آفتاب

بهمن که سوخت حافظ و پرسیا را دریابید/ سینما بهمن هم قربانی تغییر کاربری شد/حذف تدریجی خاطرات دل انگیز از حافظه شیراز

بهمن که سوخت حافظ و پرسیا را دریابید/ سینما بهمن هم  قربانی تغییر کاربری شد/حذف تدریجی خاطرات دل انگیز  از حافظه شیراز

سینما بهمن شیراز که روزی به نام مترو خوانده می‌شد ، از یادگاران خیابان زند بود که هشت سال در انتظار دستانی بود تا غبار از صندلی‌هایش بروبد؛ تا اینکه عاقبت پنج شنبه شب در شعله های آتش سوخت.

به گزارش ایلنا نهم خردادماه 1398 آتش ابتدا از زیر چوب‌های ریخته بر کف سالن سینما شروع شد  و سپس تا سقف شعله کشید. به لطف خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی سوختن سینما بهمن را پنجشنبه‌شب همه به چشم دیدند، اما سوختن تدریجی سینما و  خاطرات جمعی چند نسل از شیرازی‌ها را عابران خیابان زند حدود یک دهه است که به تماشا نشستند.
 
وقتی به جای پوسترهای خاطره‌انگیز فیلم‌های دهه 50 و 60 و تصویر جمشید هاشم‌پور، کرکره‌های پایین و لوگوی رنگ‌ و رو رفته‌  سینما بهمن توی ذوق می زد . هرچه بود،  سینما بهمن سالها پیش در آتش فراموشی سوخته بود. این‌بار فقط با فریادهایش نمایان شد، محتضری که یک دهه در انتظار آبی بود که بر آتش جانش مرهمی شود و نشد.

علت آتش‌سوزی در دست بررسی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز نیز در پی حادثه آتش‌سوزی در سینما بهمن و اطفای آن توسط آتش‌نشان‌های شیرازی نیز اعلام کرد  کارشناسان مربوطه در حال بررسی علت دقیق آتش‌سوزی هستند و علت بروز آتش‌سوزی متعاقباً اعلام خواهد شد و هرگونه ابراز نظر غیر کارشناسی منتشرشده در فضای مجازی مورد تأیید این سازمان نیست. هرچند بنا به گفته یکی از مسئولان سازمان آتش‌نشانی شیراز به ایلنا، احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی سینما بهمن نه تایید می‌شود و نه تکذیب. 

تشکیل پرونده قضایی برای آتش‌سوزی سینما بهمن

از سوی دیگر قاضی آسیابی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس در گفت و گو با یک خبرگزاری گفت: در پی آتش سوزی سینما بهمن شیراز پرونده قضایی در این خصوص تشکیل و دو نفر به عنوان مطلع به دادسرا احضار شدند. دادستان عمومی و انقلاب شیراز ادامه داد: علت اولیه آتش سوزی تعمیرات داخلی سینما عنوان شده که خوشبختانه خسارت جانی در بر نداشته است. قاضی آسیابی تصریح کرد: در اولین دقایق بروز حادثه، قاضی کشیک دادسرای شیراز در محل حاضر و دستورات قضایی اولیه را صادر کرد. 

 

شهرداری می‌تواند با تملک سینما بهمن از آن بهره فرهنگی ببرد

لیلا دودمان عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز در گفت‌وگو با ایلنا درباره سینما بهمن با بیان اینکه اواخر سال 96 که ریاست کمیسیون فرهنگی شورا را بر عهده داشت، موضوع سینما بهمن را در کمیسیون مطرح کرده است، می‌گوید: جلسه دیگری را نیز برای تعیین تکلیف سینما بهمن با مالک این سینما برگزار کرده‌ایم و مالک سینما خواستار تملک این ملک از سوی شهرداری شیراز شده است.
 
دودمان با اشاره به اینکه مسئولان شهرداری اعلام کردند که شهرداری شیراز در حال حاضر امکان خریداری سینما بهمن را ندارد، خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت‌های ایجادشده و واکنش رسانه‌ها و دوستداران فرهنگ و هنر و همچنین نوستالژی بودن این مجموعه، به نظر می‌رسد شهرداری شیراز می‌تواند با تملک این مجموعه نوستالژیک دوباره آن را بسازد و از آن بهره فرهنگی ببرد.

حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احیای سینما بهمن

دودمان با اشاره به اینکه مالک سینما بهمن اعلام کرده به دلیل نداشتن توانایی کافی مالی امکان تبدیل این مجموعه به سینما و راه‌اندازی سایر مکان‌های فرهنگی را در این بخش ندارد، اضافه می کند : با توجه به اینکه بسیاری از شهروندان خواستار راه‌اندازی یک مجموعه فرهنگی در این فضا هستند، شهرداری شیراز می‌تواند با خرید این مجموعه، این فضا را به یک مکان فرهنگی مانند موزه سینما، کافه‌کتاب، گالری و... تبدیل کند. 
 او همچنین از حمایت مدیریت شهری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای تملک و راه‌اندازی مجدد سینما بهمن خبر می دهد و می گوید: سرمایه‌گذارانی که خواستار سرمایه‌گذاری در بخش‌های فرهنگی هستند می‌توانند با خرید و تملک سینما بهمن، آن را احیا کنند.
 
وضعیت سینما بهمن تعیین تکلیف شود
 
مالک سینما بهمن هم در گفت‌وگو با ایلنا با طرح این ادعا که جرقه‌های ناشی از جوشکاری و برشکاری در روز حادثه موجب ایجاد آتش‌سوزی شده است، می‌گوید: شعله‌  این آتش بعد از اتمام کار جوشکاری سقف سینما رفته‌رفته شعله‌ور و در نیمه‌شب موجب زبانه‌کشیدن آتش می‌شود.
فرزاد تیموری در ادامه به ماجرای تعطیلی سینما بهمن اشاره می‌کند. سینما بهمن حدود 10 سال است که تعطیل است. آن زمان حوزه هنری به خاطر عدم درآمدزایی، این سینما را تعطیل کرد، پس‌از آن سینما تخلیه شد و سازه‌  آن نیز رفته‌رفته ناایمن شد. تیموری سپس با بیان اینکه هر اتفاقی که بخواهد برای این سینما بیفتد، در وهله‌  نخست نیازمند تعمیر و مرمت اساسی بنای ملک است، می‌افزاید: وضعیت سینما بهمن باید تعیین تکلیف شود. 
 

هشدار به مسئولان

علاوه بر سینما بهمن  سینماهای دیگر شیراز نیز سال‌ها است تعطیل‌اند و بلاتکلیف؛ سینما حافظ و پرسیا نمونه ای از آنها هستند. یکی تغییر کاربری داده  و  پارکینگ شد و دیگری  به  زمینی خالی بدل گشت و آن دیگری نیز در نبش خیابان رودکی، با پارچه‌ای سفید بر روی سر در آن پوشانده شده است. سینما پرسیا و سینما حافظ هر دو متعلق به حوزه هنری هستند و زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر کاربری آن‌ها نیز به گوش می‌رسد. به‌ویژه آنکه وضعیت ایمنی در سینما پرسیا به دلیل چوبی بودن سقف داخلی سینما نگران‌کننده و خطرناک است و در صورت وقوع حادثه‌ای همچون آتش‌سوزی سینما بهمن، افزون بر از بین رفتن سازه‌های فرهنگی و خاطرات جمعی چند نسل خطرات و تلفات احتمالی در پی خواهند داشت.از ما گفتن بود.

گزارش: احسان اکبرپور

کد N2180735

وبگردی