آفتاب

پنل نقد و بررسی قرآن کاوی رایانشی برگزار می شود

پنل نقد و بررسی قرآن کاوی رایانشی برگزار می شود

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی از برگزاری پنل نقد و بررسی قرآن کاوی رایانشی خبر داد.

علیرضا طالب پور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به «پنل نقد و بررسی قرآن کاوی رایانشی» گفت: این پنل توسط دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی، روز دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ در تالار ابوریحان ساعت ۱۰ الی ۱۲ برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: کاوش و تحقیق در قرآن با رایانه موضوع مهمی است که از ابعاد مختلف می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. تلاش برای یافتن نظم ویژه در حروف، کلمات، عبارات، وزن و موسیقی قرآن از یک طرف و تلاش برای فهم بهتر قرآن از طریق نگاه سیستمی، ساختاری و شبکه ای به آیات و مفاهیم قرآن از طرف دیگر دو نگاه عمده‌ای است که دراین موضوع وجود دارد.

رئیس پژوهشکده اعجاز قرآن و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: همچنین با ابزارهای پردازش زبان طبیعی می‌توان به کمی کردن مفاهیمی همچون زیبایی متن فکر کرد تا بتوان متن قرآن را با دیگر متون مقایسه کرد.

وی ادامه داد: البته از جهات دیگری نیز می‌توان به این موضوع نگریست که در این پنل با حضور پیشگامان این بحث به نقد و بررسی آنها می‌پردازیم.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی افزود: علیرضا طالب‌پور به عنوان برگزار کننده پنل و اساتید، بهروز مینایی، محمد رضا فقیهی حبیب آبادی، بابک خدادوست، قاسم درزی و فرزانه روحانی مشهدی به عنوان میهمان در این پنل حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: همزمان دو پنل دیگر یکی راجع به پردازش زبان فارسی توسط مهرنوش شمس فرد و دیگری به نام پردازش هوشمند و سامانه‌های بیومتریک توسط محسن ابراهیمی مقدم برگزار می‌شود.

کد N2187122

وبگردی