آفتاب
سرپرست سازمان غذا و دارو تاکید کرد؛

اصل بر شفافیت در سازمان غذا و دارو/باید در اتاق شیشه ای کار کنیم

اصل بر شفافیت در سازمان غذا و دارو/باید در اتاق شیشه ای کار کنیم

سرپرست سازمان غذا و داروتأکید بر اصل شفافیت در سازمان غذا و دارو، گفت: باید در اتاق شیشه‌ای کار کنیم و دیده شویم.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا شانه ساز، روز شنبه در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان غذا و دارو، با تقدیر از حسن اعتماد وزیر بهداشت، اظهار داشت: افتخار می‌کنم از بدنه سازمان غذا و دارو هستم. شفافیت، تأمین دارو، تجهیزات پزشکی و اهمیت حوزه غذا و آرایشی و بهداشتی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و در این دوره نیز دنبال خواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو چند وظیفه حاکمیتی خاص دارد که قابل‌واگذاری نیست، افزود: ابلاغ آئین‌نامه‌ها، ضوابط و دستورالعمل‌ها، برگزاری کمیسیون‌ها در سازمان غذا و دارو یا با تفویض اختیار در دانشگاه‌ها و زیرمجموعه‌ها و دیگری آمار تجمیعی است که قابلیت برون‌سپاری ندارد.

سرپرست سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه حرف‌وحدیث‌هایی که پیرامون سازمان غذا و دارو می‌شود از سال‌های گذشته وجود داشته است و مختص چند وقت اخیر نیست، ادامه داد: بخشی از این صحبت‌هایی که در مورد سازمان غذا و دارو می‌شود مربوط به بخش‌هایی است که نتوانستیم برون‌سپاری علمی داشته باشیم؛ همین امر نیز باعث ایجاد حساسیت بیشتر شد؛ بنابراین یکی از راهکارها برای این موضوع تقسیم مسئولیت‌هایی است که قانون‌گذار به این سازمان اجازه برون‌سپاری داده است و اگر این کار را نکنیم قطعاً نمی‌توانیم تمام مسئولیت‌ها را حمل کنیم و پاسخگویی نسبت به آن‌ها غیرممکن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر برون‌سپاری و تفویض اختیار به بخش‌های غیردولتی را درست استفاده کنیم حرف و نقدها را کم کرده و به کارهای اصلی حاکمیتی و سیاست‌گذاری بهتر بپردازیم.

شانه ساز با تاکید بر اصل شفافیت در سازمان غذا و دارو، عنوان کرد: باید در اتاق شیشه‌ای کار کنیم و دیده شویم این به معنای کم کردن پاسخگویی نیست، بلکه باعث جلب نظر افکار عمومی به نفع سازمان خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از راهبردهای سازمان غذا و دارو باید مقابله با خواسته‌های القایی باشد، ادامه داد: متأسفانه خواسته‌های القایی در جامعه عمومی شده است و نیازهای غیرضروری مشکلات مردم را در شرایط اقتصادی بیشتر می‌کند؛ بنابراین در تمام حوزه‌ها با تعاریف سلامت‌محور باید از سلامت، اقتصاد و جیب مردم حفاظت کنیم.

سرپرست سازمان غذا و دارو در پایان با اشاره به دخالت ارگان‌های موازی در حوزه غذا و محصولات آرایشی و بهداشتی، از معاون کل وزارت بهداشت خواست، با تعامل مثبت با مجلس شورای اسلامی موازی کاری‌ها در این حوزه برچیده شود چرا که یکی از مهم‌ترین ابزارهای سلامت غذا است که اگر قرار باشد وزارت بهداشت در حوزه غذا اعمال‌نظر نکند، هزینه‌هایی که در سال‌های آتی تحمیل می‌شود می‌تواند مخرب باشد. بنابراین این بحث باید در یک جا فیصله پیدا کند و مسائل مربوط به سلامت غذا و فرآورده‌های بهداشتی در تشکیلاتی که در تمام دنیا شناخته‌شده است، تجمیع شود.

کد N2184840

وبگردی