آفتاب

منافع ایران در اتحادیه اوراسیا بیشتر از اعضای دیگر خواهد بود/ نباید انتظار معجزه اقتصادی داشت/ راهی جز پیوستن به پیمان اقتصادی اوراسیا نداریم

منافع ایران در اتحادیه اوراسیا بیشتر از اعضای دیگر خواهد بود/ نباید انتظار معجزه اقتصادی داشت/ راهی جز پیوستن به پیمان اقتصادی اوراسیا نداریم

تحلیلگر ارشد مسائل قفقاز گفت: اینکه انتظار داشته باشیم تمام مشکلات با پیوستن به پیمان اقتصادی اوراسیا حل شود درست نیست اما ایران می‌تواند منافع خود را از این راه تامین کند.

«بهرام امیراحمدیان» تحلیلگر ارشد مسائل روسیه و قفقاز در تشریح مزایا و موانع پیوستن به پیمان‌نامه اقتصادی اوراسیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: ماهیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا را باید در پیوند دادن کشورهای عضو CIS (اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع) به یکدیگر دانست اما مساله اینجاست که اقتصاد کشورهای عضو این پیمان با یکدیگر همپوشانی ندارد؛ یعنی مدل اقتصاد آنها و تکنولوژی‌هایی که در گستره آن به کار گرفته شده با یکدیگر یکی نیست.

وی ادامه داد: از جهتی دیگر باید توجه داشت که منافع جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیشتر است. درست است که کشورهایی مانند ایران و قزاقستان بخش عمده‌ای از درآمدشان از فروش منابع انرژی حاصل می‌شود اما باید به این نکته توجه کنیم که جغرافیای ایران به هیچ وجه قابل مقایسه با سایر اعضای این پیمان‌نامه اقتصادی نیست.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به جهت موقعیت استراتژیکی که نسبت به سایر اعضا‌ء دارد به راحتی می‌تواند حجم زیادی از مبادلات پیمان‌نامه اقصادی اوراسیا را به نفع خود مدیریت کند؛ چراکه ایران بر خلاف بسیاری از اعضاء (حتی روسیه) مستقیماً به آب‌های گرم دسترسی دارد و از این منظر اعضاء اتحادیه اقتصادی اوراسیا حداقل در بحث حمل و نقل به ما نیازمند خواهند بود. من بر این باورم که در غیاب یک پسمان منطقه‌ای مستقل، پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا بسیار مفید خواهد بود؛ چراکه سازمان اکو به خوبی فعالیت نمی‌کند و پیمان اوراسیا می‌تواند جایگزین خوبی برای آن به حساب بیاید.

این استاد دانشگاه مطالعات جهان با اشاره به لزوم پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: در مقطع کنونی نمی‌توانیم تصمیم بگیریم که آیا باید به پیمان‌نامه اقتصادی اوراسیا بپیوندیم یا خیر؛ چراکه در این مورد پژوهش‌های زیادی صورت گرفته و با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده باید به دنبال شرکای جدید باشیم تا نهایتاً پیوندهای مفید میان تهران و همسایگان برقرار و در نهایت از امکانات و ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری شود. از این منظر در شرایط فعلی باید به این اتحادیه اقتصادی بپیوندیم. در این مسیر باید پتانسیل بالای ایران افزایش پیدا کند تا بتوانیم بیشترین منافع از این پیمان را به نفع خود رقم بزنیم اما باید متوجه باشیم که این پیمان باعث دگرگونی وضعیت اقتصادی ما نخواهد شد.

امیراحمدیان گفت: کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه می تواند ظرفیت‌های ما را شکوفا کند به خصوص آنکه بر این باورم که باید بخش خصوصی بیش از گذشته در این مقطع زمانی جدی گرفته شود. باید چندین تیم با یکدیگر کار کنند و محورهایی مانند حمل و نقل، انرژی، کشاورزی و غیره را باید بیش از گذشته تقویت کرد. اگر بخش خصوصی در این کمیسیون و حتی پیمان‌نامه اقتصادی اوراسیا به صورت واقعی و جدی پذیرفته شود بدون تردید می‌توان رکود فعلی در تجارت و اقتصاد را متحول کرد به شرط آنکه روندهای مورد نظر عملیاتی شوند.

وی اظهار داشت: محورهایی مانند صنعت و تجارت بهترین بسترهایی هستند که بخش خصوصی می‌تواند وارد آن شود و امیدواریم که در فضای فعلی گشایش حاصل شود. از سوی دیگر این پیمان‌نامه اقتصادی می‌تواند باعث پیوند ایران به قفقاز شمالی شود که اگر بر روی این محور تمرکز خوبی صورت بگیرد تکنولوژی و کشاورزی ایران می‌تواند در آنجا مورد استقبال قرار بگیرد.      

کد N2191700

وبگردی