آفتاب
واکنش‌ها به گزارش خبرگزاری مهر؛

حذف تبلیغات کاذب و اغواگرانه از رسانه ملی

حذف تبلیغات کاذب و اغواگرانه از رسانه ملی

گزارش منتشر شده از تبلیغات یک محصول آرایشی در رسانه ملی با واکنش های بسیاری در فضای مجازی همراه شد که در نهایت وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه ای این تبلیغات را کاذب و اغواگرانه معرفی کرد.

خبرگزاری مهر؛ گروه سلامت- ساناز باقری راد: چندی پیش مطلبی در خصوص مجوزهای درمانی و تبلیغاتی محصولات رشد و تقویت مو و نمایش آن‌ها در صدا و سیما، در خبرگزاری مهر منتشر شد.

در پی پیگیری‌های خبرنگار مهر نسبت به وضعیت مجوز داشتن یکی از محصولات تبلیغی تقویت موی سر در رسانه ملی، مشخص شد که این محصول تنها دارای مجوز آرایشی بوده و حق تبلیغات به عنوان یک محصول درمانی را ندارد. به علاوه بر اساس پاسخ مسئولان سازمان غذا و دارو به خبرگزاری مهر و استعلام‌های این سازمان، مشخص شد که محصول مورد نظر فاقد مجوز درمانی از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بوده و ادعای درمانی بودن آن غیر قانونی است.

در این خصوص شهرام شعیبی سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز در پاسخ به خبرگزاری مهر، درباره اینکه آیا محصول تقویت موی «ب» که در رسانه ملی نیز تبلیغات رسمی می‌کند مجوز دارد یا خیر، گفت: طبق استعلامات انجام شده، این محصول هیچ مجوزی از سازمان غذا و دارو ندارد در نتیجه طبق قانون نمی‌تواند به عنوان یک محصول درمانی تبلیغات کند.

شعیبی ادامه داد: محلول تقویت موی «ب» تنها از اداره آرایشی- بهداشتی یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، به عنوان یک محصول آرایشی مجوز دریافت کرده و تنها می‌تواند به عنوان محصول آرایشی تبلیغات یا فعالیت کند.

وی با بیان اینکه تبلیغات این محصول به عنوان یک محصول درمانی به دلیل نداشتن مجوز از سازمان غذا و دارو کاملاً غیر قانونی است، اظهار داشت: این محصول تبلیغی تنها می‌تواند ادعای تقویت مو را مطرح کند اما مطالبی که در تبلیغات آن مبنی بر جلوگیری از ریزش مو و خواص درمانی آن ادعا می‌شود کاملاً غیرقانونی است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه محلول تقویت موی «ب» فاقد مجوز تبلیغات از سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است، تصریح کرد: این محصول حتی برای نمایش تبلیغات خود در رسانه ملی نیز از مراجع ذی‌صلاح مجوز ندارد. لذا سازمان صدا و سیما موظف است نسبت به مجوز و پروانه‌های فعالیت این محصول اقدام و آن‌ها را بررسی کند.

واکنش کاربران فضای مجازی به توجهی مسئولان به سلامت مردم

به دنبال انتشار این مطلب و اعلام مسئولان سازمان غذا و دارو، موضوع تبلیغات بدون مجوز درمانی این محصول در صدا و سیما در فضای مجازی نیز دست به دست شد. به طوری که بسیاری از کاربران توئیتر نسبت به بی توجهی دستگاه‌های متولی به سلامت مردم واکنش نشان دادند.

در این میان حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهور نیز در پی انتقادات گسترده کاربران فضای مجازی به عدم نظارت صدا و سیما و وزارت بهداشت بر تبلیغ محصولاتی که به سلامت مردم مرتبط است، با انتشار پستی در توئیتر واکنش نشان داد و نوشت: «مکاتبه کردیم، گزارش دادیم و پاسخ یک کلام است، پول نداریم پس حق داریم!»

از سوی دیگر در کنار پیچیده شدن این خبر در فضای مجازی، برخی رسانه‌ها و روزنامه‌های دیگر نیز پس از گزارش خبرگزاری مهر، این موضوع را پیگیری و مطالبی منتشر کردند.

جوابیه وزارت بهداشت: تبلیغات کاذب محصول درمان ریزش موی «

کد N2179515

وبگردی