آفتاب

اختلاف نظر نخست وزیر ژاپن و رئیس بانک مرکزی این کشور

اختلاف نظر نخست وزیر ژاپن و رئیس بانک مرکزی این کشور

رئیس بانک مرکزی ژاپن و نخست‌وزیر این کشور بر سر میزان نرخ تورم و همینطور میزان نرخ بهره اختلاف نظر دارند. نخست‌وزیر بر سیاست‌های انقباضی تاکید دارد در صورتی که رئیس بانک مرکزی معتقد به عرضه بیشتر تسهیلات است.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، به نظر می‌رسد که «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن  و «هاروهیکو کورودا» رئیس بانک مرکزی ژاپن بر سر توافق بر نرخ تورم دو درصدی از پیش تعیین شده اختلاف نظر دارند. هاروهیکو کورودا و دیگر سران ژاپن بر سر این مقدار نرخ تورم به گفت‌وگو خواهند نشست.

این در حالی است که کورودا در نطقی در پارلمان ژاپن گفته بود که بانک مرکزی این کشور قصد دارد نرخ بهره وام را بیشتر کاهش دهد. این به طوریست که شینزو آبه با اقدام‌های بانک مرکزی ژاپن مخالف است.

کورودا گفت: «به دنبال جنگ اقتصادی آمریکا و چین ما معتقدیم که احتمال کاهش رشد اقتصادی وجود دارد و به این دلیل قصد داریم میزان تسهیلات بیشتری را به بازار در جهت افزایش رشد اقتصادی تزریق کنیم.»

ژاپن کشوریست که بسیار متکی به واردات سوخت، مواد غذایی و مواد خام است. اخیرا بانک ژاپن به دنبال رونق تولید داخلی در زمینه کشاورزی تسهیلات قابل توجهی را به بخش کشاورزی اختصاص داده است.

شینزو آبه که در سال ۲۰۱۳ با رئیس بانک مرکزی این کشور بر سر نررخ توررم دو درصد به توافق رسیده بود, هم اکنون معتقد است که نرخ فعلی برای کشور غیر قابل دستیابی است و معتقد است تنها سیاست‌های پولی در قبال ایجاد مشاغل و افزودن شاخص تولید ناخالص داخلی کافی نیست.

آبه در این مورد توضیح داده است: « مهم نیست که صرفا ما به نرخ تورم دو درصد برسیم. مهم این است که همزمان بتوانیم شغل و تولید ناخالص داخلی معقول ایجاد کنیم. اگر به این مهم دست یافتیم پس موفق بوده ایم.»

«کویشی هامادا» مشاور اقتصادی شینزو آبه معتقد است: «این‌که بخواهیم به گفته بانک مرکزی تورم را افزایش دهیم در نتیجه باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد. چیزی که مردم به دنبال آن هستند کاهش قیمت هاست نه افزایش قیمت.»

رئیس بانک مرکزی ژاپن معتقد است که دولت می‌تواند با افزایش بسته های تشویقی اقتصادی بازار را به هیجان بیشتری وادار کند. اگرچه ممکن است عواقبی مانند بیشتر شدن قیمت ها را در بر داشته باشد.»

هفته آینده ژاپن تصمیم به تعیین میزان نرخ بهره و تورم خواهد گرفت. این در حالی است که ظاهرا رئیس بانک مرکزی ژاپن منتظر است تا نظر فدرال رزرو را در مورد کاهش نرخ بهره آمریکا بداند و همینطور شاهد تاثیر جنگ اقتصادی آمریکا و چین بر اقتصاد ژاپن باشد.

کد N2191900

وبگردی