آفتاب

محققان رمز و راز سخت شدن شریان‌ها را کشف کردند

محققان رمز و راز سخت شدن شریان‌ها را کشف کردند

همشهری آنلاین: محققان در جریان یک مطالعه به مکانیسم سخت شدن شریان‌ها پی بردند و متوجه شدند که یک آنتی‌بیوتیک رایج می‌تواند درمان بالقوه‌ای برای این وضعیت باشد.

 به گزارش ایرنا، با بالا رفتن سن انسان رسوبات کلسیم در دیواره رگ‌ها انباشته شده و باعث سخت و تنگ شدن شریان‌ها می‌شود؛ از طرفی این وضعیت با شماری از بیماری‌ها از بیماری قلبی عروقی گرفته تا سکته مغزی و زوال عقل ارتباط دارد. تاکنون محققان دقیقاً نمی‌دانستند که چه چیزی باعث این انباشتگی کلسیم در شریان‌ها می‌شود.

اکنون محققان کالج لندن و دانشگاه کمبریج در انگلیس با استفاده از فناوری به نام «طیف‌سنجی رزونانس مغناطیسی هسته‌ای» متوجه شدند که عامل ایجاد کل این فرایند، مولکولی به نام PAR است. مشخص شد که PAR زمانی تولید می‌شود که یک سلول می‌میرد و زمانی که آزاد می‌شود شروع به خشک کردن یون‌های کلسیم می‌کند تا زمانی‌که در نهایت به صورت کریستال‌هایی انباشته شده و به دیواره رگ‌ها می‌چسبد.

محققان سپس در جستجوی درمان بالقوه این وضعیت یک سری مولکول را که می‌توانند موجب مسدودکردن آزادسازی PAR شوند، مورد بررسی قرار دادند و در نهایت متوجه شدند که یک دارو آنتی‌بیوتیک به نام «ماینوسایکلین» که به صورت رایج استفاده می‌شود، قادر به انجام این کار است.

 آزمایش این دارو بر روی حیوانات نشان داد که دوزهای بالای ماینوسایکلین ( minocycline ) تولید PRA را مسدود می‌سازد و به‌طور متناوب مانع کلسیفیکاسیون (Calcification) شریان‌ها می‌شود. کلسیفیکاسیون عبارت است از جمع شدن کلسیم در یکی از بافت‌های بدن. این وضعیت به صورت طبیعی در بافت استخوانی روی داده موجب تشکیل استخوان می‌شود.

البته این به این معنی نیست که ماینوسایکلین یک داروی جدید برای بیماری قلبی و سکته مغزی است چرا که دوز موثر آزمایش شده در این آزمایشات بیش از ۵۰ میلی گرم بر کیلوگرم بود درحالیکه دوز بالای این دارو برای مصرف انسان‌ها ۵ میلی گرم بر کیلوگرم است. بنابراین محققان در این مطالعه به جای اینکه اعلام کنند که ماینوسایکلین به خودی خود یک درمان مفید برای تصلب شرایین است به‌طور قطعی تاکید می‌کنند که بازدارنده قوی PAR می‌تواند به‌طور موثری رویه کلسیم‌سازی را در دیواره‌های شریانی مسدود سازد.

نتایج این مطالعه در مجله Cell Reports منتشر شده است.

کد N2188280

وبگردی