آفتاب

امیری‌مقدم: ایران باید پیشنهاداتش را به عنوان عضوی از کشورهای حوزه خلیج فارس مطرح کند

امیری‌مقدم: ایران باید پیشنهاداتش را به عنوان عضوی از کشورهای حوزه خلیج فارس مطرح کند

یک کارشناس مسایل منطقه با اشاره به پیشنهاد امضای تعهدنامه عدم تجاوز به کشورهای حاشیه خلیج فارس از سوی وزیر امور خارجه کشورمان در شرایطی که تنش در منطقه افزایش یافته است، گفت: سیاست‌گذاری‌های امنیتی و سیاسی در منطقه که به امنیت همه کشورها مربوط است باید توسط کشورهای حاضر در این حوزه تبیین و تهیه شود.

رضا امیری مقدم در گفت‌وگو با ایسنا افزود: از این دست پیشنهادات و راهکارها پیش از این هم به شکل‌های مختلف سابقه داشته است از جمله در قطعنامه ۵۹۸ که توصیه به همکاری امنیتی برای حل مشکلات منطقه‌ای می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که «منطقه خلیج فارس باید توسط کشورهای منطقه و با روش‌های مسالمت‌آمیز از جمله مذاکره و ائتلاف‌های منطقه‌ای بدون حضور و دخالت آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی اداره شود» ادامه داد: نه این‌که بگوییم این کشورها حق ندارند پا به این منطقه بگذارند آنها می‌توانند تعاملات و مناسبات خود را داشته باشند اما سیاست‌گذاری‌های امنیتی و سیاسی در منطقه که به امنیت همه کشورها مربوط است باید توسط کشورهای حاضر در این حوزه تبیین و تهیه شود.

امیری مقدم گفت: در حال حاضر فقط سه کشور در حوزه خلیج فارس هستند که خود را در مسائل مختلف پشت سر آمریکا و رژیم اسرائیل قرار داده‌اند و مابقی یا در این سطح نیستند یا بسیار محتاطانه عمل می‌کنند.

این کارشناس مسائل منطقه درباره امکان‌پذیری و اجرایی شدن چنین پیشنهادی اظهار کرد: همیشه همه چیز امکان‌پذیر است اما تا زمانی که آمریکا و رژیم اسرائیل به سیاست توسعه طلبی خود در منطقه ادامه می‌دهند و برخی از کشورها هم حیات خود را در هم‌پیمانی با این کشورها می‌بینند و از روی اجبار یا اعتقاد با آنها همراهی می‌کنند، کار سخت خواهد بود. در عین حال ایران باید ابتکارات و پیشنهادات خود را به عنوان عضوی از کشورهای حوزه خلیج فارس مطرح کند و برای تحقق آن تلاش کند.

امیری مقدم در ادامه خاطرنشان کرد: هر روز که می‌گذرد کشورهای منطقه به ویژه آن‌ها که حساب خاصی روی آمریکا و رژیم اسرائیل باز کرده‌اند پی می‌برند که در شرایط خطرناک و بحرانی، آمریکا کلاه خود را سفت خواهد چسبید و آنها برایش مهم نیستند. از این رو امیدواریم این کشورها که تعدادشان نیز محدود است شرایط را درک کنند و ندای صلح طلبانه ایران را گوش دهند.

وی گفت: پیشنهادی که آقای ظریف در این باره مطرح کرد برای اولین بار نیست و مقامات دیگر کشورمان نیز به شکل‌ها و در سطوح مختلف آن را مطرح کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N2178986

وبگردی