آفتاب
معاون درمان وزارت بهداشت خبر داد؛

آمادگی 900 مرکز برای ارائه خدمات تخصصی به مبتلایان فشارخون

آمادگی 900 مرکز برای ارائه خدمات تخصصی به مبتلایان فشارخون

تهران- ایرنا- معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تاکنون بیش از 900 مرکز برای ارائه خدمات تخصصی تر در سطوح 2 و 3 به بیماران شناسایی شده مبتلا به فشار خون بالا به واسطه پویش ملی کنترل فشار خون، اعلام آمادگی کرده اند و اجرای طرح در مطب ها با صلاحدید سازمان نظام پزشکی انجام می شود.

به گزارش وزارت بهداشت، قاسم جان بابایی روز چهارشنبه درباره پویش ملی کنترل فشار خون بالا افزود: تمامی مراکز درمانی دولتی، خصوصی و کلینیک های ویژه دولتی کشور برای اجرای پویش ملی کنترل فشار خون بالا اعلام آمادگی کرده اند. این پویش با هدف آگاهی مردم و شناسایی افراد مبتلا به فشار خون بالا در کشور آغاز شده است. دستورالعمل اجرایی این پویش به تمامی دانشگاه ها ابلاغ شده و مرحله‌ اجرایی آن نیز از 17 خرداد ماه سال جاری آغاز می‌شود.
وی درباره ارائه خدمات تخصصی به بیماران مبتلا به فشار خون بالا که به واسطه اجرای پویش ملی کنترل فشار خون شناسایی می شوند، بیان کرد: مراکزی که اعلام آمادگی کرده اند به صورت دائمی پذیرنده بیماران مبتلا به فشار خون بالا و در سطوح تخصصی 2 و 3 خواهند بود. پروتکل درمانی خدمات تخصصی سطوح 2 و 3 برای بیماران شناسایی شده در پویش ملی کنترل فشار خون در معاونت درمان و پروتکل مراجعات به سطح اول نیز با همکاری معاونت بهداشت تدوین شده است.
جان بابابی ادامه داد: همچنین حدود 100 هزار پرستار جهت اجرای این طرح در مراکز درمانی اعلام آمادگی کرده اند. در مراکز درمانی حداقل یک پرستار در هر شیفت موظف به اجرای طرح غربالگری است و این عملکرد به عنوان ساعت موظفی وی لحاظ می شود.
معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: در بیمارستان های با ازدحام بالا و لیست های انتظار طولانی تر، تعداد افراد غربالگر بر اساس نیاز افزایش خواهد یافت، اما در مجموع دانشگاه های علوم پزشکی موظف هستند لیستی 60 نفره و شیفت بندی شده از پرستاران غربالگر طی یک ماه‌ اجرای پویش را ارائه دهند. در بیمارستان های تک تخصصی زنان نیز غربالگری توسط ماماها انجام می شود.
جان بابایی گفت: همچنین در هر دانشگاه نیز ساختاری مجازی به صورت آبشاری مشخص می شود که در آن یک نفر به عنوان نماینده دانشگاه، یک نفر به عنوان نماینده علمی و یک نفر به عنوان مدیر پروژه در هر بیمارستان مشخص خواهد شد. بسته بعدی آموزش و هماهنگی با مراکز خواهد بود تا در 17 خرداد که فاز اجرایی آغاز خواهد شد، مراکز با آمادگی کامل اقدام کنند.
معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: عدم شناسایی به موقع افراد مبتلا به پرفشاری خون با توجه به بی نشانه بودن این بیماری، سبب ایجاد عوارض جبران ناپذیری مانند سکته های قلبی و مغزی، نارسایی کلیه و بیماری های چشم می شود. از همین رو غربالگری افراد و پیشگیری از این عوارض ضروری است.
اجتمام*9482*1193
کد N2175791

وبگردی