آفتاب
مهر گزارش می دهد

تخصیص ۱۶درصد از منابع ساخت آزادراه/ ترافیک قزوین-رشت پایانی دارد؟

تخصیص ۱۶درصد از منابع ساخت آزادراه/ ترافیک قزوین-رشت پایانی دارد؟

در حالی سازمان برنامه و بودجه ۱۶ درصد از منابع احداث آزادراه رودبار-منجیل را به شرکت ساخت تحویل داده، که به دلیل اسناد خزانه بودن این اعتبارات، امکان تملک اراضی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، آزادراه ۱۳۰ کیلومتری قزوین-رشت در سال ۸۸ پس از یک دهه کار عمرانی به بهره برداری رسید اما قطعه میانی آن به طول ۸.۵ کیلومتر هیچ گاه احداث نشد.

نتیجه افتتاح ناقص این آزادراه، اتلاف سالانه میلیاردها تومان انرژی و زمان مردم مانده در این ترافیک بعضاً تا ۲۰ کیلومتری در ایام پیک مسافرت همه ساله است.

در سال‌های اخیر که تعطیلات عید فطر با ایام تعطیلات تابستانی همزمان شده، شاهد اوج ترافیک در این آزادراه هستیم که سال گذشته با ماندن ۱۶ ساعته مردم در ترافیک قطعه ۸.۵ کیلومتری آزادراه رودبار-منجیل، رکورد ترافیک این آزادراه شکسته شد.

گزارش انتقادی مهر و تصویب اختصاص بودجه ۴۰۰ میلیاردی

پس از آنکه سال گذشته گزارشی در خبرگزاری مهر با عنوان «اتلاف منابع ملی درآزادراه ناتمام قزوین-رشت / متولی: بودجه نداریم!» منتشر شد، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد ۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این قطعه باقی مانده از آزادراه قزوین-رشت به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اختصاص می‌یابد.

با این حال تخصیص این بودجه یک سال به طول انجامید و نهایتاً هفته گذشته خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از تخصیص بخشی از اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آزادراه رودبار-منجیل خبر داد.

بودجه تخصیصی به شکل اسناد خزانه است / امکان تملک اراضی وجود ندارد

به گفته معاون وی، رقم تخصیص یافته ۱۶.۲ درصد از کل بودجه مصوب را تا کنون شامل می‌شود که بخش مهمی از اعتبار تخصیص داده شده به صورت اوراق اسناد خزانه اسلامی بوده و به دلیل نبود نقدینگی، پیمانکار پروژه امکان تملک اراضی را ندارد.

قطار ۵ ساعته تهران-رشت، سفری دلچسب و توریستی با عبور از دریاچه سد منجیل

در حالی که اواخر سال گذشته در اسفند ماه و همزمان با سفر رئیس جمهور به استان گیلان، از راه آهن قزوین-رشت بهره برداری شد، اما این مسیر ریلی که به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصر به فردی همچون عبور از دره‌ها و کناره دریاچه سد منجیل، از موقعیت توریستی مناسبی برخوردار است، هنوز نتوانسته با وجود اعمال تخفیفات مناسب در قیمت بلیت و نیز کاهش زمان سفر از رشت به تهران تا ۵ ساعت، از تعداد مسافر کافی برخوردار شود.

دو هفته قبل تعدادی از مدیران شرکت رجا برای ترغیب مردم منطقه خواستار سفر استاندار گیلان به تهران با استفاده از قطار رشت-قزوین-تهران شدند که با وجود حضور سالاری در این قطار و تلاش برای تشویق مردم ساکن در نزدیکی ایستگاه‌های مسیر این خط ریلی مسافری، فعلاً خبری از افزایش تقاضا برای استفاده از قطار نیست.

با این حال مسافران و گردشگرانی که قصد سفر در تعطیلات پیش رو به گیلان را دارند، می‌توانند از قطار تهران-قزوین-رشت با هزینه مناسب ۴۵ هزار تومان به ازای نفر به جای استفاده از خودروی شخصی و معطلی چندین ساعته و هدررفت هزاران لیتر سوخت در ترافیک آزادراه قزوین-رشت، استفاده کنند.

معاون شرکت ساخت آزادراه‌های کشور: ۶۵ میلیارد از ۴۰۰ میلیارد تومان منابع پروژه، تأمین شد

سیدحسین میرشفیع در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره تکمیل ۸.۵ کیلومتر باقی مانده از آزادراه رودبار-منجیل اظهار داشت: هفته گذشته سازمان برنامه و بودجه بخشی از ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای احداث باقی مانده آزادراه قزوین-رشت را به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پرداخت کرد.

وی افزود: قرار است در طول دوره دو ساله ساخت این آزادراه، ۴۰۰ میلیارد تومان به شرکت ساخت داده شود؛ تا کنون ۴۵ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی به این پروژه تخصیص داده شده و قرار است ۲۰ میلیارد تومان هم نقدی پرداخت کنند.

سرعت پیشرفت پروژه بسیار کند است

این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه ادامه داد: در حال حاضر پیمانکار در محل پروژه مستقر و فعال شده است؛ همچنین مراحل تجهیز کارگاه نیز به پایان رسیده است. بخشی از عملیات اجرایی هم آغاز شده اما متأسفانه به آن شدتی که باید طبق برنامه زمان بندی کار کنند، پروژه انجام نمی‌شود چراکه قدینگی برای تملک اراضی مسیر وجود ندارد.

وی پیمانکار این پروژه با دو شرکت کاملاً خصوصی عنوان و اظهار کرد: حجم کار طوری است که باید همزمان هم حفر تونل و هم احداث پل با هم انجام شود. از ۸.۵ کیلومتر این پروژه، بیش از ۷ کیلومتر آن را تونل و پل خاص به خود اختصاص داده‌اند.

برنامه ریزی برای ساخت ۸.۵ کیلومتر آزادراه در ۲ سال

میرشفیع یادآور شد: اگر منابع مالی به موقع تخصیص داده شود، پروژه دو ساله تکمیل خواهد شد.

معاون مدیرعامل شرکت ساخت تصریح کرد: برآورد و صورت‌های مالی این پروژه مربوط به سال گذشته است که رقم اجرای این طرح را ۴۰۰ میلیارد تومان تخمین زده بود اما با توجه به تورمی که در یک سال گذشته در بخش ساخت و ساز داشته‌ایم، رقم این پروژه به ۵۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید. با این حساب احتمال طولانی‌تر شدن پروژه و انجام آن در بیش از ۲ سال بسیار زیاد خواهد بود.

تکمیل آزادراه، بر کاهش ترافیک قزوین-رشت مؤثر خواهد بود؟

وی درباره تأثیر اجرای این پروژه بر کاهش ترافیک منطقه گفت: امیدواریم تکمیل آزادراه رودبار-منجیل بر کاهش ترافیک آزادراه قزوین-رشت مؤثر باشد اما ما در شرکت ساخت فکر می‌کنیم اگر پروژه آزادراه کمربندی رشت-انزلی (امامزاده هاشم به انزلی) احداث شود، تأثیر بیشتری بر کاهش ترافیک این منطقه خواهد داشت. احداث کمربندی رشت به انزلی یک پروژه جداگانه است و پیمانکار نیز اعلام آمادگی کرده تا آن را تکمیل کند.

عوارض از آزادراه رودبار-منجیل اخذ نمی‌شود

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره اخذ عوارضی از ۸.۵ کیلومتر آژادراه منجیل-رودبار گفت: قرار نیست از قطعه میانی آزادراه قزوین-رشت عوارض جداگانه ای اخذ شود و آن را با استفاده از منابع دولت می‌سازیم.

کد N2184014

وبگردی