آفتاب

ایران درودی: به عشق موزه تهران منزل پاریس را فروختم

ایران درودی: به عشق موزه تهران منزل پاریس را فروختم

تهران- ایرنا- ایران درودی نقاش برجسته ایرانی با اشاره به اینکه همواره عشق به وطن داشته گفت: به عشق مردم و وطنم منزل شهر پاریسم را فروختم و برای ساخت موزه تهران خرج می کنم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، « ایران درودی» عصر سه شنبه در مراسم احداث موزه خودش که در منطقه یوسف آباد سخن می گفت اظهار کرد: خوشحالم پس از گذشت 4 سال این معجزه رقم خورد و شهردار تهران مجوز احداث موزه ام را امضا کرد و از این بابت از شهردار تهران و اعضای شورای شهر تهران تشکر می کنم.
وی افزود: با افتتاح این موزه و سایر موزه های دیگر هنر معاصر ایران گسترش پیدا می کند و باید موزه های مختلفی به همت هنرمندان و دولت در سراسر کشور احداث شود.
این نقاس پرآوازه کشورمان ادامه داد: سابقه هنری کشورمان 7 هزار ساله است و به این کشور افتخار می کنم و امیدوارم لیاقت این کشور و فرهنگ والایش را داشته باشم.
وی خاطرنشان کرد: در سال 1347 اولین موزه آثارم در خارج از کشور شکل گرفت و همواره در مجلات کشورهای مختلف آثار به نمایش گذاشته می شد اما همیشه آرزو داشتم موزه ای از آثارم در کشورم شکل بگیرد که این آرزوی بزرگم محقق شد و به همین منظور 195 اثر خودم را برای این موزه آماده کردم.
درودی تاکید کرد: این موزه قرار است با عشق و توسط استاد درویش طراح پرآوازه کشورمان احداث شود و در این موزه تلاش می کنم نام بزرگ مردانی همچون کوروش کبیر که حقوق بشر را در تاریخ ثبت کرد و شاعر بزرگی همچون فردوسی که با شعر بنی آدم اعضای یک گوهرند که در آفرینش زیک گوهرند فرهنگ و شعر ایرانی را در جهان ثبت کرد را یادآور باشم.

** شهردار تهران: اتفاق بزرگی در تهران روی داد
همچنین شهردار تهران نیز در این مراسم با ابراز خوشحالی از عملیاتی شدن ساخت موزه نقاشی ایران درودی گفت: با اجرایی شدن ساخت این موزه ها و کارهای بزرگ دیگر فرهنگی اتفاق بزرگی در تهران روی می دهد که امیدوارم هر چه زودتر بیاییم این موزه را افتتاح کنیم.
« پیروز حناچی» افزود: خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد و با دیدن آثاری همچون ایران درودی و سایر هنرمندان کشور این مظهر زیبایی را مدام به ما و شهروندان می آورید که این اتفاق خوبی است که در شهر تهران روی داده است و روز به روز به ثروت فرهنگی پایتخت افزوده می شود.
وی ادامه داد: امروزه دیگر در شهرهای دنیا ساختمان بلند مرتبه تجاری جزء ثروت های شهر تلقی نمی شود بلکه آثار و اماکن فرهنگی است که جزء سرمایه های آن شهر و شهرها محسوب می شود و ما تلاش می کنیم با احداث چنین موزه هایی ثروت شهر تهران را افزایش دهیم.
حناچی تاکید کرد: شهر تهران در برخورداری از رشته کوه البرز، طبیعت زیبا و همچنین وجود هنرمندان از بسیاری از شهرهای دنیا سرآمد است اما این همه زیبایی به فراموش گذاشته شده و باید قدر این همه زیبایی را بدانیم.
وی خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم که شهروندان این زیبایی ها را از نزدیک تماشا کنند و به همین منظور این حرکت در مجموعه مدیریت شهری و شورای شهر تهران شروع شده و بزودی بتوانیم موزه آثار ایران درودی را افتتاح کنیم.
در این مراسم همچنین شهردار تهران مجوز ساخت موزه را به ایران درودی تقدیم کرد و همچنین از نقشه احداثی این موزه نیز رونمایی شد.
« ایران درودی» نقاش برجسته ایرانی است.
او همچنین کارگردان، نویسنده، منتقد هنری و استاد دانشگاه رشته تاریخ هنر است.
این هنرمند در 11 شهریور 1315 در خراسان به‌دنیا آمد.
وی در کودکی با خانواده به اروپا سفر کرد و از شهرهای مختلف اروپا دیدن کرد وقتی جنگ جهانی دوم شروع شد خانواده او در هامبورگ زندگی می‌کرد و با شروع جنگ به ایران بازگشتند و مدتی در مشهد زندگی کردند و بعد به تهران آمدند و ساکن تهران شدند.
درودی در حالی که در مدرسه درس می‌خواند به دلیل علاقه به نقاشی به کلاس‌های آزاد طراحی و نقاشی هم می‌رفت.
وی در سال 1954 برای تحصیل در رشته نقاشی در دانشکده بوزار در پاریس به تحصیل مشغول شد و در سالهای 1954 تا 1958 به یادگیری هنر در آموزشگاه‌ها و دانشکده‌های گوناگون پرداخت: مدرسه هنرهای زیبای پاریس (بوزار)، مدرسه لوور پاریس، دانشکده سلطنتی بروکسل (ویترای)، انستیتوی آر.سی. آی نیویورک (رشته تهیه و کارگردانی برنامه‌های تلویزیون). پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشت و در اردیبهشت 1339 آثارش در تالار فرهنگ تهران به نمایش گذاشته شد.
در سال‌های دهه چهل خورشیدی در شهرهای مختلف اروپا آثار خود را در گالری‌های مختلف به نمایش گذاشت و سپس به آمریکا رفت.
در آمریکا با پرویز مقدسی کارگردان تئآتر و سینما آشنا شد و با او ازدواج کرد.
هر چند دوران زندگی مشترک این دو طولانی نبود و با مرگ زود هنگام مقدسی به پایان رسید اما تأثیر بسیار عمیقی بر درودی گذاشت و او دیگر هرگز ازدواج نکرد.
ایران درودی تاکنون در بیش از 63 نمایش‌گاه انفرادی و بیش 250 نمایشگاه گروهی در ایران و سراسر جهان، آثار خود را به دید عموم گذاشته ‌است و با نوشتن کتاب «در فاصلهٔ دو نقطه» به نویسندگی نیز روی آورده‌ است.
سر انجام بعد از گذشت دو سال و ۹ ماه، قرارداد واگذاری حق بهره‌برداری از زمینِ موزه ایران درّودی ابلاغ شد و برای نخستین‌بار اجازه بهره‌برداری از زمین موزه شخصی هنرمند نقاشی که ۱۹۵ تابلویش را به صورت محضری به مردم ایران بخشیده، داده شد.
مراسم اجازه بهره برداری از زمین موزه شخصی ایران درودی عصر امروز (سه شنبه) برگزار شد.
تهرام/7243//1348
کد N2174966

وبگردی