آفتاب
آساهی شیمبون:

روحانی برای شرکت در نشست سران گروه ۲۰ در ژاپن دعوت شود

روحانی برای شرکت در نشست سران گروه ۲۰ در ژاپن دعوت شود

روزنامه «آساهی شیمبون» ژاپن در گزارشی به نقل از یکی از کارشناسانش پیشنهاد داد «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در جریان سفر به تهران، از «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست سران گروه ۲۰ که قرار است در ژاپن برگزار شود، دعوت کند.

"مومویو کوندو" روز دوشنبه به روزنامه آساهی افزود: این اقدام می تواند با هدف کاهش تنش ها در منطقه و ایجاد فضایی آرام‌تر برای گفت‌وگو و مذاکره میان ایران و آمریکا روی دهد.
گروه ۲۰ شامل ۱۹ کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا است
نشست سران گروه ۲۰ قرار است ۲۸ و ۲۹ ژوئن (۸ و ۹ تیر ۱۳۹۸) در اوزاکای ژاپن برگزار شود.
"شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن قرار است از روز چهارشنبه این هفته به تهران سفر کند.
وی در سه روز اقامت در تهران قرار است با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کند.
سفر آبه به تهران نخستین سفر یک نخست وزیر ژاپن به ایران در چهار دهه گذشته است.
"موتوهیرو اونو" از دیگر تحلیلگران و کارشناسان ژاپنی که این روزنامه با او صحبت کرده، گفته است اگر دعوت روحانی به نشست سران گروه ۲۰ امکانپدیر نیست حداقل آبه می تواند پیام ایران را در این اجلاس به آمریکا منتقل کند.
آساهی شیمبون نوشت: ژاپن اگر چه عضو برجام نیست و این قرارداد بین المللی را امضا نکرده است اما تمام تلاش خود را برای حمایت از برجام به عمل آورده است.
این روزنامه ژاپنی اضافه کرد: آبه برای حمایت از برجام و ایران نه تنها در سفر ترامپ به ژاپن با وی در این مورد صحبت کرده بلکه با روسیه نیز هماهنگ شده است.

ایرنا
کد N2185833

وبگردی