آفتاب
مهر در گزارشی بررسی کرد؛

معمای تعیین بودجه ۴۷ فدراسیون‎/ سه گزینه پیش‌ روی کمیته المپیک

معمای تعیین بودجه ۴۷ فدراسیون‎/ سه گزینه پیش‌ روی کمیته المپیک

ملاک تصمیم‎گیری کمیته ملی المپیک برای تعیین بودجه سال ۹۸ فدراسیون‎ها، سه گزینه است؛ بر این اساس احتمال دارد بودجه فدراسیون‎ها نسبت به سال قبل تغییری نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، تعیین میزان بودجه تخصیصی به ۴۷ فدراسیون ورزشی به یکی از دغدغه‌های کمیته ملی المپیک تبدیل شده که با وجود بررسی در یکی دو نشست اخیر اعضای هیأت اجرایی، هنوز جمع بندی قابل اتکایی از آن به دست نیامده است.

اگرچه معضلات مربوط به دبیرکل کمیته ملی المپیک و دغدغه‌هایی که برای هیأت اجرایی ایجاد کرده بود، به ظاهر مانعی برای متمرکز شدن روی پرونده بودجه فدراسیون‌ها در هفته‌های گذشته بوده اما قطعاً شرایط اقتصادی کشور و لزوم مدیریت منابع مالی هم در این زمینه بی تأثیر نبوده است.

البته که بودجه کمیته ملی المپیک برای سال جاری نسبت به سال گذشته رشد قابل قبولی داشته و از طرفی امسال رویدادی مانند بازی‌های آسیایی و المپیک برگزار نمی‌شود اما به خاطر برگزاری میادین گزینشی المپیک ۲۰۲۰ توکیو در اکثر رشته‌ها، ماه‌های پُر رفت و آمدی پیش روی فدراسیون‌ها است که قاعدتاً نتیجه گیری در آنها مستلزم هزینه کرد به موقع و کافی خواهد بود.

این هم دیگر مسئله‌ای است که قطعاً در طولانی شدن روند بررسی‌ها برای تعیین سهم هر فدراسیون از مجموع بودجه تخصیصی به کمیته ملی المپیک تأثیرگذار بوده است. به هر حال مسئولان این کمیته باید با لحاظ کردن همه جوانب، میزان بودجه فدراسیون‌ها را مشخص کنند به گونه‌ای که هر یک از آنها بر اساس شرایط و جایگاه خود از منابع مالی لازم برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های شأن بهره مند شوند.

به همین منظور ملاک تصمیم گیری نهایی مدیران کمیته ملی المپیک برای تعیین بودجه تخصیصی به فدراسیون‌ها، جمع بندی و توافق اعضای هیأت اجرایی در مورد یکی از سه راهکار پیشنهادی است. این راه کارها عبارتند از:

۱- تخصیص معادل بودجه سال ۹۷
۲- تخصیص معادل بودجه سال ۹۷ + ۱۰ درصد افزایش
۳- تخصیص معادل بودجه سال ۹۷ + ۱۰ درصد افزایش + بودجه جداگانه برای فدراسیون‌های المپیکی (با تصویب ستاد عالی)

به گزارش خبرنگار مهر، در لایحه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی بودجه کمیته ملی المپیک برای سال جاری ۷۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده اما در بودجه ابلاغی این رقم با کاهش چهاردرصدی مواجه شد. بدین ترتیب ۷۱ میلیارد و ۱۰۴ میلیون تومان کل اعتباراتی است که کمیته ملی المپیک می‌تواند از سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور دریافت کند.

بخشی از این اعتبارات ۱۰ روز پیش به حساب کمیته ملی المپیک واریز شد و به موازات آن این کمیته ۱۲ میلیارد (به طور دقیق ۱۱ میلیارد و ۸۸۹ میلیون تومان) در اختیار فدراسیون‌ها گذاشت. این پرداختی به صورت علی الحساب و معادل ۵۰ درصد بودجه مصوب سال ۹۷ فدراسیون‌ها انجام شد تا بعد از این، بر اساس بودجه نهاییِ امسال، واریزی به حساب فدراسیون‌ها انجام شود.

قراراست در نشست روز شنبه اعضای هیأت اجرایی بر اساس سه راه کار پیشنهادی، در مورد بودجه فدراسیون‌ها برای سال جاری و کف و سقف تخصیصی به آنها تصمیم گیری شود.

سال گذشته رقمی معادل ۲۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از اعتبارات تخصیصیِ ۶۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کمیته ملی المپیک در اختیار فدراسیون‌ها قرار گرفت.

کد N2184320

وبگردی