آفتاب
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت؛

برخی گروه‌های پزشکی در معرض ابتلا به پرفشاری خون هستند

برخی گروه‌های پزشکی در معرض ابتلا به پرفشاری خون هستند

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، گفت: برخی گروه‌های پزشکی بیشتر تحت تاثیر عوامل مختلف شغلی در معرض ابتلا به پرفشاری خون هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کیانوش جهانپور، اظهار کرد: بسیج ملی کنترل فشارخون عملاً به دستور رییس جمهور، با هدایت وزیر بهداشت و مشارکت عمومی دستگاه‌های مختلف اجرایی و سازمان های مردم نهاد، از ۲۷ اردیبهشت همزمان با روز جهانی فشار خون کلید خورد.

وی افزود: حال با توجه به اینکه اطلاق واژه بسیج و بسیج ملی، نیازمند آگاهی جمعی و عزم ملی است، بسیج ملی فشار خون نیز در همین راستا در دو مرحله طراحی شد. مرحله نخست از ۲۷ اردیبهشت ماه با همیاری و همراهی رسانه های گروهی با موضوع اطلاع رسانی، آگاه سازی و فرهنگ سازی عمومی آغاز شد تا آگاهی و حساسیت جامعه درخصوص عوارض فشار خون بالا و عواقب و پیامدهای آن ایجاد شود.

سخنگوی بسیج ملی کنترل فشار خون، تصریح کرد: مرحله دوم که فاز اجرایی این بسیج ملی تلقی می‌شود از فردا (۱۷ خرداد) در سراسر کشور عملیاتی شده و غربالگری تمام هموطنان بالای ۳۰ سال، خانم های باردار و بیماران مزمن کلیوی تا ۱۵ تیر ماه سال جاری ادامه می‌یابد.

به گفته وی، فاز اجرایی بسیج ملی فشار خون در بیش از ۲۶ هزار خانه بهداشت، پایگاه سلامت و مرکز خدمات سلامت شهری و روستایی و بیش از ۱۰۰۰ بیمارستان دولتی و غیر دولتی انجام می شود. همچنین بیش از ۱۰ هزار ایستگاه سنجش فشار خون که با هماهنگی و مشارکت بین بخشی از سوی نهادهای مختلف، نیروهای مسلح، ارگان‌ها و سازمان های مردم نهاد در سراسر کشور به صورت ثابت و سیار در محل های تجمع مردمی مستقر شده و اطلاعات افراد، هم زمان در پرونده الکترونیک سلامت ثبت خواهد شد.

جهانپور با بیان اینکه فشار خون در همه دنیا از جمله در کشور ما در مرگ و میرها و یا ایجاد ناتوانی های جسمی نقش دارد، گفت: این بیماری در بین جوامع پزشکی یا صاحب نظران حوزه سلامت به عنوان بزرگترین قاتل خاموش شناخته شده و علت العلل مرگ و میرهای ناشی از بیماری های غیر واگیر محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۷ هزار نفر از مردم کشورمان در سال ۱۳۹۶ بر اثر فشار خون بالا یا پیامدها و عواقب ناشی از عدم کنترل آن، جان خود را از دست داده‌اند، تصریح کرد: چندین برابر این رقم نیز به ناتوانی های ناشی از فشار خون بالا از جمله عوارض قلبی- عروقی، کلیوی و بینایی منجر شده است، در این میان واژه سبک زندگی یا لایف استایل، تاثیرگذارترین عوامل بر بیماری های غیر واگیر و ایجاد فشارخون بالا، محسوب می‌شود.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه استرس یکی از موثرترین عوامل برایجاد پرفشاری خون مطرح است، گفت: پزشکان و کادر درمان نیز از این قاعده مستثنی نیستند، به خصوص اینکه بسیاری از گروه های پزشکی و پرستاری ممکن است در معرض استرس و عوامل فشارزای کاری و اجتماعی بیشتری باشند و نوع سبک زندگی آنها به خصوص تحت تاثیر عوامل شغلی مشکل‌ساز تر از بسیاری از گروه های شغلی باشد. مطالعات متعددی در دنیا بر روی پزشکان و پرستاران درخصوص فشار خون انجام شده و به نظر می‌رسد که برخی گروه‌های پزشکی بیشتر تحت تاثیر عوامل مختلف به این بیماری مبتلا می‌شوند که نیازمند توجه بیشتری به این گروه و ارتقای محیط شغلی و اصلاح سبک زندگی آنان است.

کد N2183715

وبگردی