آفتاب
علی شهری مطرح کرد

لزوم اجرای اقدامات نظارتی بر انبوه سازی

لزوم اجرای اقدامات نظارتی بر انبوه سازی

مدیرکل نوسازی مدارس شهر تهران گفت: چون انبوه سازان باید به ازای هر ۲۰۰ واحد یک مدرسه بسازند، ۱۹۹ واحد می‌سازند که از شمول قانون خارج شوند که باید اقدامات نظارتی در این زمینه توسعه یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی شهری مدیرکل نوسازی مدارس شهر تهران صبح امروز در نشست خبری «بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران» با تسلیت درگذشت مرحوم حافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور گفت: تجربه نشان داده ما هر وقت مشکلاتمان را با خیرین در میان گذاشته ایم، وارد عرصه می‌شوند و تجربه نشان داده هر کجا کشور مشکل داشته ایثارگران جان و مال حضور داشتند و همین باعث شده کشور ما در مقابل همه مشکلات پیروزمندانه بیرون بیاید.

وی ادامه داد: برای مردم نظام تعلیم و تربیت جایگاه ویژه دارد. شاید در دو سه سال اخیر که کشور از نظر مالی در تنگنا است بیش از گذشته شاهد حضور خیرین بودیم و تبدیل به الگویی برای سایر نهادهای خیریه شده اند. هر کجا از امر خیر بخواهید نام ببرید در سکوی اول نام خیرین مدرسه ساز قرار می‌گیرد.

شهری بیان کرد: نیمی از مدارس کشور که طی چندسال اخیر به بهره برداری رسیده است با مشارکت خیرین بوده است. همین ابتدای مهر سال گذشته، قریب دو سوم مدارس استان تهران که تحویل شدند با زحمات این عزیزان خیر ساخته شد. میزان تعهدات خیرین ما از ۶۴ میلیارد تومان در استان تهران در حد فاصله جشنواره بیستم تا بیست و یکم به ۱۹۲ میلیارد تومان در سامانه ثبت شده است. یکی از عوامل این افزایش مشارکت خیرین در شرایط اقتصادی امروز مرهون اطلاع رسانی و مشکلات آموزش و پرورش است و یکی از دلایل افزایش مشارکت خیرین در شرایط اقتصادی اخیر، مرهون اطلاع رسانی و تببین مشکلات آموزش و پرورش است که باید از رسانه‌ها نیز در این راستا قدردانی کرد.

به گفته وی شنبه سوم تیرماه بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران افتتاح می‌شود. وی در این باره بیان کرد: دوشنبه آینده، سوم تیرماه این جشنواره در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می‌شود.

در ادامه نشست وی درباره مشکلات مدارس شهر تهران در پاسخ به پرسش مهر نیز گفت: در مقایسه با سیستان و بلوچستان، اگرچه آنجا فضای آموزشی سرانه پایینی دارد، اما مشکل مضاعف ما نسبت به سیستان و بلوچستان، تراکم بالای کلاسی است. و باوجود آنکه تراکم میانگین دانش آموزی در سطح کشور ۲۴ نفر در کلاس است، بعضاً شاهد دوبرابر این میزان در کلاس‌ها هستیم و شهر قدس بالاترین تراکم را در سطح کشور دارد. متوسط تراکم در تهران ۳۲ نفر است و هشت نفر بیشتر از سرانه متوسط کشوری است. کلاس‌هایی داریم که تا لب سکو و تخته دانش آموز نشسته و حتی امکان حرکت معلم در بین دانش آموزان مشکل است.

وی ادامه داد: ما به ۱۲ هزار کلاس درس در سطح تهران نیاز داریم و مکاتباتی از سال گذشته با استانداری در این زمینه شروع کرده ایم تا از محل کمک‌های خیرین، اعتبارات دولتی و تبدیل به احسن املاک آموزش و پرورش استفاده کنیم. این طرح به تایید استاندار تهران رسید و به فرمانداران نیز ابلاغ شد. دو بخش منابع مالی خیرین و دولت محقق شده است اما در بخش تبدیل به احسن املاک هنوز انتظارات محقق نشده است. سال گذشته تعدادی املاک بلااستفاده که قابل تبدیل به احسن هستند، شناسایی شدند که باید زمینه تغییر کاربری در کمیسیون ماده ۵ شهرداری فراهم شود. اگر این بخش از کار نیز پیش برود، امیدواریم بخش عمده‌ای از مشکلات ما در مناطق پرتراکم و دارای بافت فرسوده حل شود. اگر رشد جمعیت را لحاظ کنیم به ۱۸ هزار کلاس در چندسال آینده نیاز خواهیم داشت.

شهری ادامه داد: برای ایجاد هرکلاس به طور متوسط به ۳۰۰ میلیون تومان نیاز داریم. با اعتبارات و شرایط فعلی ساخت مدارس مورد نیاز بیش از ۳۰ سال طول می‌کشد و باید ردیف ویژه اعتباری دیده و یا تبدیل به احسن املاک آموزش و پرورش برای تامین منابع انجام شود. از خیرین می‌خواهیم کمک بیشتری به ما داشته باشند در غیر این صورت شاهد سه شیفته شدن برخی مدارس خواهیم بود.

شهری در ادامه درباره مشکل کمبود مدارس در مناطق و محله‌های انبوه ساز گفت: به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی باید زیرساخت‌های آموزشی نیز فراهم شود. یک اشکال در اجرا این است که ساخت مدرسه به انتهای کار منوط می‌شود و معمولاً انبوه سازان آن را انجام نمی‌دهند و همکاران ما اقامه دعوا و شکایت می‌کنند که حتی اگر منجر به رای هم بشود باز هم برای فرزندان ما مدرسه نمی‌شود. این کار در پروسه اجرا باید همزمان انجام شود. یک اتفاق ناخوشایند دیگر هم که رخ می‌دهد این است که چون انبوه سازان باید به ازای هر ۲۰۰ واحد یک مدرسه بسازند، ۱۹۹ واحد می‌سازند که از شمول قانون خارج شوند که باید اقدامات نظارتی در این زمینه توسعه یابد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه تعداد مسکن مهر ۳۴۵ هزار واحد در تهران است که ۳۸۷ مدرسه ۱۵ کلاسه حتی دوشیفته با ۵۸۰۰ کلاس نیاز دارد، گفت: از این تعداد ۹۷ مدرسه و کمتر از یک سوم آماده شده و فعال است.

وی با اشاره به مدارس منطقه ۲۲ گفت: ۲۴ مدرسه دولتی با ۲۷۹ کلاس درس برای ۱۰ هزار جمعیت دانش آموزی و ۲۷ مدرسه غیردولتی با ۲۵۰۰ دانش آموز در این منطقه داریم. معادل همین تعداد مدرسه، در چند سال آینده نیاز است. در منطقه ۲۲ زمین آموزشی کم دیده شده است. اگر شهرداری زمین تخصیص دهد منابع ساخت را از طریق تعهدات خیری و منابع دولتی تامین می‌کنیم.

کد N2192258

وبگردی