آفتاب

دانشگاه «جامعه المصطفی» انتخاب جوانان افغان است

دانشگاه «جامعه المصطفی» انتخاب جوانان افغان است

کابل-ایرنا- چهل سال جنگ، دفاع در برابر تجاوز خارجی و تحمل کشمکش های داخلی، نه تنها مادران این دیار را سیاه پوش کرد، بلکه زیر ساخت های این کشور را نیز، به نابودی کشاند و در این تخریب گسترده، آموزش عالی هم بی نصیب نماند.

ملت افغانستان طی سال های اخیر، تلاش دارد تا در سایه امنیت نسبی، شکوه فرهنگ و ارزش های ملی خود را بازسازی کند و در این راه دشوار، چشم به مساعدت همسایگان همزبان خود دارد.
نسل جوان افغانستان، شیفته زبان مادری و شکوه فرهنگ و تمدن پارسی، بیش از هر کشوری، از نهادهای علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران انتظار دارند تا در برداشتن قدمهای بزرگ برای تعالی جامعه افغان به یاری شان بشتابند.
این اشتیاق روز افزون، موجب شد تا نهادهایی چون دانشگاههای «جامعه المصطفی»، آ«زاد اسلامی» و «پیام نور»، در اقبال روزافزون جوانان افغان، در کمترین زمان ممکن، به شکوفایی و توسعه دست یابند.
در همین پیوند ، با دکتر مجید عبادی گفت و گویی داشتیم . او رییس دانشگاه جامعه المصطفی شعبه کابل است . دانشگاهی که از سال 1390 نمایندگی خود را در پایتخت افغانستان ایجاد کرد و در کمترین زمان ممکن، شاهد روند تصاعدی جذب دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بود.
رییس جامعه المصطفی در کابل رمز موفقیت این دانشگاه را برنامه ریزی بر اساس نیازها و اولویت های جوانان و جامعه افغان دانست. موضوعی که شماری از دانشجویان این دانشگاه نیز بر آن صحه گذاشتند.
عبادی سقفی برای روند رو به رشد این دانشگاه قائل نیست، اما تاکید دارد که نظام آموزشی کشور میزبان، اجازه افزایش رشته برای دانشگاههای خصوصی را محدود کرده است.
با همه این موانع، او به گرفتن مجوز برای افزایش شمار دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد امیدوار است.
رییس دانشگاه جامعه المصطفی در پاسخ به پرسش ایرنا در خصوص ایجاد مقطع دکتری گفت: وزارت آموزش عالی افغانستان برای دانشگاه های خصوصی، اجازه فعالیت در این مقطع را محدود کرده است.
اما این محدودیت،عبادی را از تکاپو بازنداشت. جامعه المصطفی با ایجاد شورای بورس ، متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری را به ایران اعزام می کند.
او می گوید: ما در گرگان ایران شعبه بزرگی برای برادران اهل سنت دایر کردیم که دانشجویان پس از اخذ آزمون برای طی دوره دکتری به آن شهر رهسپار می شوند.
رئیس جامعه المصطفی اظهار داشت: نزدیک به دوهزار دانشجو طی هشت سال گذشته از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند که اکثریت آنها در مشاغل مرتبط ، مشغول به کار هستند.
حضور دانشجویان زن در این دانشگاه از دیگر موارد گفت و گو با عبادی بود.
وی اظهار داشت: شمار زیادی از دخترانی که از طرف خانواده اجازه ادامه تحصیل در دانشگاه را نداشتند، به دلیل تفکیک کلاس ها میان آقایان و خانم ها، به این دانشگاه مراجعه می کنند.
به باور عبادی، عطش آموزش درمیان زنان افغانستان، بیشتر از مردان است زیرا اکثر مردها مدرک را برای افزایش حقوق می خواهند اما زنان برای دانش افزایی درس می خوانند.
برپایی دوره های کوتاه مدت کارگاهی در ایران، از دیگر برنامه های این دانشگاه برای دانشجویان در فصل زمستان است.
عبادی در این باره می گوید: نخست از دانشجویان مصاحبه گرفته می شود و براساس نیاز سنجی افراد برای دوره های 20 تا 30 روزه به ایران اعزام می شوند.
برگزاری برنامه های فرهنگی و آئینی در کنار فعالیت های آموزشی از دانشگاه جامعه المصطفی یک برند منحصر بفرد ساخته است.
آساق*291* 1518
کد N2175973

وبگردی