آفتاب

در جرائم امنیتی و جاسوسی دسترسی بلافاصله به وکیل به اصل رسیدگی لطمه وارد می‌کند

در جرائم امنیتی و جاسوسی دسترسی بلافاصله به وکیل به اصل رسیدگی لطمه وارد می‌کند

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره انتقاد برخی وکلا از تعیین محدودیت زمانی برای دسترسی متهم به وکیل در اصلاح تبصره ماده ۴۸ تاکید کرد: در اکثر کشورها به این سادگی نیست که افراد پس از ارتکاب هر جرمی بلافاصله در لحظه اول بتوانند به وکیل دسترسی داشته باشند، اگر اینگونه باشد به اصل رسیدگی خلل وارد می‌شود.

یحیی کمالی پور در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اصلاح اخیر تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری و انتقاد برخی وکلا از تعیین محدودیت زمانی برای دسترسی متهم به وکیل در این اصلاح ۴۸ گفت: رسیدگی به جرائم در کشور ما باید ساز و کار خاصی را داشته باشد؛ البته این موضوع در تمام جهان مشترک است.

وی افزود: در اکثر کشورها به این سادگی نیست که افراد پس از ارتکاب هر جرمی بلافاصله در لحظه اول  بتوانند به وکیل دسترسی داشته باشند، وکیل به آنها راهنمایی کند و اسرار پرونده را در اختیار وی قرار دهد، اگر اینگونه باشد  به اصل رسیدگی خلل وارد می‌شود؛ چرا که ممکن است در روند رسیدگی به جرائم امنیتی و جاسوسی به استعلام و بررسی بیشتری نیاز باشد.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بیان کرد: با اصلاح تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری اقدام بسیار خوبی انجام شد، ما محدویت وکلای مورد تایید و منتخب را از تبصره حذف کردیم، سپس ملاقات وکیل و متهم را به زمان مقید دانسته‌ایم و زمان ۲۰ روز را در نظر گرفته‌ایم،  افزایش این زمان با تشخیص قاضی و صدور قرار منع مداخله وکیل امکان پذیر خواهد بود که البته این قرار قابل اعتراض است، من معتقدم نباید در این باره به زمان قائل بود.

کمالی پور عنوان کرد: ما در راستای کمک کردن بسیاری از محدودیت‌ها را در این بخش حذف کردیم و یک زمان طولانی در خصوص منع دسترسی متهم به وکیل در اختیار قاضی قرار ندادیم.

انتهای پیام

کد N2178029

وبگردی