آفتاب

نماینده سازمان ملل: عراق می تواند عامل ثبات در منطقه باشد

نماینده سازمان ملل: عراق می تواند عامل ثبات در منطقه باشد

بغداد – ایرنا – نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق در گزارش دوره ای خود به شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع در عراق سه شنبه شب تاکید کرد که عراق می تواند عامل ثبات در منطقه باشد.

«جنین هنیس پلاسخارت» در دومین گزارش دوره ای خود به شورای امنیت سازمان ملل از زمان آغاز فعالیت اش در عراق در 26 آذرماه 97 گذشته گفت که عراق می تواند به جای میدانی برای درگیری، از عوامل ثبات در منطقه متشنج خاورمیانه باشد.
وی خاطرنشان ساخته است که عراق می تواند فضای لازم برای منافع منطقه ای ایجاد کرده و زمینه گفت وگو بین المللی در حوزه امنیتی را فراهم کند.
وی اضافه کرده است که نباید فراموش کرد که عراق برای ممانعت از تبدیل اراضی اش به میدانی برای رقابت های مختلف، در حال حاضر با چالش خطرناکی مواجه است.
پلاسخارت خطاب به آنهایی که «دارای انگیزه های چالش آفرینی» هستند گفته است که عراق تحمل بیش از این برای اعمال فشار بیشتر بر آن را ندارد.
وی در گزارش خود به چالش های مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی، انسانی، مسئله بازگشت آوارگان و عملیات بازسازی اشاره کرده است.
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق اقدام دولت «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر در برداشتن دیوارهای سیمانی از اطراف منطقه امنیتی سبز و باز شدن اکثر خیابان ها در بغداد را یکی از نقاط امیدبخش خوانده است.
پلاسخارت گفته است که یکی از مسائل امیدبخش این است که به زودی تمامی خیابان ها در بغداد باز می شوند و دیگر منطقه ای به اسم منطقه امنیتی سبز در پایتخت عراق وجود نخواهد داشت.
وی در عین حال تهدید گروه تروریستی داعش را یک چالش جدی خواند و گفته است که برای اینکه مانع از ظهور مجدد داعش شویم ضروری است که یک خط مشی بلند مدت وجود داشته باشد.
وی بازگشت جنگجوهای داعش به همراه خانواده هایشان از سوریه به عراق را مسئله مهم خوانده و گفته است که بازگشت هزاران عنصر داعشی عراقی و غیر عراقی به همراه خانواده هایشان به عراق نه تنها در حوزه امنیت، نگران زا است بلکه نگرانی هایی نیز در حوزه حقوق بشر را به همراه دارد.
وی از اینکه برخی دولت ها از پذیرش اتباع داعشی خود خودداری کرده اند انتقاد کرده و گفته است که قضیه این جنگجوهای داعش و خانواده هایشان تنها یک معضل عراقی نیست و اگر به درستی این پرونده مدیریت نشود،همه کشورهای منطقه و خارج از آن را تحت تاثیر می گذارد.
وی هشدار داده است که اگر این موضوع به شکل درستی درمان نشود در این صورت بستر بکری برای شکل گیری نسل جدیدی از تروریست ها فراهم شده است.
پلاسخارت در پایان سخنان خود بعد از اشاره به همه چالش های موجود در عراق در عین حال تاکید کرده است که اوضاع کلی در عراق به سمت بهبودی پیش می رود و برای رسیدن به وضع مطلوب نیازمند زمان بیشتر است.
در این جلسه اعضای شورای امنیت سازمان ملل با اجماع با قطعنامه 2470 برای تمدید مجدد فعالیت نمایندگی سازمان ملل در عراق (یونامی) تا 21 ماه می 2020 (1 خرداد 99) موافقت کردند.
در این قطعنامه بر استقلال، حاکمیت، یکپارچگی و سلامت اراضی عراق و ادامه پشتیبانی سازمان ملل از عراق برای مقابله با چالش هایی که با آن مواجه است تا رسیدن به ثبات تاکید شده است.
خاورم *4*353*380*
کد N2175423

وبگردی