آفتاب

غذاهای فوق فراوری‌شده با بیماری قلبی و مرگ زودرس ارتباط دارند

غذاهای فوق فراوری‌شده با بیماری قلبی و مرگ زودرس ارتباط دارند

همشهری آنلاین: دو بررسی بزرگ نشان می‌دهند افرادی که عمده وعده‌های غذایی‌شان از غذاهایی بسته‌بندی‌شده است، در معرض خطر بیشتر مرگ ناشی از بیماری قلبی، سکته مغزی و مرگ زودرس هستند.

به گزارش هلث‌دی نیوز این یافته‌ها که در ۲۹ مه در نسخه آنلاین ژورنال پزشکی بریتانیا منتشر شده است، آخرین شاهد درباره زیان‌بار بودن غذاهای به‌اصطلاح «فوق فراوری‌شده» است.

این رده غذاها فقط شامل «هله‌هوله‌هایی» مانند چیپس‌ها، شیرینی‌ها و فست ‌فودها- نیستند، بلکه شامل نان‌ها، گوشت‌های فراوری‌شده، سس‌های آماده و غذاهای منجمد هم می‌شوند که غذاهای اصلی بسیاری از افراد هستند.

پژوهشگران در یکی از این بررسی‌ها بیش از ۱۰۰۰۰۰ بزرگ‌سال فرانسوی را برای حدود پنج سال پیگیری کردند.

نتایج نشان داد هر چه افراد غذاهای فوق ‌فراوری‌شده بیشتری مصرف می‌کنند، احتمال نخستین بار بروز عارضه قلبی یا سکته مغزی در آنان بالا می‌رود؛ افرادی که بیشترین میزان غذاهای فراوری‌شده را خورده بودند، نسبت به افرادی که کمترین مصرف این نوع غذاها را داشتند، ۲۳ درصد بیشتر در معرض خطر دچار شدن به مشکلات قلبی-عروقی بودند.

به گفته این پژوهشگران این تفاوت فقط به‌این‌علت نبود که این غذاها قند، نمک یا چربی بیشتری داشتند یا به‌این‌علت که این افراد وزن بیشتری داشتند، کمتر ورزش می‌کردند یا عادات ناسالم دیگری داشتند.

برنارد سرور و ماتیلد توویه از دانشگاه پاریس که این پژوهش را انجام داده‌اند، می‌گویند ظاهر عوامل دیگر در ارتباط با این غذاهای فوق‌ فراوری‌شده وجود دارد که این مشکلات بهداشتی را ایجاد می‌کند.

سایر بررسی‌ها نشان داده‌اند که مواد افزاینده و آلاینده‌هایی که در هنگام فراوری غذا در کارخانه تولید می‌شوند، اثرات منفی بر سوخت‌وساز بدن و دستگاه قلبی-عروقی دارند.

این پژوهشگران تأکید کردند که این بررسی نمی‌تواند رابطه سببی را در این مورد ثابت کند، اما با توجه سایر پژوهش‌هایی که غذاهایی فراوری‌شده را با اثرات زیان‌بار بر سلامت مربوط کرده‌اند، می‌توان این پیام را به مردم داد: تلاش کنید هر چه بیشتر غذاهای «کامل» و فراوری نشده مصرف کنید.

بررسی دوم که بر روی ۲۰۰۰۰ بزرگ‌سال اسپانیایی انجام شد، نشان داد که غذاهای فوق ‌فراوری‌شده با طول عمر کمتر ارتباط دارند: افرادی که بیشترین مصرف این نوع غذاها را داشتند، نسبت به افرادی که کمترین مصرف را داشتند، در طول دو دهه پیگیری با احتمال ۶۲ درصد بیشتر دچار مرگ زودرس شده بودند.

در این مورد هم عواملی مانند وزن و عادات سبک زندگی نمی‌توانستند به‌طور کامل این رابطه را توضیح دهند.

کارشناسان می‌گویند شواهد فزاینده‌ای در دست است که افزودنی‌های غذایی و ترکیبات مانند آکریلامید و آکرولئین که در فرایندهای صنعتی ایجاد می‌شوند، ممکن است تا حدی توضیح‌دهنده خطرات غذاهای فوق‌ فراوری‌شده برای سلامت باشند.

کارشناسان توصیه می‌کنند ساندویچ‌های ساده تهیه‌شده در خانه جایگزین غذاهای آماده فراوری‌شده، آب جایگزین نوشابه‌های شیرین شده و میوه‌های تازه جایگزین شیرینی‌ها شوند.

غذاهای فوق فرآوری شده اعتیادآورند

کد N2180599

وبگردی