آفتاب

اجرای طرح ملی کنترل فشار خون در سازمان آتش نشانی تهران

اجرای طرح ملی کنترل فشار خون در سازمان آتش نشانی تهران

طرح کنترل فشار خون کارکنان اداری سازمان آتش نشانی همزمان با اجرای طرح ملی بسیج کنترل فشار خون در کشور، از روز شنبه ۱۸ خرداد ماه امسال توسط اداره سلامت این سازمان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این طرح با همکاری اداره سلامت و واحد رفاهی این سازمان تا چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه ادامه پیدا کرده و بتدریج در سایر بخش های سازمان ونیز ایستگاه های مناطق ۸ گانه عملیاتی اجرا خواهد شد.

حیدر غفاری سرپرست اداره سلامت و مدیر رفاه و امور اجتماعی سازمان آتش نشانی تهران در حاشیه اجرای این طرح گفت: بیماری فشار خون، یک مرگ خاموش است، چون درابتدا علامتی ندارد و هر از گاهی که فشار خون بالا می رود، فرد دچار سردرد و سرگیجه می شود ولی کم کم به این وضعیت عادت می کند و باعث می شود که پیگیری نکند. بعداز گذشت مدتی که ممکن است چند سالی باشد، این فرد با این بیماری دست و پنجه نرم کرده و وقتی یک عارضه ی حادی برای او ایجاد شد، تازه متوجه می شود فشارخون دارد و وقتی بررسی می کند که عوارض متعددی را روی قسمت های مختلف بدنش گذاشته است از جمله قلب که ممکن است نارسایی قلبی برایش ایجاد شود که تا پایان عمرش با او همراه است و دیگرفردی می شود که سربار خانواده و جامعه است و یک فرد مفیدی برای جامعه نیست.

وی اضافه کرد: درهمین راستا طرح ملی کنترل فشارخون با همت وزارت بهداشت شروع شد و به عنوان عاملی بازدارنده، افرادی که مستعد فشار خون هستند، شناسایی وغربالگری می شوند تا تحت کنترل و نظارت تغذیه ای قرار گیرند و همچنین برای پیشگیری ازعوارض بعدی تحت نظر و تحت درمان قرار بگیرند و یک زندگی با نشاط و سالمی را برای بقیه ی عمرشان داشته باشند.

غفاری در خصوص چگونگی اجرای این طرح درسازمان آتش نشانی تهران اظهار داشت: این طرح در نخستین مرحله دراداره مرکزی سازمان آغاز شده است که انشاء الله در تمام مناطق سازمان، این طرح را با جدیت ادامه می دهیم.

وی با اشاره به اینکه طی دو روز اول اجرای این طرح دراداره مرکزی سازمان ۱۵ نفر فشارخون بالا داشتند و متوجه نبودند، درخصوص اهمیت این طرح تاکید کرد: این کار ارزشمندی است که باعث می شود نخست فرد از وضعیت جسمی و فشار خون خود آگاه شود و دوم اینکه یک کارمند با بهره وری کامل داشته باشیم که بعداً دچار مشکل نشود و در نهایت از هزینه های مالی زیاد جلوگیری کنیم.

مدیر رفاه و امور اجتماعی سازمان آتش نشانی تهران با اعلام اینکه بعضی از افرادی که فشار خون بالایی دارند در سنین جوانی هستند، خاطرنشان کرد: در دومین روز اجرای این طرح، از کارکنان جوان اداره مرکزی سازمان تست فشارخون گرفتیم که تعدادی از آنان فشارخون شان بالا بود و ممکن است بیماری کلیوی نیزداشته باشند بنابراین نیازبه بررسی بیشتردارد و اگر بررسی نشود و این وضعیت به طورخاموش ادامه پیدا کند، ممکن است منجر به نارسایی کلیه و درنهایت بیماری کلیه شود. به هرحال هدف این است که یک آمار کلی از افراد دارای فشارخون در سازمان داشته باشیم و اینها را رصد کنیم و ارجاع دهیم به مراکز درمانی تا این افراد را به سلامتی شان بر گردانیم.

غفاری درپاسخ به این سوال که این طرح از کی شروع شده و تا کی ادامه پیدا می کند گفت: طرح تشخیص وکنترل فشارخون در اداره مرکزی سازمان از شنبه ۱۸ خرداد ماه شروع شد و تا آخراین هفته دراداره مرکزی ادامه می یابد و کادرپزشکی سازمان از صبح تا پایان وقت اداری آماده انجام معاینات کارکنان اداری برای تعیین فشار خون هستند.

وی درمورد اجرای این طرح درسایر قسمت های سازمان به ویژه ایستگاه ها اعلام کرد: اصولاً هرساله برای نیروهای آتش نشانی ایستگاه ها معاینات دوره ای انجام شده و اطلاعات پزشکی افراد جمع بندی می شود. به عنوان مثال ما درسال های ۹۶ و ۹۷ تقریباً معاینات پزشکی را برای تمامی پرسنل عملیاتی انجام دادیم ولی باز هم این طرح را همزمان با کشور اجرا می کنیم تا آمار به روز شود. البته طرح کنترل فشارخون هم بعد از اداره مرکزی برای بقیه بخش ها شامل معاونت های آموزش و تربیت بدنی، فنی توسعه، ستادفرماندهی و پرسنل عملیاتی مناطق اجرا خواهد شد.

طرح ملی بسیج کنترل فشارخون از ۱۸ خرداد تا ۱۵ تیرماه امسال در مراکز درمانی، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و ایستگاه‌های سنجش در سراسر کشور انجام می‌شود و فشار خون ۲۰ میلیون ایرانی بالای ۱۸ سال مورد سنجش قرار می گیرد.

کد N2187297

وبگردی