آفتاب

انتظار عمومی این است که سیستم قضایی با جدیت با مفاسد بجنگد

انتظار عمومی این است که سیستم قضایی با جدیت با مفاسد بجنگد

مشاور رئیس قوه قضائیه گفت: یکی از اولویت های اساسی دستگاه قضائی مبارزه با فساد است و طبق قانون جایگاه مبارزه با فساد قوه قضائیه است و انتظار عمومی نیز این است که سیستم قضائی با جدیت با مفاسد بجنگد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در جلسه شورای قضائی استان کرمان که در محل اداره کل بازرسی کرمان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مسائل مهم در قوه قضائیه موضوع کاهش و ساماندهی پرونده‌ها در سیستم قضائی است زیرا معتقدیم این حجم بالای پرونده زیبنده نیست و باید در این رابطه چاره‌اندیشی شود. عملکرد صحیح مدیران دستگاه‌ها در انجام خوب وظایفشان و اگر قضاء در جامعه اثربخش باشد جلوی ناهنجاری‌ها گرفته خواهد شد

وزیر سابق دادگستری کشور عنوان کرد: حکم خوب، اتقان احکام، رسیدگی سریع و مجازات مناسب بهترین و اصلی‌ترین نوع پیشگیری از وقوع جرم است و بازدارنده خواهد بود.

حجت‌الاسلام پورمحمدی به وظایف سایر دستگاه‌ها در امر پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: پیشگیری‌های مقدماتی و ابتدایی بیشتر وظیفه دستگاه‌های دولتی، اجرایی و عمومی است که بایستی مسائل مختلف از جمله مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را به گونه‌ای ساماندهی کنند که جلوی آسیب‌ها و جرم‌زائی گرفته شود.

مشاور رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: یکی از اولویت‌های اساسی دستگاه قضائی مبارزه با فساد است و طبق قانون جایگاه مبارزه با فساد قوه قضائیه است و انتظار عمومی نیز این است که سیستم قضائی با جدیت با مفاسد بجنگد.

وی ادامه داد: دستگاه‌های نظارتی قوه قضائیه از جلمه سازمان بازرسی کل کشور و همچنین نظام دادرسی کشور(دادسراها و دادگاه ها)نقش برجسته‌ای در مبارزه با فساد در جامعه دارند .

حجت الاسلام پورمحمدی به موضوع سلامت قوه قضائیه نیز اشاره کرد و افزود: در وضعیت فعلی که قوه قضائیه به دنبال تحول است، دستگاه قضائی از نظرات، ایده‌ها و طرح‌های واقعی که قابلیت اجرایی و  عملیاتی داشته باشند استقبال می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: قوانین باید با رویکرد و نگرش کاهش اختلافات، دعاوی و کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرند .

یدالله موحد در جلسه شورای قضائی استان کرمان که با حضور مشاور رئیس قوه قضائیه برگزار گردید،ا ظهار داشت: ناکارآمد بودن و قدیمی بودن برخی از قوانین  مشکلاتی را برای قضات و  قوه قضائیه ایجاد کرده است

نماینده عالی دستگاه قضائی در استان کرمان تصریح کرد:برخی قوانین، قدیمی و مربوط به چند دهه ی قبل(به طور مثال ۸۰سال پیش) می باشند و پاسخگوی نیازهای فعلی جامعه نیستند واین موضوع مشکلاتی را برای جامعه ایجاد کرده است.

وی به علل و عوامل این حجم وسیع پرونده در سیستم قضائی اشاره کرد و گفت: در بسیاری از موارد دیده می‌شود که عدم مدیریت صحیح و توانمندی لازم در  بخش‌های دیگر مثل سیستم بانکی و دستگاه‌های اجرایی موجب شده است حجم زیادی پرونده در سیستم قضائی تشکیل شود.

رئیس شورای قضائی استان کرمان گفت: در راستای برنامه‌های تحولی در دستگاه قضائی نظرات و ایده‌های عملیاتی و کاربردی قضات و حقوقدانان  سراسر استان در ۲۰ محور به قوه قضائیه اعلام شده است.

موحد بیان کرد: اگر به دنبال تحول عظیم و بنیادین در قوه قضائیه هستیم باید راه کارهای ویژه و فوق العاده‌ای را دنبال کنیم تا به نتیجه مورد نظر برسیم و معتقدیم با یک برنامه جامع و هدفمند می‌توانیم در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت (یک دوره ۱۰ساله) در قوه قضائیه تحول ایجاد کنیم.

کد N2181054

وبگردی