آفتاب

در نشست پذیره‌نویسی "دومین بیمه تخصصیِ زندگی" چه گذشت؟

در نشست پذیره‌نویسی "دومین بیمه تخصصیِ زندگی" چه گذشت؟

از تاریخ ۲۴ اردیبهشت به مدت ۱۵ روز پذیره نویسی تعداد ۷۲۰ میلیون سهام در دست انتشار بیمه در شرف تأسیس عمر و زندگی باران از طریق فرابورس ایران آغاز شد و امروز این پذیره نویسی تا ۵ تیر ماه سال جاری تمدید شد موسسان این شرکت امروز به فرابورس ایران آمدند و به سوالات خبرنگاران و برخی از فعالان بازار سرمایه پاسخ دادند.

به گزارش ایسنا، این شرکت بیمه در ۵ اردیبهشت سال گذشته موافقت اصولی خود را از بیمه مرکزی دریافت کرد و در ۲۷ اسفند ماه سال گذشته مجوز پذیره نویسی خود را از سازمان بورس اوراق بهادار گرفته است.

سرمایه اولیه شرکت ۱۲۰ میلیارد تومان است که این سرمایه به ۱۲۰۰ میلیون سهم عادی ۱۰۰ تومانی تقسیم شده است. همچنین سرمایه اولیه شرکت که توسط موسسین تعهد شده ۴۸ میلیارد تومان است که این مبلغ معادل ۴۰ درصد کل سرمایه شرکت است از این مقدار سرمایه تعهد شده مؤسسان ۵۰ درصد یعنی ۲۴ میلیون تومان را پرداخته‌اند.

سرمایه اولیه قابل تعهد در پذیره نویسی ۷۲ میلیارد تومان معادل ۶۰ درصد کل سرمایه شرکت است. سرمایه اولیه قابل تأمین در پذیره نویسی نصف سهام تعهد شده توسط پذیره نویسان یعنی ۵۰ تومان به ازای هر سهم به صورت نقدی در زمان پرداخت می‌شود ۵۰ درصد مابقی ارزش اسمی هر سهم در تعهد پذیره نویسان خواهد بود که حداکثر ظرف مدت دو سال از تاریخ ثبت شرکت وصول خواهد شد.

در این پذیره نویسی اشخاص حقیقی حداقل ۱۰ هزار سهم و حداکثر ۱۰۰ هزار سهم می‌توانند پذیره نویسی کنند اما اشخاص حقوقی حداقل ۱۰ هزار سهم و حداکثر ۱۰ میلیون سهم می‌توانند ثبت سفارش کنند.

۲۷ پذیره نویسی سهام و حق تقدم سهام در فرابورس انجام شده که بیمه زندگی باران نوزدهمین شرکت سهامی عام است که پذیره نویسی‌اش در فرابورس انجام شده است؛ همچنین این هفتمین شرکت بیمه است که از طریق فرابورس ایران پذیره نویسی می‌کند.

در نشستی که به مناسبت پذیره نویسی این بیمه برگزار شد بابک جهان آرا، نماینده شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس به عنوان یکی از مؤسسان این شرکت گفت: در مجموعه ما دو سال پیش ایده تشکیل بیمه زندگی شکل گرفت و این ایده در صحبت‌هایی که با مدیران وقت بیمه مرکزی مطرح شد مورد استقبال قرار گرفت چرا که ضریب نفوذ بیمه زندگی در ایران فعلاً در سطح پایینی است و این ایده وجود داشت که با ورود یک شرکت جدید در این حوزه این ضریب افزایش یابد.

بابک جهان آرا در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه در قیمت سرمایه گذاری بیمه‌های عمر و سرمایه گذاری چه استراتژی‌ای دارید که بتوانید منابع جذب کنید چرا که وضعیت اقتصادی بازارهای مختلف از جمله ارز حداقل انتظار سرمایه گذاران را بالا برده، گفت: نرخ دلار نمی‌تواند مبنی سرمایه گذاری باشد چرا که عدد ساده‌ای است و همه در خاطرشان است که الان قیمت دلار چند و سال ۹۰ چند بود در نتیجه همه حوزه‌ها تحت تأثیر این نرخ بودند و نمی‌توان بازار سرمایه گذاری در بیمه را با بازار ارز مقایسه کرد.

وی در پاسخ به ایسنا درباره اینکه شما به عنوان یک شرکت بیمه عمر جدید چه برنامه‌ای دارید که بتوانید در این بازار خاص با هدف سرمایه گذاری پرتفوی جذب کنید؟ اظهار کرد: افراد امکان سرمایه گذاری وجوه خرد را نداشتند که با بیمه عمر و سرمایه گذاری این موضوع امکان پذیر بود. این بازار نه مثل دلار اما مثل بازار سرمایه رشد خواهد کرد و سرمایه‌گذار با خود فکر نمی‌کند که قدرت خریدش کاهش یافته است. ما فکر می‌کنیم که اتفاقی که برای سهامداران و سرمایه گذاران و خریداران بیمه در حوزه عمر و سرمایه گذاری در بیمه باران می‌افتد این است که حس می‌کند که ارزش دارایی‌اش حفظ شده است.

جهان آرا در پاسخ به دیگر پرسش ایسنا مبنی بر اینکه حداقل نرخ بازدهی برای طراحی بیمه به شرط حیات و سرمایه گذاری چقدر در نظر گرفته شده است، گفت: نرخ بازدهی مورد انتظار را ما مطابق با مقررات بیمه مرکزی ۱۶ درصد در نظر گرفته‌ایم و نمی‌شود بیش از این در نظر گرفت.

وی در پاسخ به سوال دیگر که با توجه به اینکه سرمایه شما ۱۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و قرار است نیمی از مبلغ پذیره نویسی تا دو سال دیگر پرداخت شود و مؤسسان هم سهم خود را تا ۵۰ درصد پرداخت کرده‌اند و با توجه به اینکه بیمه مرکزی حداقل سرمایه را برای بیمه‌های مستقیم ۱۰۰ میلیارد تومان و برای اتکایی‌ها ۲۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته فکر نمی‌کنید که در سرمایه به مشکلاتی بر بخوردید؟ گفت: ما در حال حاضر برنامه‌ای برای گرفتن پرتفوی اتکایی نداریم ولی اگر قرار باشد بگیریم به تناسب اتکایی افزایش سرمایه داده می‌شود یکی از مواردی که در خریداری سهام بیمه باران اقدام می‌کند از این امکان برخوردار است که نیمی از سرمایه را پرداخت کند و در دو سال آینده مابقی را پرداخت کند.

در ادامه این نشست علیرضا هادی – نماینده هیأت موسسس- درباره بیمه‌های عمر و سرمایه گذاری بیان کرد: بیمه‌های عمر یا زندگی انواع مختلفی دارد بخشی از بیمه‌های عمر و زندگی مشمول افرادی می‌شود که به دنبال تأمین آتیه برای بازماندگان هستند. این بیمه‌ها از نوع بیمه‌های به شرط فوت معنی پیدا می‌کند.

هادی افزود: بخشی از این بیمه‌ها از نوعی است که شخص با هدف سرمایه گذاری برای خود و فرزندان آن را خریداری می‌کند. در کشور ما این طور بیمه‌ها در قالب بیمه‌های عمر و سرمایه گذاری ارائه می‌شود. نوعی بیمه که در بیمه باران روی آن کار شده و در بازار بیمه وجود ندارد این است که فرد برای سرمایه گذاری وارد خرید بیمه می‌شود. بیمه‌های به شرط حیات که از نوع بیمه‌های مدرن دنیا است در کشور ما به این شکل به شکل بیمه‌های به شرط حیات در دنیا ارائه نمی‌شود و این نکته تمایز ما با دیگر شرکت‌های بیمه است. این نوع بیمه در دنیا بیشتر در قالب بیمه‌های مستمری معنی پیدا می‌کند. بیمه به شرط حیات که دوره‌اش حداکثر پنج ساله است.

وی ادامه داد: ما مسئولیم تا این محصول بیمه‌ای را در جامعه داشته باشیم چرا که نداشتن بیمه نامه می‌تواند آثار اجتماعی داشته باشد و گریبان جامعه را بگیرد. بیش از هشت سال است که بیمه مرکزی مصوبه‌ای دارد که شرکت‌های بیمه باید حساب‌های بیمه‌های زندگی را در صورت‌های مالی به خاطر تعهدات مقابل مشتریان خود تفکیک کنند.

وی با بیان اینکه باید از نظر صنعت بیمه در منطقه جایگاه اول را داشته باشیم، گفت: همه آحاد مردم باید بیمه عمر داشته باشند و این باید در قبال مسئولیتی که در قبال مردم داریم روی موضوع تأمین دارم چون ارتباطی با درآمد ندارد. در دنیا ۴۵ درصد پرتفوی بیمه‌ها بیمه‌های زندگی است ولی در ایران فقط ۱۵ درصد است. به همین دلیل امکان توسعه بیمه‌های زندگی در کشور خیلی وجود دارد.

محمدرضا مدیری -دیگر نماینده هیأت مؤسس این بیمه - در پاسخ به ایسنا که پرسید آیا انحصار در این بیمه‌های عمر به شرط حیات را خوب می‌دانید؟ گفت: در ادبیات اقتصادی دقت کنیم که هیچ واژه‌ای نه بار الزاماً مثبت و نه بار الزاماً منفی دارد در نتیجه انحصار موتور رشد است و انحصار در بازار رقابت کامل جایگاه خود را دارد چرا که در این بیمه خلاقیتی رخ داده و آن خلاقیت از شفافیت بر می‌آید ما جایی را هدف‌گذاری کردیم که شخص دیگری هدف‌گذاری نکرده است.

مدیری در واکنش به صحبت‌هایش با این جملات نمایندگان یکی از رسانه‌ها مواجه شد: شما در حالی از واژه انحصار و خلاقیت در رشته‌های بیمه‌ای صحبت می‌کنید که هیچ خلاقیت جدیدی در رشته‌های شما صورت نگرفته و در نتیجه ارتباط دادن انحصار به خلاقیت صحیح نیست. محصول شما محصولی نبوده که در جهان وجود نداشته باشد و شما اختراع کرده باشید در نتیجه ادعای اختراع نمی‌تواند صحیح باشد.

انتهای پیام

کد N2178845

وبگردی