آفتاب

نگرانی و حیرت لابی صهیونیستی از پیشنهاد مذاکراتی ترامپ به ایران

نگرانی و حیرت لابی صهیونیستی از پیشنهاد مذاکراتی ترامپ به ایران

مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی که در ۲ سال گذشته تمام تلاش خود را برای خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن فشار حداکثری بر ایران به کار بسته، از پیشنهاد ترامپ در ژاپن برای گفت وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی و حیرت کرد.

«مارک دبوویتز» روز دوشنبه پس از آنکه دونالد ترامپ در ژاپن گفت که حاضر است با مقامات ایران گفت وگو کند و تصمیمی برای تغییر حکومت ندارد، این مطلب را در صفحه توئیتر خود نوشت.
وی گفت: حیرانم چرا دونالد ترامپ به مسئولان جمهوری اسلامی می گوید از اینکه آنها را در قدرت ببینیم خوشحالیم، در حالی که انگشت شست خود را روی ترازوی سیاست های ائتلاف رژیم صهیونیستی (اسرائیل) قرار می دهد.
این حامی رژیم صهیونیستی در آمریکا با ادعای دفاع از ملت ایران ادامه داد: بیایید به مردم ایران کمک کنیم تا آزاد شوند و به دموکراسی اجازه تصمیم گیری بدهیم.
دبوویتز اضافه کرد: آیا ترامپ، ۱۲ شرط پمپئو را به یک شرط در مساله هسته ای رسانده است؟ آیا او چشم اندازهای «بند غروب» را توسعه داده و یک پیروزی می داند؟ آیا این به سادگی نسخه دوم اوباما خواهد بود؟
منظور از «بند غروب»، آن بخش از توافق برجام است که بازه زمانی رفع محدودیت‌های هسته‌ای ایران را مشخص می‌کند و شامل افزایش سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم بعد از ۱۰سال و افزایش حجم اورانیوم کم ترغنی شده بعد از ۱۵سال است. دونالد ترامپ معتقد است با پایان این بازه زمانی که به‌ گمان او کوتاه است، ایران عملا به نقطه صفر بازمی‌گردد و بار دیگر می تواند در مسیر ساخت بمب هسته‌ای قرار ‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری کیودو، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا که در ژاپن بسر می برد با اشاره به تنش های تهران - واشنگتن تاکید کرد که «ما به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم. ما به دنبال عدم وجود تسلیحات هسته ای می باشیم."دنبال این هستم که ایران به سلاح هسته ای "نه" بگوید. درحال حاضر به اندازه کافی مشکلات به خاطر تسلیحات هسته ای در جهان داریم. به دنبال این هستم تا به ایران اجازه دهم به عرصه جهانی بازگردد.»
ترامپ روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک بعد از دیدار با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن افزود: اعتقاد دارم که ایران می خواهد گفت و گو کند، اگر آنها می خواهند گفت و گو کنند، ما نیز خواهان گفت و گو هستیم.
وی مدعی شد که «ایران می‌خواهد یک توافق (جدید) داشته باشد و او معتقد است که دستیابی به آن ممکن است. ایران در حال عقب‌نشینی در منطقه است، زیرا در پی تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی جدی دارند.»
ترامپ ادامه داد: من ایرانی های زیادی را می شناسم. آنها افراد بزرگی هستند. ایران ظرفیت اقتصادی عظیمی داراست و این شانس را دارد تا با همین حکومت فعلی به یک کشور بزرگ تبدیل شود.
وی ادامه داد: من اصلا به دنبال صدمه زدن به ایران نیستم.

ایرنا
کد N2178303

وبگردی