آفتاب
ملکی:

محیط زیست سومین اولویت آتش‌نشانی است

محیط زیست سومین اولویت آتش‌نشانی است

سخنگوی آتش‌نشانی اعلام کرد: حتما نباید چیزی که می‌سوزد ضرر جانی و مالی داشته باشد. اولویت اول ما حفظ جان افراد است؛ اولویت دوم حفظ سرمایه‌های کشوری است و اولویت سوم ما حفظ محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار مهر سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفت: برخی از کشاورزان در آستانه فصل گرما به جای اینکه علف‌ها را ریشه‌کن کنند برای اینکه زحمتشان کمتر شود علف‌ها را آتش می‌زند. این کار به هیچ عنوان برای زمین خوب نیست حال ندارند و آتش می‌زنند و آسیب به محیط زیست می‌رود.

ملکی افزود: خیلی از مردم اگر می‌خواهند استراحت کنند معتقدند حتماً باید به طبیعت بروند خوب است که برای استراحت حتماً از کمپ‌های رسمی که تعبیه شده برای مسافران و محل بازی استاندارد برای بچه‌ها دارد استفاده کنند. برخی هم می‌گویند که حتماً باید به طبیعت بکر برویم که کسی آنجا نباشد، در چنین شرایطی باید حتماً از روشن کردن آتش در طبیعت به ویژه در بوته‌زار و علفزارها خودداری کنند.

وی ادامه داد: امسال به دلیل بارندگی همه جا سبز شده و از شهر که خارج می‌شوید همه تپه‌هایی که قبلاً خشک و بی آب و علف بود پر از علوفه شده است. بسیار مهم است که اگر جایی استراحت می‌کنیم که خدماتی ارائه نمی‌شود، کنار درخت آتش روشن نکنیم و شاخه درخت را نکنیم تا با آن آتش روشن کنیم.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تاکید کرد: حتماً هر جا که آتش روشن می‌کنیم باید یک سطل آب همراه داشته باشیم تابه محض اینکه کارمان تمام شد آتش را کامل خاموش کنیم. این اشتباه است که فکر کنیم وقتی دیگر شعله را ندیدیم آتش خاموش شده است. حتماً باید آتش را کامل خاموش کنیم و برای این کار باید آن را کامل به هم بزنیم و ببینیم زیرش هم خاموش شده است یا نه. بارها دیده‌ایم که آب را روی آتش ریخته‌اند اما زیر آتش زغال‌ها روشن است. اشکالی ندارد که کمی خاک هم روی آتش بریزند و به همین راحتی می‌شود جلوگیری کرد.

ملکی هشدار داد: در املاک خصوصی و زمین‌هایی که مالکیت دارد باید مالک نسبت به محصور کردنش اقدام کند و مراقب باشد که افراد غریبه آنچا نروند. این افراد آتش روشن می‌کنند و می‌روند و به مالک خسارت می‌زنند. یا خود مالک برای اینکه از علوفه‌ها راحت شود آن‌ها را آتش می‌زند. مورد داشته‌ایم که روی دیوار را ایزوگام کرده بودند و بعد که علف‌ها را آتش‌زده‌اند و آتش به ایزوگام و بعد به درون ویلا سرایت کرده است.

وی اضافه کرد: نشستن در طبیعت می‌تواند خطر آتش‌سوزی داشته باشد اما علاوه بر این احتمال وجود چاه و گودالی که مشخص نیست هم باید در نظر گرفته شود. یا ممکن است حیوانی در طبیعت باشد که به فرزندان ما آسیب بزند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تصریح کرد: این فکر که چرا باید بر محیط زیست تاکید کنیم و اصلاً چه اشکالی دارد زمینی در آتش بسوزد که مالکی ندارد و کسی در آن چیزی نکاشته که سرمایه‌اش بخواهد از بین برود. وقتی خسارت مالی و جانی ندارد برای چه آتش را باید خاموش کنیم؟ فکر اشتباهی می‌کنیم. کافی است بدانید اولویت سوم آتش‌نشانی محیط زیست است. اولویت اول ما حفظ جان افراد است، اولویت دوم حفظ سرمایه‌های کشوری است و اولویت سوم ما حفظ محیط زیست است. حتماً نباید چیزی که می‌سوزد ضرر جانی و مالی برای ما داشته باشد.

ملکی یادآور شد: علاوه بر آلودگی هوا، حیواناتی هم در طبیعت زندگی می‌کنند که آسیب می‌بینند، جانورانی هستند که ما طبیعت را با آن‌ها شریک هستیم و مالک طبیعت نیستم. وقتی پنج هکتار از طبیعت آتش می‌گیرد زیستگاه حیوانات را تخریب کرده‌ایم و به همین دلیل است که حیویانات سر از شهر در می‌آورند.

وی تصریح کرد: برخی تصور می‌کنند اگر درخت مرطوب باشد می‌توانیم کنار آن آتش روشن کنیم. اصلاً این طور نیست. شاید آن درخت که سبز است با کبریت آتش نگیرد ولی وقتی کنارش چند ساعت آتش روشن باشد می‌سوزد و آتش را گسترده هم می‌کند. درخت کاج یکی از مرطوب‌ترین درختان است و همیشه هم سبز است. اما برگ‌های سوزنی دارد که بلافاصله در آتش می‌سوزد و کل درخت آتش می‌گیرد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با اعلام اینکه الان میانگین رسیدن آتش‌نشانان به محل حادثه در شهر تهران ۴ دقیقهو ۱۳ ثانیه است گفت: فراموش نکنیم که طبیعت متعلق به همه ماست و همان طور که از گذشتگان به ما به ارث رسیده باید مراقبت کنیم به آیندگان تحویلش بدهیم. در سفرها و جاده‌ها برای استراحت بین مسیر حتماً در کمپ‌هایی که برای استراحت در نظر گرفته‌اند استراحت کنیم و اگر در جای ناشناخته حضور داریم مراقب بچه‌ها باشیم چرا که بچه‌ها به سادگی به دنبال جمع کردن هیزم و آتش‌بازی می‌روند. با یک مقدار رعایت و مسئولیت پذیری می‌توانیم محیط زیست خودمان را حفظ کنیم

کد N2185002

وبگردی