آفتاب

دیدار والیبال ایران و لهستان تحت تأثیر حاشیه | نتایج و برنامه ادامه مسابقات لیگ ملت های والیبال

دیدار والیبال ایران و لهستان تحت تأثیر حاشیه | نتایج و برنامه ادامه مسابقات لیگ ملت های والیبال

تیم ملی والیبال ایران از ساعت ۱۸:۳۰ امروز (شنبه) در هشتمین مسابقه خود در لیگ ملت‌ها به مصاف لهستان می‌رود. مسابقه‌ای که احتمالا تحت تاثیر مسائل حاشیه‌ای مربوط به سخنان کاپیتان لهستان قرار بگیرد.

چندی پیش ویدئویی از سخنان «میخال کوبیاک» کاپیتان تیم ملی والیبال لهستان منتشر شد که در آن با لحن بد و توهین‌آمیزی درباره ایرانی‌ها حرف می‌زد. انتشار این سخنان حتی در میان مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی خود لهستان هم تأثیر منفی گذاشت و بسیاری از آن‌ها شروع به انتقاد از لحن زشت کاپیتان خود کردند.
ماجرا به فینال مسابقات جام باشگاه‌های آسیا مربوط می‌شد. کوبیاک که در تیم پاناسونیک ژاپن بازی می‌کرد مقابل شهرداری ورامین نماینده والیبال ایران قرار گرفته بود و در پایان هم شکست خورد. در پایان آن دیدار درگیری لفظی میان او و «پوریا فیاضی» بازیکن ملی‌پوش شهرداری ورامین به وجود آمد.
درگیری میان بازیکنان ایرانی و لهستانی پیش از این هم سابقه دارد. رویارویی‌های ۲ تیم در سال‌های اخیر بارها صحنه‌های جنجالی به خود دیده است. اما جنجالی‌ترین اتفاق در المپیک ریو رخ داد. در طول بازی رفتارهای حاشیه‌ای میان دو تیم شروع شد اما درگیری لفظی شدیدی در پایان بازی اتفاق افتاد که حتی به نشست خبری پس از پایان بازی هم کشید. در نشست خبری، «سعید معروف» کاپیتان ایران گفت: «نمی‌دانم چرا لهستانی‌ها از ما متنفر هستند.» البته کوبیاک در همان نشست خبری گفت که هیچ تنفری از ایرانی‌ها ندارند ولی اتفاقات اخیر نشان داد که حرف معروف، دست‌کم درباره کوبیاک چندان بیراه نبوده است.
فدراسیون والیبال لهستان و فدراسیون بین‌الملل، کوبیاک را به خاطر حرف‌های توهین‌آمیزش ۶ جلسه محروم کرده‌اند. محرومیتی که باعث می‌شود او نتواند در هفته‌های سوم و چهارم لیگ ملت‌ها به میدان برود. البته پیش از آغاز مسابقات نیز اعلام شده بود که کوبیاک به دلیل مصدومیت در این هفته‌ها بازی نخواهد کرد و در واقع دوران محرومیت و مصدومیت کوبیاک همزمان شده است.
گفته می‌شد که فدراسیون بین‌المللی اعلام کرده که پیش از مسابقه ایران و لهستان باید نامه عذرخواهی کوبیاک از مردم ایران هم قرائت شود ولی «ویتال هینن» سرمربی این تیم که اتفاقاً علاقه زیادی به تماشاگران و بازیکنان ایران به خصوص «سعید معروف» دارد در مصاحبه‌ای اعلام کرد که موافق چنین کاری نیست زیرا می‌خواهد تمرکز تیمش فقط روی والیبال باشد.
اما والیبال ایران از رویارویی با لهستان، خاطرات شیرینی هم داشته است. نخستین پیروزی تیم ملی ایران مقابل لهستان در جام جهانی ۲۰۱۱ رخ داد. در آن زمان «خولیو ولاسکو» سرمربی ایران بود و تیم او در ست سوم هم ۲۵ بر ۸ باخت اما در نهایت به پیروزی سه بر ۲ دست یافت و روز بزرگی برای والیبال ایران خلق شد.
نخستین سهمیه المپیک در تاریخ والیبال ایران هم با پیروزی بر لهستان به دست آمد. در مسابقات انتخابی المپیک ریو، ۲ تیم به مصاف هم رفتند و ایران با برتری بر لهستان، سهمیه گرفت. البته لهستان پیش از بازی با ایران سهمیه خود را قطعی کرده بود و به همین دلیل با بازیکنان ذخیره‌اش به میدان رفت. ولی این موضوع هم باعث نشد از شیرینی آن برد کم شود.
نخستین بازی تاریخ ایران و لهستان در مسابقات قهرمانی سال ۱۹۹۸ جهان برگزار شد. ایران در سه ست آن بازی در مجموع فقط ۱۵ امتیاز گرفت. «پیمان اکبری» و «سعید رضایی» مربیان کنونی تیم ملی، در آن زمان به عنوان بازیکن در ترکیب تیم حضور داشتند.
تیم ملی والیبال ایران و لهستان در طول تاریخ ۱۹ بار به مصاف هم رفته‌اند که سهم ایران ۸ برد و سهم لهستان ۱۱ پیروزی بوده است. از این ۱۹ مسابقه فقط سه بازی با نتیجه سه بر صفر تمام شده که نشان می‌دهد رقابت ۲ تیم در این سال‌ها چقدر نزدیک بوده است.

نتایج مسابقات تیم‌های ملی والیبال ایران و لهستان


قهرمانی جهان ۱۹۹۸، ایران ۰ - لهستان ۳
جام قهرمانان بزرگ جهان ۲۰۰۹، ایران ۱ - لهستان ۳
جام جهانی ۲۰۱۱، ایران ۳ - لهستان ۲
لیگ جهانی ۲۰۱۴، ایران ۳ - لهستان ۱
لیگ جهانی ۲۰۱۴، ایران ۳ - لهستان صفر
لیگ جهانی ۲۰۱۴، ایران ۱ - لهستان ۳
لیگ جهانی ۲۰۱۴، ایران ۰ - لهستان ۳
قهرمانی جهان ۲۰۱۴، ایران ۲ - لهستان ۳
لیگ جهانی ۲۰۱۵، ایران ۱ - لهستان ۳
لیگ جهانی ۲۰۱۵، ایران ۲ - لهستان ۳
لیگ جهانی ۲۰۱۵، ایران ۳ - لهستان ۲
لیگ جهانی ۲۰۱۵، ایران ۳ - لهستان ۱
جام جهانی ۲۰۱۵، ایران ۲ - لهستان ۳
انتخابی المپیک ۲۰۱۶، ایران ۳ - لهستان ۱
المپیک ۲۰۱۶، ایران ۲ - لهستان ۳
لیگ جهانی ۲۰۱۷، ایران ۳ - لهستان ۱
لیگ جهانی ۲۰۱۷، ایران ۰ - لهستان ۳
لیگ ملت‌ها ۲۰۱۸، ایران ۳ - لهستان ۰
قهرمانی جهان ۲۰۱۸، ایران ۰ - لهستان ۳

برنامه و نتایج مسابقات تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۱۹


هفته نخست، میزبان چین
جمعه ۱۰ خرداد: ایران ۳ - ایتالیا ۱
شنبه ۱۱ خرداد: ایران ۳ - چین ۰
یکشنبه ۱۲ خرداد: ایران ۳ - آلمان ۰

هفته دوم، میزبان ژاپن
جمعه ۱۷ خرداد: ایران ۲ - برزیل ۳
شنبه ۱۸ خرداد: ایران ۳ - آرژانتین ۱
یکشنبه ۱۹ خرداد: ایران ۳ - ژاپن ۰

هفته سوم، میزبان ارومیه ایران
جمعه ۲۴ خرداد: ایران ۳ - کانادا ۰
شنبه ۲۵ خرداد: ایران - لهستان، ساعت ۱۸:۳۰
یکشنبه ۲۶ خرداد: ایران - روسیه، ساعت ۱۸:۳۰

هفته چهارم، میزبان اردبیل ایران
جمعه ۳۱ خرداد: ایران - پرتغال، ساعت ۱۸:۳۰
شنبه اول تیر: ایران - استرالیا، ساعت ۱۸:۳۰
یکشنبه دوم تیر: ایران - فرانسه، ساعت ۱۸:۳۰

هفته پنجم، میزبان بلغارستان
جمعه ۷ تیر: ایران - صربستان، ساعت ۱۸:۳۰
شنبه ۸ تیر: ایران - بلغارستان، ساعت ۲۲:۱۰
یکشنبه ۹ تیر: ایران - آمریکا، ساعت ۱۸:۳۰

ایرنا
کد N2188566

وبگردی