آفتاب

۴ هزار عکس خبری داوری شد | ۱۱ تندیس برای عکاسان خبری برگزیده

۴ هزار عکس خبری داوری شد | ۱۱ تندیس برای عکاسان خبری برگزیده

همشهری آنلاین: پوستر سومین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران با حضور حمید فروتن رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران و جمعی از عکاسان پیشکسوت حوزه مطبوعات در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد.

به گزارش همشهری آنلاین، حمید فروتن رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در نشست خبری سومین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران همزمان با بیستمین سالگرد تأسیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعات، توجه به مسائل هنری و جریان‌سازی را دو رویکرد غالب در رویداد اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران دانست و گفت: اعطای نشان عکس سال مطبوعات روند خوبی را در بین عکاسان مطبوعات ایجاد کرده است.

  • مجله زندگینامه عکاسان
  • مجله عکاسی | مجله دوربین‌های عکاسی | مجله مکتب‌های عکاسی | مجله چطورهای عکاسی

این فعال صنفی، با اذعان به اینکه برای برگزاری رویداد حامی مالی نداشته‌اند، از عکاسان مطبوعات خواستار شد با عضویت در انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، به افزایش تعداد اعضا و توسعه مشارکت جمعی برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های صنف کمک کنند.

فروتن با اشاره به گذشت سه ماه از صدور فراخوان این جشنواره، از دکتر یونس شکرخواه، ساعد نیک‌ذات، سعید فرجی، عطاالله طاهر کناره و مهدی قاسمی به عنوان داوران این دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران نام برد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران تعداد آثار دریافتی در سومین دوره رویداد اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران را ۴۰۰۰ قطعه عکس از سراسر ایران اعلام کرد و از انجام داوری آثار ظرف سه روز خبر داد و گفت: زمان زیادی را برای بررسی هر عکس و مجموعه صرف کرده‌ایم، به طوری که گاهی حتی نیم ساعت برای یک عکس وقت می‌گذاشتیم.

فروتن افزود: این دوره در پنج بخش محیط زیست، پرتره، خبری، مستند و ورزشی به صورت تک عکس و مجموعه برگزار خواهد شد. همچنین یک مالتی مدیا هم خواهند داشت.

وی درباره جوایز این رویداد، از اهدای ۱۱ تندیس به برگزیده‌ها خبر داد و افزود: مانند دو دوره قبل چند نفر پیشگام پیشکسوت عکاسی مطبوعاتی هم داریم که همزمان با برگزیدگان از آنها تقدیر خواهد شد. در این مراسم از سه پیشگام تجلیل می‌شود. همچنین به مناسبت بیستمین سال تأسیس انجمن، از یک نفر دیگر که به تأسیس مربوط است تجلیل خواهد شد. 

وی همچنین از برگزاری نمایشگاه همزمان با سومین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران با ارائه ۱۶۵ عکس خبر داد و گفت: این نمایشگاه ۳۱ خرداد ماه در تالار زنده‌یاد ممیز در خانه هنرمندان برپا می‌شود و تا پنجم تیر ماه ادامه خواهد داشت.

به گفته، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، آیین اختتامیه این رویداد ساعت ۱۸ پنجم تیر ماه برگزار خواهد شد.

فروتن در پایان درباره دیدگاه‌های هیات داوران سومین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران، اظهار کرد: داوران سومین دوره با توجه به اینکه سخت داوری کردند و آثار زیادی هم ارسال شده بود، نتیجه گرفتند عکاسان در بخش‌هایی از جشنواره به آموزش نیاز دارند. بررسی آثار نشان می‌دهد بعضی از ارسال‌کنندگان نتوانسته‌اند در عکس‌هایشان برخی از استانداردها را رعایت کنند. به همین دلیل می‌خواهیم بحث آموزش را به صورت خیلی تخصصی برای عکاسان انجام دهیم. از همین جا اعلام می‌کنم هر استادی که می‌تواند در این زمینه به انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران کمک کند، استقبال می‌کنیم.

در ادامه، محمد فرنود از اعضای هیئت مؤسس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، گفت: من به سهم خودم می‌توانم بگویم که به خاطر دغدغه‌هایی که برای عکاسی مطبوعات داشتیم انجمن را تأسیس کردیم و با چالش‌های زیادی رو به رو بودیم. هیئت مدیره جدید انجمن فعالیت‌هایی را می‌کند که آرزوی دیرینه فعالان این عرصه بوده است. مهمترین اتفاقی که از چند سال پیش هیئت مدیره تصمیم گرفت انجام دهد نشان مطبوعات سال بود. شما همه در عرصه مطبوعات فعال هستید و شاید یک نفر ۵۰ سال در این عرصه کار درخشانی انجام ندهد. مثلاً از محمد صیاد به دلیل اینکه عکس‌های درخشانی گرفته و در رویدادهای مهمی حضور داشته و لحظات را ثبت کرده است، تقدیر شده است. او عکس‌هایی گرفته که در دنیا منعکس شده و جهان را آگاه کرده است. همچنین آقای رزمی به دلیل ثبت عکس از حوادث کردستان در اوایل انقلاب تجلیل شد. ملاک ما کسانی بود که توانسته‌اند در جهان عکاس‌های ماندگار بگیرند. همچنین تلاش کردیم به عکاسی بانوان و عکاسان شهرستان نیز اهمیت بدهیم.

در پایان، حیدر رضایی از اعضای انجمن و طراح پوستر سه دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی گفت: پوسترهایی که برای عکس و جشنواره‌های عکس کار می‌شود با المان عکس هستند. در محتوای این پوستر سعی کردم تا هویت و محتوای عکس عکاس خبری بیشتر دیده شود تا صرفاً خود عکس.

وی افزود: یک گلایه داشتم چون عکاسی خبری ما خیلی مظلوم واقع شده است و عکاسان خبری خیلی دیده نمی‌شوند و به آنها پرداخته نمی‌شود. کم پیش می‌آید یک خبرنگار تجسمی به سراغ یک مجموعه عکس خبری برود و روی آن کار کند. اگرچه عکاسی خبری هم خبر می‌دهد، هم هنر است و می‌تواند جریان‌سازی کند. در بین عکس‌های خبری آثار فاخری می‌بینیم و کار عکاس خبری تنها ثبت تصویر نیست با اینکه مستند است. لازم است خبرنگاران تجسمی توجه بیشتری به عکاسان خبری داشته باشند.

  • منبع: برگرفته از گزارش خبرگزاری ایسنا

کد N2190546

وبگردی