آفتاب

کتابی درباره دردها و درمان‌های ایران

کتابی درباره دردها و درمان‌های ایران

محمد فاضلی، جامعه‌شناس، ۱۵۴ یادداشت کوتاه خود را که قبلاً در فضای مجازی منتشر شده‌اند، در کتابی در قالب شش فصل تدوین و منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خوانندگان عمومی کتاب در عصر تلگرام و واتس‌آپ، کم‌حوصله‌تر و عجول‌ترند و ظاهراً فرصت زیادی برای مطالعه ندارند، و در ضمن می‌خواهند در مطلبی کوتاه نکته‌ای را بدانند، مسأله‌ای را بشناسند و حتی راه‌حل را هم از نویسنده جویا شوند. نویسندگان و بازار کتاب هم به این تحول در خواننده‌ها واکنش نشان می‌دهند. ما احتمالاً شاهد کتاب‌هایی خواهیم بود که بسیار مختصرتر از متون گذشته، به تقاضاهای خوانندگان پاسخ می‌دهند. 

کتاب «دغدغه ایران: راه‌هایی به سوی آزادی، امنیت و توسعه پایدار» نوشته محمد فاضلی، جامعه‌شناس عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی که انتشارات کویر آن‌را در نمایشگاه کتاب تهران عرضه کرد، دقیقاً کتابی با همین رویکرد است. نویسنده ۱۵۴ یادداشت کوتاه خود را که قبلاً در فضای مجازی منتشر شده‌اند در شش فصل تدوین و منتشر کرده است. یک فصل هم به کتاب با عنوان «ایران: مسائل و راهکارها» به کتاب افزوده است که می‌توان آن‌را خیلی خلاصه نگاه نویسنده به «دردها و درمان‌های» ایران دانست. 

اغلب یادداشت‌ها زیر هزار کلمه هستند و در یک برگ کتاب جای گرفته‌اند. خواننده با خواندن یک برگ از کتاب، مطلبی مستقل را خوانده، با مسأله‌ای از مسائل ایران امروز آشنا شده و حتی گاه راه‌حل پیشنهادی نویسنده را نیز مطالعه می‌کند. البته تنظیم کردن یادداشت‌ها در فصولی با موضوع مشترک، برای مثال سیاست، محیط‌زیست یا سیاست‌گذاری عمومی، به یادداشت‌های معنایی فراتر از معنای مستقل آن‌ها داده است. شصت صفحه‌ پایانی کتاب هم رویکردی متفاوت به مسائل و راهکارهای ایران را به خواننده معرفی می‌کند. 

کتاب در کل برای آن دسته علاقمندان به مسائل توسعه، مشکلات اقتصادی و اجتماعی، مسائل محیط‌زیست و موانع توسعه پایدار ایران که می‌خواهند در گفتارهایی کوتاه، به دور از پیچیدگی‌های نظری و توأم با برخی راه‌حل‌ها مسائل ایران امروز را بررسی کنند، قابل توجه است. می‌توان تصور کرد که در آینده این گونه کتاب‌ها که بر اساس جستارهای کوتاه، متناسب با شرایط زندگی خواننده امروزین و عطف به شرایط و مسائل واقعی جامعه نوشته می‌شوند افزایش یابد. این شاید اولین کتاب از نسل این گونه کتاب‌ها باشد. 

آن دسته کتابخوان‌ها که با نوشته‌های محمد فاضلی در فضای شبکه‌های اجتماعی آشنا نباشند به احتمال زیاد از جستارهای این کتاب استقبال خواهند کرد و فصل هفتم آن نیز حاوی رویکرد متفاوتی به مسائل و راهکارهای ایران است که در نوع خود قابل تأمل است. آن‌ها که با نوشته‌های محمد فاضلی آشنا و به آن‌ها علاقمند باشند، از منسجم شدن و قرار گرفتن نوشتارها در قالب یک کتاب که معنای متفاوتی ایجاد می‌کند و فصل هفتم آن بهره خواهند برد؛ هر چند رویکرد او به مسائل ایران و راهکارهایی که او در قالب «اصلاح‌گری سیاستی» و «موفقیت‌های کوچک» پیش می‌نهد، منتقدان بسیاری خواهد داشت.

۵۷۵۷

کد N2182729

وبگردی