آفتاب
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

تلاش برای استفاده از ظرفیت های علمی در راستای حفظ استقلال کشور

تلاش برای استفاده از ظرفیت های علمی در راستای حفظ استقلال کشور

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جمهوری اسلامی ایران درصدد است تمام ظرفیت های علمی که در راستای استقلال کشور است را تامین کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سعیدرضا عاملی امروز در اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه که در حال حاضر در سالن اجلاس سران با حضور نمایندگانی از ۶۲ کشور جهان و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال برگزاری است، گفت: ایران سرزمین نوآوری است.

وی با بیان اینکه زندگی یک جریان نوآوری است، گفت: امام صادق (ع) ۱۴ قرن پیش فرمودند هر روز، روز جدیدی است و این نشان از اهمیت موضوع نوآوری در زندگی از سوی امامان ما به شمار می رود.

حجت الاسلام عاملی با بیان اینکه نوآوری برای خلق نیکی است و هدف های ارزشمندی دارد، گفت: نوآوری رها شده، خرابی محیط زیست و رشد تک سویه را به دنبال داشته است.

وی تاکید کرد: ما سه دهه است که به دنبال توسعه پایدار رفته ایم چون توسعه صنعتی تخریب جامعه و فرهنگ را به دنبال داشته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نوآوری برای یک هدف ارزشمند صورت می گیرد و می تواند از آن سلاح کشتار جمعی یا تحقیق و سلطه جامعه را به نتیجه رساند؛ این نشان می دهد نوآوری باید با هدفی ارزشمند اجرایی شود.

وی تاکید کرد: نوآوری محصول تفکر است که اکنون توانسته فضای دیجیتال و صفر و یک را به وجود آورد؛ این فضای دیجیتال قابلیت تبدیل آنچه در ذهن است را به عمل دارد.

عاملی گفت: عصر جدید هم عصر الگوریتم است که تمام فرآیندها را به سیستم تبدیل می کند زیرا جهان بعدی جهان سیستم هاست.

وی تاکید کرد: خلق موضوع جدید برای یک مساله جدید می تواند منفعت عمومی را به دنبال داشته باشد. در واقع فضاهای نو خصوصیاتی دارند که می تواند منبعی انبوه برای ایجاد بستر نوآوری باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: هر فرد می تواند موضوع یک شرکت دانش بنیان باشد و هر موضوع می تواند گروه دانش بنیان را ایجاد کند.

وی تاکید کرد: ایجاد منابع انبوه یا کراد سورسینگ توجه به قابلیت بصری است زیرا در این دوره تنها توجه به سرمایه های انسانی و اجتماعی کافی نیست و باید به قابلیت ها توجه کنیم و ضروری است این موضوع به صورت فرهنگی نگاه کنیم.

عاملی با تاکید بر اینکه سرمایه فرهنگی موضوع مهمی است، گفت: اکنون در فرهنگی هستیم که استثناگرایی منشا نادیده گرفتن سرمایه های فرهنگی شده و به جای تعامل اجتماعی، سلطه اجتماعی به وجود آمده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اکنون در مرحله ای هستیم که جهان بدون دخالت آمریکا و جهان با دخالت آمریکا تقسیم شده است؛ جهان بدون دخالت آمریکا سالم تر، بهینه تر، خلاق تر و آرمانگراست اما با دخالت آمریکا قدرت خلاقیت از دست می رود.

وی با تاکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی به بار علمی، فناوری و فرهنگی در کشور توجه دارد گفت: در فناوری بدون استثنا دو حوزه «نهادسازی» و «خلق سیاست هایی در حوزه علم و فناوری» مورد توجه قرار گرفته و در این راستا حرکت می کنند.

عاملی تاکید کرد: تمام ستادهای کشور، فرهنگستان ها و نهادهای جدید در حوزه های مختلف از جمله علمی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید دارد که سند نقشه راهبردی جامعه علمی کشور که شامل ۲۴ برنامه پیش بینی شده است، تا سال ۲۰۲۵ مورد پیگیری قرار دهد. قطعاً در این مسیر استقلال جمهوری اسلامی ایران به عنوان محور اساسی مورد توجه شورا است.

وی تاکیدکرد: همه جهان به یکدیگر نیاز دارند و بدون سرمایه های اجتماعی علمی هیچ کشوری نمی تواند مسائل خود را حل کند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران درصدد است همه ظرفیت های علمی را تامین کند تا استقلال کشور حفظ شود.

عاملی در خصوص استقلال کشور در زمینه تولید دارو گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد تولید دارو در داخل کشور انجام می شود.

به گفته وی در اوایل انقلاب سالانه هزار مقاله از سوی محققان کشور به چاپ می رسید اما در سال ۲۰۱۸ ایران به تولید ۵۰ هزار مقاله رسیده است که این نشان می دهد ظرفیت ها ۵۰ برابر طی ۴۰ سال شده است.

وی تاکید کرد: همچنین ۱۸ دانشگاه کشور جزو دانشگاه های برتر دنیا به شمار می رود و این نشان می دهد ظرفیت های کشور در زمینه های مختلف از جمله علمی افزایش یافته است.

عاملی افزود: امروزه ظرفیت شرکت های دانش بنیان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: ظرفیت کشورهای آسیایی نیز افزایش یافته که آسیای قدرتمند باید به این موضوع توجه داشته باشد.

کد N2186253

وبگردی