آفتاب
به بهانه آغاز طرح سالمسازی دریا در مازندران

امواج کشنده خزر در مسیر رام شدن

امواج کشنده خزر در مسیر رام شدن

ساری - ایرنا - زنگ آغاز به کار طرح های سالمسازی دریا در مازندران از صبح امروز چهارشنبه اول خرداد در حالی با ظرفیت 50 درصدی و حضور 60 درصدی منجیان غریق در سواحل دریای خزر آغاز شد که مهم ترین هدف آن افزایش ضریب امنیت شنا برای مسافران و مجاوران اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با گرم شدن هوا هر سال علاقه مندان به حضور در ساحل و شنا در دریا رفت و آمدشان به مناطق ساحلی بیشتر می شود، رفت هایی که بعضی از آن ها برگشتی ندارند. سال هاست که غرق شدن مسافران و بومیان در دریای مازندران به عنوان چالش و دغدغه مردم و مسئولان مطرح است.
برای رفع این چالش و کاهش تلفات نیز تا کنون اقدامات زیادی انجام شده است. از اجرای طرح های سالمسازی دریا گرفته تا فرهنگسازی و آموزش نکات ایمنی حضور در دریا و برگزاری ویژه برنامه هایی مانند ' ساحل سالم ' یا ' پارک پاک ' همگی با هدف افزایش کیفیت تفریحات دریایی در مازندران مورد توجه مسئولان قرار گرفته و اجرا شده است. اما مهم ترین این برنامه ها همان اجرای طرح های سالمسازی دریاست که با حضور منجیان غریق، نیروهای امدادی و زیر نظر استانداری برگزار می شود.

** سال های بحرانی
نگاهی به آمارهای رسمی پزشکی قانونی مازندران در مورد تعداد غریق های این استان در سال های اخیر ارقام نگران کننده و هولناکی را برملا می کند و ارزش کار منجیان غریق، هیأت نجات غریق و مسئولان استانداری در سال های اخیر را بیشتر نشان می دهد.
سال‌ها بود که روند نگران کننده جان باختن مسافران و بومیان در دریای مازندران ادامه داشت و گاهی سیری صعودی نیز می گرفت. در دهه 80 و حتی ابتدای دهه 90، تعداد غرق‌شدگان دریا در مازندران هر سال عددی سه رقمی را نشان می‌داد. تا جایی که در برخی سال های دهه 80 از مرز 200 نفر هم می‌ گذشت.
آمارهای تقریبی نشان می‌ دهند از سال 1381 تا پایان سال 1390 به طور تقریبی بیش از یکهزار و 500 نفر در مازندران جان شان را به خاطر حضور در دریا از دست دادند. هر چند که این آمار تقریبی است، اما طبق آمارهای اداره کل پزشکی قانونی مازندران از غرق ‌شدگان سال ‌های 1388 تا 1397 می‌توان تقریبی بودن این آمار را نزدیک به واقعیت دانست ، چرا که از سال 1388 تا پایان 1397 در مازندران 1439 نفر جان‌شان را به علت غرق شدن از دست دادند که حدود 80 تا 90 درصد این افراد در دریا غرق شدند و ما بقی نیز در رودخانه ها، آب بندان ها، استخر یا سایر اماکن مشابه جان باختند که عمده آن ها برای شنا و تفریح تن به آب زدند.
این وضعیت در مازندران به بحرانی برای گردشگری و جامعه تبدیل شد. استانداری با محوریت معاونت سیاسی اجتماعی در این سال ‌ها و دوره ‌های مختلف مدیریتی تلاش زیادی کرد تا بتواند از تعداد این آمارها بکاهد و حالا دیده می‌شود که این تلاش‌ها در کنار فرهنگ سازی و آگاه‌ سازی‌های گسترده و توجه رسانه‌ های مختلف به نتیجه رسیده است.

** سال شمار غریق در مازندران
نگاهی به آمارهای تعداد غرق‌شدگان دریای مازندران در چند سال اخیر روند امیدوارکننده ‌ای را نشان می ‌دهد. بر اساس آمار‌های رسمی منتشر شده توسط اداره کل پزشکی قانونی مازندران، تعداد غریق ‌ها از سال 1392 تا امروز با کمی نوسان روند کاهشی محسوسی را می ‌گذراند.
بر اساس آمارهای رسمی پزشکی قانونی مازندران، سال 1388 تعداد غرق‌ شدگان در مازندران 187 نفر بود که این رقم در سال 1389 با یک نفر افزایش به 188 غریق رسید. تعداد غریق ها در سال 1390 کاهش محسوسی داشت و روی عدد 146 نفر متوقف شد ، اما در سال 1391 امیدواری به کاهش تعداد غریق ‌های مازندران با خبرهای پی در پی از غرق شدن افراد در مناطق مختلف استان از بین رفت. در این سال 214 نفر در آب‌ های مازندران جان خود را از دست دادند.
اعلام تعطیلی طرح‌ های سالمسازی دریا در ماه رمضان 1392 که در تیر و مرداد قرار گرفته بود، انتقادهای زیادی را در پی داشت انتقادهایی که پیش بینی می کردند با تعطیلی طرح های دریا به بهانه ماه رمضان افراد بیشتری به کام مرگ می روند و نتیجه هم جز این نشد. سال 1392 تعداد غریق های مازندران به 224 غریق رسید.
اما از سال 1393 و با از سر گرفتن اجرای طرح‌ های سالم سازی دریا در ماه رمضان و همچنین شناسایی نقاط پرخطر خارج از طرح سالمسازی، تعداد غریق‌ به کمتر از نصف کاهش یافت و روی عدد 110 ایستاد. همه تلاش ‌ها بر این بود که تعداد غریق در مازندران به کمتر از 100 برسد.
اتفاق موفقیت ‌آمیز در مدیریت شناگاه ‌ها و جلوگیری از مرگ مسافران و بومیان که در سال 1394 رقم خورد و بالاخره تعداد غرق‌شدگان روی یک عدد دو رقمی متوقف شد. در این سال 91 نفر جان ‌شان را از دست دادند. اما در سال 1395 این تعداد با 12 نفر افزایش به 103 نفر رسید.
جدیت در مدیریت سواحل و به کارگیری ناجیان و تأمین تجهیزات مورد نیاز و همچنین افزایش هماهنگی بین هیأت نجات غریق و غواصی استان و نهادهای امدادی مانند هلال احمر و اورژانس در سال 1396 بیشتر شد و همین افزایش هماهنگی سبب شد که تعداد غریق در سال 1396 به 77 نفر کاهش یابد.
این روند کاهشی با پیگیری های مستمر استانداری و پوشش گسترده منجیان غریق و هیأت نجات غریق در کنار نیروهای امدادی مانند هلال احمر و اورژانس، در سال 1397 نیز ادامه یافت و به 47 نفر رسید.

** دریای ناشناخته برای مسافران و بومیان
اما با وجود همه این موفقیت های به دست آمده در چند سال اخیر، هنوز نگرانی هایی وجود دارد. مانند این که هنوز بسیاری از مردم به مسائل مربوط به ایمنی شنا در دریا توجه ندارند.رئیس هیأت نجات غریق مازندران نیز بر این موضوع تأکید دارد و معتقد است که بسیاری از مسافران و حتی بومیان از ویژگی های جریانات این دریا آگاهی لازم را ندارند.
رئیس هیأت نجات غریق مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برخی مردم برای شنا در دریا به نقاطی می روند که هیچ شناختی از موقعیت آن جا ندارند و نیروهای امدادی هم حضور ندارند. یا این که شناختی از جریان های شکافنده دریای مازندران ندارند.
به گفته نقی کریمیان حتی گاهی افرادی که به فن شنا آشنایی دارند نیز گرفتار جریان های شکافنده می شوند که در این بین خود مازندرانی ها نیز حضور دارند.
کریمیان افزود: از 47 نفری که پارسال در دریای مازندران غرق شدند، 15 نفر مازندرانی بودند که بیشترین تعداد غریق از یک استان محسوب می شود. به عبارتی دیگر مازندران پارسال در بین غرق شدگان، بیشترین سهم را داشت.
این مسئول از همه مسافران و مردم مازندران خواست تا با جدی گرفتن هشدارها و توجه به نشانه ها و پرچم ها و شنا در طرح های سالمسازی و مناطق زیر نظر منجیان غریق، به افزایش امنیت دریا و کاهش تلفات تابستانه امسال کمک کنند.
** به خط شدن 550 منجی در ماه رمضان
امسال نیز مانند سال های گذشته طرح های سالمسازی دریا از امروز چهارشنبه یکم خرداد آغاز به کار کرد و منجیان غریق در نقاط از پیش تعیین شده برای نجات جان غریق ها حضور یافته اند.
به گفته رئیس هیأت نجات غریق مازندران از امروز 550 منجی غریق در ساحل سراسر استان برای زیر نظر گرفتن نقاط حضور مسافران و علاقه مندان به دریا حضور یافته اند و خدمات امدادی را آغاز می کنند.
نقی کریمیان با بیان این که 97 طرح سالمسازی دریا امسال در نقاط مختلف استان برپا می شود ، افزود : امروز حدود نیمی از این طرح ها فعال می شوند و 550 منجی غریق که تقریبا 60 درصد منجیان غریق امسال مازندران هستند کارشان را آغاز می کنند ، اما از 15 خرداد و پس از ماه رمضان، همه طرح های سالمسازی برپا خواهند شد و تعداد منجیان غریق فعال در مناطق ساحلی استان نیز به 950 نفر می رسد.
وی با اشاره به کاهش چشمگیر تعداد غریق های مازندران در چند سال اخیر، از تلاش برای استمرار این روند کاهشی در تعداد غریق ها خبر داد و افزود: پارسال با کمک منجیان غریق و نیروهای امدادی و همه نهادهای مرتبط با طرح های سالمسازی دریا، کاهشی 24.2 درصدی را در تعداد غریق ها داشتیم که اتفاقی بسیار خوشحال کننده بود.
او ادامه داد : هرچند که حتی یک غریق هم از نظر ما زیاد است، اما همین که چند سال است تعداد فوت شدگان تفریحات دریایی کاهش می یابد، نقطه امیدوارکننده ای است که امیدواریم امسال نیز این روند ادامه داشته باشد.

** افزایش هماهنگی و ساماندهی
این مسئول گفت : پارسال و پیش از آغاز طرح سالمسازی دریا اعلام کرده بودیم که چشم انداز ما کاهش 25 درصدی غریق ها در مازندران است که این هدف با کاهش 24.2 درصدی غریق ها و رساندن تعدادشان به عدد 47 محقق شد. امسال نیز با این اولویت که تعداد غریق ها نسبت به سال گذشته افزایش نیابد، نگاه و تلاش بر این است که بین 10 تا 15 درصد کاهش غریق داشته باشیم. البته با توجه به این که تمام توان موجود در استان برای رساندن تعداد غریق ها به زیر 50 نفر به کار گرفته شد، از حالا به بعد کاهش تعداد غریق ها به همکاری جدی خود مردم و جدی گرفتن هشدارها نیاز دارد.
رئیس هیأت نجات غریق مازندران با شااره به برگزاری رزمایش بزرگ منجیان غریق در بابلسر برای آمادگی پیش از آغاز طرح های سالمسازی ، گفت : عصر دیروز رزمایش بزرگ استانی برای آمادگی منجیان غریق و نیروهای مرتبط با طرح های سالمسازی دریا در بابلسر با حضور 600 منجی غریق، نیروهای هلال احمر، نیروی انتظامی، دریابانی و اورژانس به محوریت استانداری برگزار شد تا با آمادگی کامل به استقبال فصل شنا برویم.
کریمیان افزود: کار آموزش و ساماندهی منجیان غریق برای فصل شنای 1398 از ابتدای اسفند سال گذشته آغاز شد و حدود سه هزار منجی غریق آموزش های لازم را فرا گرفتند.
وی ادامه داد : برای گسترده تر شدن مناطق زیر پوشش نیروهای امدادی و منجیان، از اسفند پارسال تا کنون سه بار به طور کامل نوار ساحلی مازندران مورد پایش قرار گرفت تا نقاط حادثه خیز را برای استقرار منجیان غریق شناسایی کنیم.
کریمیان ضمن قدردانی از استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بابت تأمین اعتبار مورد نیاز برای پرداخت حقوق منجیان غریق ، گفت : این همکاری و پیگیری قابل تقدیر استانداری دغدغه های مالی منجیان را کاهش داد و به بهبود ارائه خدمات در سواحل کمک زیادی کرد. امیدواریم با همین رویکرد، تجهیزات مورد نیاز اعم از بیسیم، قایق و جت اسکی نیز بیشتر شود تا خدمات بیشتری به مهمانان دریا داده شود.
9927/1654
کد N2175246

وبگردی