آفتاب

برای فیورنتینا در فصل جهنمی

برای فیورنتینا در فصل جهنمی

بهترین توصیف برای فصل 19-2018 فیورنتینا چیست؟ صریح بگوییم: «فصلی از جهنم».

ه‌نظر می‌رسد فیورنتینا تا حد زیادی از سقوط نجات یافته و آنها از آخرین بازی خود در لیگ تنها یک امتیاز می‌خواهند تا در سری «آ» بمانند، اما فیورنتینا اگر سقوط کند یکی از دراماتیک‌ترین اتفاقات تاریخ سری «آ» روی داده است.

البته اوضاع به بدی کالچوپولی سال 2006 نیست که یوونتوس به‌دلیل تبانی به سری «ب» سقوط کرد و البته فیورنتینا هم در آن سال جریمه شد. فیورنتینا در سال 2002 هم سقوط کرده اما 17 سال از آن زمان گذشته و این تیم بازیکنان بااستعدادی دارد، بنابراین حضور در سری «ب» برای آنها باورنکردنی است. تیم وینچنتزو مونتلا آشفته است. آنها شش بازی پیاپی در لیگ را باخته‌اند و در 13 بازی اخیر خود بردی به‌دست نیاورده‌اند. آنها در بازی آخر به مصاف جنوا می‌روند؛ تیمی که در منطقه سقوط قرار دارد.

فیورنتینا 3 امتیاز بیشتر از جنوا، تیم هجدهم جدول دارد و تفاضل گل آنها هم بسیار بهتر از این تیم است اما در سری «آ» بازی رودررو مهم است و در صورت باخت فیورنتینا، نتایج سایر دیدارها مهم خواهد شد.

اما اوضاع برای این باشگاه که از نمادهای سری «آ» است چرا اینطور پیش رفت؟ آنها باید برای حضور در اروپا رقابت می‌کردند نه اینکه برای عدم سقوط بجنگند.

بسیاری از بازیکنان اصلی تیم مبارزه را کنار گذاشته‌اند و می‌دانند دیر یا زود به بزرگترین باشگاه‌های اروپا خواهند رفت. فدریکو کیه‌زا در تابستان احتمالا با قیمت 70 میلیون یورو به تیم دیگری منتقل خواهد شد و تاتنهام و چلسی خواهان او هستند. این مهاجم بسیار بااستعداد به‌دنبال رفتن از فیورنتینا است و در این فصل تنها شش گل زده و هفت گل ساخته است.

نیکولا میلنکوویچ، مدافع میانی این تیم هم به‌صورت جدی زیر نظر منچستریونایتد است. آلبان لافونت یکی از بااستعدادترین دروازه‌بان‌های حال حاضر فوتبال است اما او هم در این فصل تنها هشت کلین‌شیت داشته است. بازیکنان بااستعداد دیگری هم در این تیم هستند اما اوضاع تیم خوب نیست. مارکو پیاکا، کوین میرالاس و لوییس موریل از یوونتوس، اورتون و سویا به‌صورت قرضی آمده‌‌اند. بسیاری از بازیکنان به فکر باشگاه‌های دیگر و آینده خود هستند. حتی خانواده دلاواله، مالکان فیورنتینا هم علاقه چندانی به اتفاقات داخل زمین ندارند و به این ترتیب نارضایتی بسیاری در سکوها دیده می‌شود. آندره‌آ و دیه‌گو که از طریق شرکت تولید کفش لوکس تاد میلیاردر شده‌اند، در سال 2002 این باشگاه را خریدند. در آن هنگام این باشگاه ورشکسته شده و به دسته چهارم فوتبال ایتالیا سقوط کرده بود اما اتحادیه طرفداران فیورنتینا مالکان را متهم کرده‌اند که پول زیادی خرج باشگاه نمی‌کنند.

گروهی از طرفداران فیورنتینا اخیرا در فروشگاه کفش هوگان متعلق به خانواده دلاواله جمع شدند و اعتراض خود را نشان دادند. آنها کفش‌های خود را درآوردند و زیر پلاکاردی ایستادند که رویش نوشته شده بود: «بهتر است پابرهنه باشید تا اینکه هوگان بپوشید.»

پیش از آن، طرفداران 45 دقیقه نخست دیدار خانگی مقابل بولونیا را تحریم کرده بودند. آن بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید. طرفداران نیمه اول را مقابل ورزشگاه ایستادند و برای نیمه دوم به ورزشگاه رفتند.

در بیانیه‌ای که آنها منتشر کردند آمده بود: «ما یک جبهه واحد و متحد ایجاد کرده‌ایم و منتقد مالکانی هستیم که سال‌هاست فیورنتینای محبوب ما را رها کرده‌اند. عدم حضور ما در ورزشگاه نشان از رابطه خراب ما با برادران دلاواله دارد که بی‌تردید آنها متوجه این موضوع خواهند شد. ما هر کسی که می‌خواهد اعتراض کند را دعوت می‌کنیم بلیت بخرد ولی به ورزشگاه نرود. این لحظه مهمی است که بی‌تردید باعث یکسری اتفاقات خواهد شد. به این ترتیب حضور شما حیاتی است. در نیمه دوم، طرفداران به صندلی‌هایشان برمی‌گردند تا بازیکنان داخل زمین را تشویق کنند؛ آن هم به‌خاطر پیراهن و برای بازیکنانی که هنوز باور دارند.»

مالکان به باشگاه دیگر علاقه‌ای ندارند، بازیکنان زحمتی برای تیم نمی‌کشند و طرفداران هم عصبانی هستند. همه چیز منجر به فصلی کابوس‌وار شده که حتی ممکن است به سقوط بینجامد اما چنین اتفاقی بی‌سابقه نیست. سمپدوریا مثال بارزی از این است که اوضاع در ایتالیا چقدر سریع می‌تواند خراب شود. آنها در فصل 11-2010 از سری «آ» سقوط کردند، آن هم در حالی که فصل قبل از آن به پلی‌آف لیگ قهرمانان رسیده بودند. آنتونیو کاسانو، ستاره تیم با ریکاردو گارونه، رییس باشگاه درافتاد و در ژانویه به‌همراه جیام‌پائولو پاتزینی فروخته شد. این دو نفر در فصل 10-2009 تاریخ‌ساز شده بودند.

سمپدوریا در سال 2011 تنها سه برد کسب کرد و در سری «آ» هجدهم شد. پس از آن، 30هزار طرفدار جنوا، رقیب همشهری سمپدوریا به خیابان آمدند و تشییع جنازه‌ای طعنه‌آمیز برای رقیب‌شان برگزار کردند. اگر فیورنتینا هم مراقب نباشد، تبعاتی جدی در راه است.

کد N2175939

وبگردی