها مصاحبه‌های اختصاصی با خبرگزاری‌های ایرنا، صداوسیما، تاس، اسپوتنیک و روسیه الیوم داشت تا مجموعاً در بیش از ۱۸ برنامه کاری شرکت کرده باشد.
در این سفر مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، ایروانی معاون سیاست خارجی دبیرخانه شورای امنیت ملی ایران، کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی نیز دریابان شمخانی را هم همراهی می‌کردند.

ایرنا
کد N2192360

وبگردی