آفتاب

آغاز به کارگروه نمایشگاه «میراث‌مشترک راه ابریشم»

آغاز به کارگروه نمایشگاه «میراث‌مشترک راه ابریشم»

نخستین کارگروه نمایشگاه سیار مشترک راه ابریشم در پایتخت قزاقستان در راستای حفاظت از میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس، افزایش و ترویج آگاهی نسبت به میراث‌فرهنگی راه ابریشم و استفاده ازجایگاه میراث‌فرهنگی به عنوان ابزار توسعه پایدار برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست که در سالن همایش کتابخانه موزه ملی جمهوری قزاقستان در شهر نورسلطان، پایتخت این کشور - دوشنبه ۲۷ خردادماه - برگزار شد، مدیران و معاونین موزه‌های کشورهای ایران، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، رئیس دپارتمان مطالعات بین فرهنگی و منطقه‌ای دانشگاه کپنهاگ، رئیس هیأت مدیره نمایشگاه‌های متقابل در کمیته بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم)، رئیس یونسکو شاخه آلماتی و رئیس همکاری مشترک اتحادیه اروپا در قزاقستان حضور داشتند.

جبرئیل نوکنده - رئیس موزه ملی ایران - که در این اجلاس شرکت داشت، اعلام کرد: این پروژه یکی از برنامه‌های مصوب در چارچوب طرح سه ساله بین یونسکو و اتحادیه اروپا در خصوص میراث مشترک کشورهای مسیر جاده ابریشم با نام «میراث راه ابریشم: کریدور آسیای مرکزی، افغانستان و ایران، ابعاد بین المللی سال میراث‌فرهنگی اروپا» صورت گرفته است.

وی هدف از برگزاری این نشست را توانمندسازی در راستای حفاظت از میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس، افزایش و ترویج آگاهی نسبت به میراث‌فرهنگی راه ابریشم، استفاده از جایگاه میراث‌فرهنگی به عنوان ابزار توسعه پایدار بیان کرد.

او با بیان این‌که در این کارگروه موضوعاتی مانند بررسی عناوین پیشنهادی نمایشگاه، طرح محتوایی، نحوه انتخاب آثار، ایجاد فرصت تعامل و گفتگو بین موزه‌ها و ایجاد شبکه ارتباط بین موزه‌های ملی کشورهای مورد نظر به بررسی و تبادل نظر گذاشته شد، درباره‌ی زمان برگزاری نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در شش ماه دوم سال ۲۰۲۱ برگزار می‌شود و موزه ملی ایران میزبان ادامه این نشست در سال جاری است، همچنین قرار است در اجلاس بعدی در تهران جزئیات بیشتری از نحوه برگزاری این نمایشگاه مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

به اعتقاد وی این کارگروه فرصت مغتنمی برای گفتگوی بین موزه‌های کشورهای این منطقه است که نقش مهمی در شکل گیری تاریخ تمدن بشر داشته و میراث مشترک ارزشمند و تاریخ عمیق فرهنگی دارند.

نوکنده با تاکید بر این‌که ضروری است برای ارتقای سطح آگاهی خود از این سرزمین و موضوعات مشترک، همکاری و تعامل بیشتری صورت گیرد، افزود: موزه‌های ملی هر کدام از این کشورها در برگیرنده‌ی میراث مشترک آنها محسوب می‌شود و ما در واقع اعضای یک خانواده هستیم.

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران این نشست در ادامه کنفرانس بین‌المللی «افغانستان، آسیای مرکزی و ایران- میراث مشترک در مسیر راه ابریشم و کریدورهای اروپا» برگزار شده که در آبان ۱۳۹۷ در سمرقند ازبکستان برگزار شد.

انتهای پیام

کد N2191300

وبگردی