آفتاب

مخالفت با تشکیل وزارت واردات بالا گرفت

مخالفت با تشکیل وزارت واردات بالا گرفت

مخالفت‌ها با تشکیل وزارت بازرگانی بالا گرفته و طبق آخرین برآوردها، ۱۲۰ نماینده مجلس مخالفت خود را با لایحه دولت برای ...

مخالفت‌ها با تشکیل وزارت بازرگانی بالا گرفته و طبق آخرین برآوردها، ۱۲۰ نماینده مجلس مخالفت خود را با لایحه دولت برای احیای این وزارتخانه اعلام کرده‌اند. برخی نمایندگان معتقدند احیای این وزارتخانه به معنای تشکیل وزارت واردات و ضربه‌زننده به تولید داخل و در تعارض با قوانین بالادستی کشور است.

براساس این گزارش، در هفته‌های پایانی سال ۹۷ و پس از گلایه مجدد رئیس‌جمهور از نمایندگان مجلس درخصوص عدم‌موافقت آنان با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل مجدد وزارت بازرگانی، برخی از نمایندگان مجلس همسو با دولت اقدام به ارائه طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی کردند. این موضوع در قالب طرح و لایحه سه بار در تیر، مرداد و مهر ۹۷ در صحن علنی مجلس بررسی شده و نمایندگان با تصویب آن مخالفت کرده بودند. هرچند این طرح به تصویب کمیسیون اجتماعی مجلس رسید ولی به مرور و با فراگیر شدن مخالفت کارشناسان، مراکز پژوهشی و اتحادیه‌های تولیدی با تصویب آن، تعداد نمایندگان مخالف تصویب طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس افزایش یافت. در همین راستا، دوشنبه هفته قبل، نامه ۸۳ نماینده مجلس به رئیس‌جمهور در مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی رسانه‌ای شد. یک روز بعد هم نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس درباره این موضوع گفت: «هم‌اکنون در نامه‌ای با امضای ۱۰۰ نماینده مجلس که در آینده نزدیک به ۱۵۰ امضا خواهد رسید، مخالفت پارلمان را با احیای وزارت بازرگانی اعلام کرده و خواهیم کرد، ضمن اینکه این کار را کاملا غیرکارشناسی و به ضرر نظام و باعث حیف و میل بیت‌المال می‌دانیم. وقتی دولت و نمایندگان حامی دولت تعداد بالای امضای مخالفان احیای وزارت بازرگانی را دیدند، مشخص شد که بدنه مجلس آمادگی پذیرش چنین امری را ندارد و شنیده‌ام که از هیأت رئیسه مجلس خواسته‌اند که طرح احیای وزارت بازرگانی از دستورکار خارج شود.»

کد N2189160

وبگردی