آفتاب

شرط قطع وابستگی به خارج در تولید تجهیزات ریلی / حذف هزینه‌های ارزی در تولید سوزن راه‌آهن

شرط قطع وابستگی به خارج در تولید تجهیزات ریلی / حذف هزینه‌های ارزی در تولید سوزن راه‌آهن

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با داخلی‌ شدن ساخت سوزن راه‌آهن تا چه حد صرفه‌جویی ارزی در تامین این قطعه داشته‌ایم گفت: تولید هر دستگاه سوزن 22 هزار و 500 یورو ارزبری داشت که امروز خوشبختانه با قطع وابستگی به خارج تمام هزینه‌ها ریالی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، کاظم طاهرزاده در نشست خبری امروز در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی با بیان اینکه فعالیت ساخت سوزن راه‌آهن در شرکت ماشین‌سازی تبریز با همکاری یک شرکت فرانسوی از 20 سال گذشته آغاز شد، گفت: کارخانه‌ای تحت لیسانس این شرکت فرانسوی احداث و فعالیت‌ها در حوزه ساخت سوزن و تجهیزات راه‌آهن آغاز شد که البته در حال حاضر به دلیل اعمال تحریم‌ها همکاری با این شرکت فرانسوی قطع شده است.

وی با اشاره به خودکفایی در تولید سوزن راه‌آهن با استفاده از تجهیزات داخلی اظهار داشت: تا سال 96 تا حدود 90 درصد قطار و ارزش اسمی 50 درصد سوزن را در کشور تامین می‌کردیم اما پس از آن با شروع تحریم‌های ظالمانه و تاکید رهبری بر رونق تولید گام‌های مثبتی در راستای طراحی تکه مرکزی سوزن برداشتیم و امروز سوزن راه‌آهن در شرکت گسترش صنایع ریلی ایران (تابع صندوق پس‌انداز کارکنان جمهوری اسلامی) صد در صد ایرانی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با داخلی‌ شدن ساخت سوزن راه‌آهن تا چه حد صرفه‌جویی ارزی در تامین این قطعه داشته‌ایم گفت: تولید هر دستگاه سوزن 22 هزار و 500 یورو ارزبری داشت که امروز خوشبختانه با قطع وابستگی به خارج تمام هزینه‌ها ریالی شده است.

وی با اشاره به افزایش تولید قطعات و تجهیزات ریلی در داخل کشور ادامه داد: در 20 سال گذشته 100 دستگاه سوزن تولید می‌کردیم که با توجه به سیاست‌های خودکفا محور تولیدات سوزن به 400 دستگاه در سال رسیده است.

وی ادامه داد: نیاز شبکه ریلی در سال برای احداث خطوط ریلی جدید و حفظ خطوط موجود 500 تا 1000 دستگاه سوزن است که می‌توانیم نیمی از نیاز داخل را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران وابسته به صندوق پس انداز کارکنان راه‌آهن تاکید کرد: تمام تجهیزات تولید شده استانداردهای اروپایی را دارا هستند و توانسته‌ایم تولیدات داخل را به صادرات هم برسانیم و با پیمانکاران کشورهای افغانستان، عراق، سوریه مذاکراتی برای صادرات تجهیزات ریلی و سوزن راه‌آهن داشته‌ایم.

طاهرزاده ادامه داد: طبق استانداردهای روز دنیا عمر هر دستگاه سوزن باید بالای هفت سال باشد که این استاندارد در تولیدات داخلی رعایت شده است.

کد N2187176

وبگردی