آفتاب

مؤمنی راد: فعال کردن کنش‌گران غیردولتی در حوزه فلسطین ضروری است

 مؤمنی راد: فعال کردن کنش‌گران غیردولتی در حوزه فلسطین ضروری است

یک مدرس دانشگاه بر ضرورت فعال کردن کنش‌گران غیردولتی و حقوق‌دانان مستقل برای انجام حرکت‌های مؤثر در زمینه فلسطین تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، احمد مؤمنی راد در نخستین کارگاه آموزشی مبانی دیپلماسی حقوقی بین‌المللی فلسطین که در محل دبیرخانه دائمی حمایت از انتفاضه فلسطین برگزار شد، با تأکید بر ضرورت وجود نگاه نو به مسئله فلسطین از منظر حقوقی بین‌المللی یادآور شد: آرایش جدید حقوقی اقتضاء می‌کند داشته‌های‌مان را سامان دهیم و در مواجهه با دنیایی که قدرت، سیاست و ثروت در آن و حقوق بین‌الملل سلطه دارد برای استیفای حقوق مشروع فلسطینی‌ها تلاش کنیم.

وی بر ضرورت یارگیری از برجستگان حقوقی در دنیا تأکید کرد و گفت: حقوقدانان دانشگاه‌های مختلف دنیا دل‌شان با ماست؛ گرچه آن‌ها مسلمان نیستند، ولی چون حقوق خوانده‌اند قتل، تجاوز، کشتار و جنایت را محکوم می‌کنند، اما متأسفانه ما نتوانستیم به درستی با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم در حالی که رژیم غاصب کودک‌کش از طریق لابی، شبکه تعاملی خود را ایجاد کردند.

مؤمنی راد با اشاره به برگزاری مراسم راهپیمایی روز قدس در کشورهای مختلف اضافه کرد: راهپیمایی روز قدس از راهبردهای دیپلماسی عمومی بین‌الملل است و ما می‌توانیم از ظرفیت راهپیمایی اربعین هم استفاده کنیم در جهت این‌که این راهپیمایی، راهپیمایی آزادسازی شود.

وی با بیان این‌که «ایجاد ظرفیت‌های جدید و آینده‌نگاری در موضوع فلسطین می‌تواند کمک زیادی به فعالان این عرصه کند»، اضافه کرد: همچنین می‌توانیم سفارتخانه‌های مجازی برای فلسطین داشته باشیم.

مؤمنی راد با بیان این‌که «رژیم صهیونیستی از بدو شکل‌گیری دائماً معاهدات بین‌المللی را نقض کرده و به قطعنامه‌های صادره علیه خود بی‌اعتنا بوده است»، تأکید کرد: ما باید رویکرد نویی داشته باشیم و نهضت استیفای حقوق مشروع فلسطینی‌ها را به راه بیاندازیم. البته فعالیت‌های رسمی و سنتی دیپلماسی جای خود را دارد ولی فعال کردن کنش‌گران غیردولتی، سمن‌ها، نخبگان و حقوقدانان مستقل در دنیا می‌تواند حرکت مؤثری را به راه بیاندازد که ما مواجهه حقوقی درست و فعالی علیه طرف مقابل شکل دهیم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: افکار عمومی دنیا این آمادگی را دارد که ما به سمت نابود کردن این غده سرطانی پیش برویم. اکنون دوره انتفاضه موشک است و این به برکت حضرت روح‌الله، مردم ایران و حرکت اخیر ما در پیشرفت علم و فناوری است. هیچ کس نمی‌تواند این قدرت را تضعیف کند و در عین حال کسی نمی‌تواند مادامی که ما این قدرت را داریم ما را پای مذاکره بکشاند.

مؤمنی راد با بیان این‌که «معامله قرن از پیش شکست خورده است و نشست مکه نیز نتیجه‌ای نداشت» اضافه کرد: ما باید ظرفیت حقوقدانان مستقل ایرانی را فعال کنیم. همچنین بسیج اساتید و بسیج حقوقدانان شبکه تعاملی خوبی را ایجاد کرد که البته باید آن را بیش از پیش فعال کرد.

انتهای پیام

کد N2187719

وبگردی