آفتاب

اختصاص اعتبار برای جبران خسارت بخش‌های کشاورزی خسارت‌دیده ناشی از سیل

اختصاص اعتبار برای جبران خسارت بخش‌های کشاورزی خسارت‌دیده ناشی از سیل

هیئت وزیران در جلسه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت کشور و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور، در اجرای بند (۱) تصویب نامه ۳۱ فروردین ۹۸، مبلغ ۲۶ هزار و ۹۱۰ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال به صورت هزینه‌ای برای جبران خسارت بخش‌های کشاورزی خسارت‌دیده ناشی از سیل سال ۱۳۹۸ در استان‌های کشور اختصاص داد.

به گزارش ایلنا، هیئت وزیران در جلسه ۱۸/۲/۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت کشور و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

۱-در اجرای بند (۱) تصویب­نامه شماره ۸۱۵۹/ت۵۶۴۳۸هـ مورخ ۳۱/۱/۱۳۹۸، مبلغ بیست و شش هزار و نهصد و ده میلیارد و پنجاه میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۵۰ر۹۱۰ر۲۶) ریال به صورت هزینه‌ای از محل منابع ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت موضوع بند (م) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) - مصوب ۱۳۹۳-، برای جبران خسارت بخش‌های کشاورزی خسارت‌دیده ناشی از سیل سال ۱۳۹۸ در استان‌های کشور به شرح جدول پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، دراختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها قرار می‌گیرد تا برابر قوانین و مقررات مربوط هزینه شود.

۲-سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان­ها مکلفند ضمن نظارت بر روند پیشرفت فیزیکی، گزارش عملکرد بند (۱) این تصویب­نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه نمایند تا آن سازمان متناسب با عملکرد، تخصیص اعتبارات مذکور را به استان ذی­ربط ابلاغ نماید.

۳-وزارت جهاد کشاورزی موظف است ضمن نظارت فنی و اجرایی بر روند انجام بازسازی، گزارش عملکرد بند (۱) این تصویب­نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به وزارت کشور (سازمان مدیریت بحران کشور) و سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال نماید.

۴-بند (۲) تصویب­نامه یادشده به شرح زیر اصلاح می­شود:

۲- مبلغ بیست و پنج هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۲۵) ریال تسهیلات قرض­الحسنه بانکی(با کارمزد چهاردرصد) در مرحله اول با اولویت نسبت به سایر تکالیف قرض ­الحسنه سیستم بانکی با راهبری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک­های عامل به شرح جدول زیر با معرفیسازمان جهادکشاورزی استان و با ضمانت زنجیره­ای برای جبران خسارات ناشی از سیل فروردین­ماه سال ۱۳۹۸ در کلیه استان­های آسیب­دیده در بخش کشاورزی پرداخت می­شود. بدهی و معوقات و چک برگشتی احتمالی آسیب­دیدگان به بانک­ها مانع از دریافت این تسهیلات نخواهد بود:

ردیف

موضوع

سقف تسهیلات

مدت بازپرداخت

۱

زراعت

هر هکتار مبلغ پنجاه میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰) ریال

حداکثر چهار سال

(با احتساب یکسال تنفس)

۲

باغ

هر هکتار مبلغ پنجاه میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰) ریال

حداکثر هفت سال

(با احتساب دوسال تنفس)

۳

دام

دامداری

هرواحد کوچک عشایری و روستایی مبلغ یکصد میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۱۰۰) ریال

حداکثر چهار سال

(با احتساب یکسال تنفس)

۴

دام سبک و سنگین

دام سبک هر راس مبلغ پنج میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۵) ریال

دام سنگین هر راس مبلغ سی میلیون(۰۰۰ر۰۰۰ر۳۰) ریال

۵

زنبور عسل

هر کلنی مبلغ دو میلیون و پانصد هزار (۰۰۰ر۵۰۰ر۲) ریال

حداکثر دو سال

(با احتساب شش ماه تنفس)

۶

آبزی پروری

هر هکتار گرم آبی مبلغ پنجاه میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰) ریال

هر هکتار سردآبی مبلغ پانصد میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰) ریال

حداکثر چهار سال

(با احتساب یکسال تنفس)

۷

ایستگاه پمپاژ آب

مبلغ پنجاه میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰) ریال

حداکثر چهار سال

(با احتساب یکسال تنفس)

۸

طیور

به ازای هر واحد مرغداری گوشتی مبلغ دویست میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۲۰۰) ریال

حداکثر چهار سال

(با احتساب یکسال تنفس)

مرغ مادر مبلغ هجده میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱۸) ریال

حداکثر پنج سال

(با احتساب یکسال تنفس)

جوجه کشی مبلغ سه میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۳) ریال

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تبصره ۱-توزیع سهم استانی تسهیلات بانکی این تصویب­نامه از طریق قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل­زده وزارت کشور و توزیع بانکی تسهیلات مذکور نیز از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت می­گیرد تا با معرفی سازمان جهادکشاورزی استان به منظور جبران خسارت ناشی از سیل در استان­های سیل­زده اقدام شود.

تبصره ۲-سازمان برنامه و بودجه کشور مانده مطالبات معوق شامل اصل و کارمزد تسهیلات اعطایی به خسارت­دیدگان را تضمین و تعهد می­نماید که هزینه­های یادشده پس از اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در لوایح بودجه سال­های بعد پیش­بینی و منظور نموده و به شبکه بانکی پرداخت نماید. این تضمین نافی مسئولیت بانک­های عامل در وصول مطالباتشان نیست.

۵-وزارت جهادکشاورزی موظف است ظرف دو هفته از تاریخ ابلاغ این تصویب­نامه نسبت به تدوین دستورالعمل اجرایی نحوه و چگونگی پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان­قیمت (موضوع بندهای (۱) و (۴) این تصویب­نامه) با هماهنگی وزارت کشور اقدام نماید.

۶-تصویب­نامه شماره ۱۲۰۵/ت۵۶۴۳۸هـ مورخ۱۱/۱/۱۳۹۸ لغو می­شود.

معاون اول رئیس جمهور این مصوبه را به وزارت کشور، امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.

کد N2188901

وبگردی