آفتاب
به مناسبت سالگرد شهادت شهید بروجردی؛

مسیح کردستان که بر مقاومت تاکید داشت

مسیح کردستان که بر مقاومت تاکید داشت

تهران- ایرنا- سردار سرلشکر شهید «محمد بروجردی» ملقب به مسیح کردستان که با رشادت های خود در دوران دفاع مقدس امنیت و آرامش را برای مردم ایران به ارمغان آورد همواره بر پایداری و مقاومت تاکید داشت.

محمد بروجردی از فرماندهان سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس که او را مسیح کردستان می نامیدند، در سال 1333 هجری خورشیدی در روستای دره گرگ بروجرد در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود.
وی در 6 سالگی پدر خویش را از دست داد و از آن پس مادر عهده دار تمامی مسئولیت های فرزندانش شد و با همه مشکلات و سختی های موجود تلاش کرد تا به بهترین وجه فرزندان خویش را تربیت کند.
بروجردی به دلیل شرایط خانوادگی همزمان با تحصیل به کار مشغول شد تا یاری رسان مادر خویش برای گذران زندگی باشد، از همان دوران کودکی مدیریت و تحمل سختی را فراگرفت و این گونه توانست فرماندهی موفق و توانا در دوران دفاع مقدس شود.
هنگامی که او به خدمت سربازی فراخوانده شد، به دلیل آن که با خدمت در حکومت پهلوی مخالف بود، به خدمت نرفت و به منظور ملاقات با امام خمینی(ره) به عراق عزیمت کرد، اما این سفر ناتمام ماند زیرا وی را در مرز دستگیر کردند و پس از گذران دوران زندان برای خدمت سربازی به تهران منتقل شد.
شهید بروجردی در طی دو سال خدمت، خود را برای مبارزه با حکومت پهلوی آماده کرد و پس از پایان دوران سربازی به مخالفت با حکومت وقت پرداخت و به جمع یاران بنیانگذار جمهوری اسلامی همچون شهید مهدی عراقی پیوست و همواره کوشید تا به بهترین نحو یاری بخش مردم در دوران مبارزات انقلاب باشد.
محمد بروجردی همراه با تعدادی از مبارزین به سوریه رفت و در آن کشور به فراگیری و آموزش فنون نظامی پرداخت. وی در سوریه و لبنان با شهید مصطفی چمران و شهید محمد منتظری آشنا شد و از وجود آنها بهره های فراوانی برد.
تلاش و کوشش همیشگی بروجردی در راه پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک نیروی مبارز و متعهد در مراحل مختلف قبل و پس از پیروزی ادامه داشت، او همواره در صف نخست مبارزه قرار داشت. بروجردی هنگام بازگشت امام(ره) به میهن به عنوان مسئول حفاظت از معمارکبیر انقلاب برگزیده شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دست از تلاش خویش در راه برقراری حق برنداشت و همواره یکی از بازوان قدرتمند انقلاب به شمار می رفت.
بعد از مدتی وی سرپرستی زندان اوین را به عهده گرفت، همچنین او در تشکیل، سازماندهی و نظم دادن به سپاه پاسداران شرکت فعال داشت و با وجود مشکلات فراوان هماره در راه تثبیت این نیروی با ارزش تلاش می کرد.
سردار بروجردی در ایجاد امنیت در کردستان نقش مهمی داشت، وی در پاکسازی بانه و سردشت که نقطه اتکای بسیار بزرگ ضدانقلاب به شمار می‌رفت، یکی از ماندگارترین خدمات خویش را انجام داد.
مردمان کردستان بهترین شاهدان بر وصف خوبی ها و رشادت های محمد بروجردی هستند، بیشتر کردستانی ها بدلیل برخورد گرم و صمیمی او با مردم این منطقه به او لقب مسیح کردستان داده بودند و امروز نیز شهید بروجردی را با این نام می شناسند.
وی در طول دوران خدمت به نظام جمهوری اسلامی وظایف مهم و حساسی چون مسئولیت پادگان ولی عصر(عج) (عشرت آباد)، اعزام به کردستان و قبول مسئولیت سپاه در غرب کشور، تشکیل سازمان پیشمرگان مسلمان کرد و تشکیل قرار گاه حمزه السید الشهدا را بر عهده داشت.
نیروی ایمان و تعهد محمد بروجردی و علاقه قلبی او به انقلاب اسلامی و ارزش های متعالی آن باعث شد، که در سنگر زهد؛ تقوی و خدمت خالصانه یکی از بزرگان انقلاب اسلامی به شمار رود.
سرانجام این فرمانده دفاع مقدس که عمری در راه برقراری عدالت تلاش کرده بود، در اول خرداد 1362 زمانی که به همراه همرزمانش در مسیر جاده مهاباد، نقده حرکت می‌کردند بر اثر انفجار مین در سن 29 سالگی به درجه رفیع شهادت نایل آمد و روح آسمانی اش به حق پیوست.
درمورد این شهید گفته شده است که او با فعالیت های مخلصانه همه را مجذوب خود کرده بود. خبر شهادتش، تمامی رزمندگان مستقر در منطقه را آنچنان منقلب کرد، گویی پدر خویش را از دست دادند. پیکر مطهر این شهید عالی مقام در قطعه شهدای بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد و یادش در قلب مردمان این سرزمین باقی ماند.

**توصیف رهبری از شهید بروجردی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از سخنانشان درمورد سردار شهید محمد بروجردی فرمودند: «آن چیزی که من از شهید بروجردی احساس کردم و یک احترام عمیقی از او در دل من به وجود آورد، این بود که دیدم این برادر، باکمال متانت و با کمال نجابت، به چیزی که فکر می‌کند مسئولیت و وظیفه است. من تصور می‌کنم روحیه آرامش و نداشتن حالت ستیزه‌جویی با دوستان و گذشت و حلم در قبال کسانی که تعارض‌های کاری با او داشتند، نشانه آن روح عرفانی شهید بود».

**بروجردی از زبان صیاد و همت
امیر سپهبد شهید «علی صیاد شیرازی»، همرزم بروجردی درمورد شهید بروجردی گفته بود: موقعی که ضد انقلابیون، محل باشگاه افسران لشکر 28 را در سنندج محاصره کردند، بچه های ما در آنجا، مدت 40 شبانه روز در محاصره مطلق بودند، حتی چیزی برای خوردن هم نداشتند، با این حال استقامت می کردند. شهید بروجردی، برای رهایی همرزمانش دست به هر کاری می زد، او آن قدر در این راه استقامت کرد که با همکاری و یکدلی رزمندگان سپاه و ارتش، پس از مدتی کوتاه، محاصره در هم شکست. نمونه چنین صحنه هایی را در آن زمان، زیاد داشتیم که ایشان همیشه با همین پایمردی و استقامت، به مصاف ضد انقلابیون می رفتند.
سردار شهید حاج ابراهیم همت، 6 ماه پیش از شهادتش، درباره شهید محمد بروجردی گفته بود: بروجردی شناخته نشد. نه بر ملت ایران و نه بر تاریخ ما شناخته‌نشده است. تصور من این است که زمان بسیاری باید سپری شود تا شناخته شود. شاید خون رنگین بروجردی، این بیداری را در ما به وجود بیاورد.

*وصیتنامه شهید
این شهید بزرگوار در بخشی از وصیتنامه خود نوشته است: اصل مقاومت و پایداری ـ همان طور که امام (ره) فرمودند ـ نباید فراموش شود که بیم آن می رود زحمات شهدا به هدر رود؛ اگر چه آنها به سعادت رسیدند اما این ما هستیم که آزمایش می شویم...من با تمام وجود این اعتقاد را دارم که شناخت و مبارزه با جریان هایی که بین مسلمین شایع شده و سعی در به انحراف کشیدن انقلاب از خط اصیل و مکتبی آن دارد، به مراتب حساس تر و سخت تر از مبارزه با رژیم صدام و آمریکاست.
همچنین وی در قسمتی دیگر از وصیتنامه خویش تاکید کرده است: مقاومت را فراموش نکنند که خداوند با صبر پیشه کنندگان است. در این شرایط تاریخی خداوند تبارک و تعالی بار سنگین انقلاب اسلامی را بر دوش ملت مسلمان ایران گذاشته است و ما را در آزمایشی عظیم قرارداده است. این را شهیدان بسیاری به خصوص در این چند سال اخیر به در و دیوار ایران نوشته اند و اگر مقاومت ما نباشدهمانطور که امام فرمودند بیم آن می رود که زحمات شهداء به هدر رود و اگر چه آنها به سعادت رسیدند و این ما هستیم که آزمایش می شویم.
در وصیتنامه این شهید والا مقام همچنین آمده است: دیگر این که با تجربه ای که ما از صدر اسلام داریم که بخاطر عدم آگاهی ، مسلمین چطور از مسیر اسلام منحرف شده اند و این تجربه باید برای مسلمین درس عبرت باشد. با دقت کلمات این ˈروح خداˈ را که خط او خط رسول خداست دقت کنند، وجود امام امروز برای ما معیار است راه او راه سعادت و انحراف از آن خسران دنیا و آخرت است.
شهید بروجردی در وصیتنامه خود تاکید کرده است: وصیتم به برادران این است که سعی کنند توده مردم را که عاشق انقلاب هستند از نظر اعتقادی و سیاسی آماده کنند تا بتوانند کادرهای صادق انقلاب را شناسایی کنند که شناخت مردم در تداوم انقلاب، حیاتی است.

**صحبت های یک همرزم
سردار سرلشکر پاسدار «مصطفی ایزدی» به عنوان یکی از همرزمان شهید بروجردی در خصوص این فرمانده بزرگ گفت: شهید محمد بروجردی افتخار رزمندگان اسلام بود و با کارهای بزرگی که در جنگ برای اسلام و انقلاب انجام داد نشان را در گمنامی یافته بود.
وی افزود: چهره نورانی ، اخلاق الهی و رفتار مودبانه ونگاه مهربانه و اخلاص این شهید بزرگوار در اولین برخوردها انسان ها را جذب می کرد.
این فرمانده ارشد نظامی اظهار داشت: شهید بروجردی تلاش می کرد مجاهدت هایش برای خداوند سبحان باشد؛ مهم ترین کار شهید بروجردی بسیج مهاجرین و پیشمرگان کرد مسلمان بود که آنها را علیه استکبار در منطقه متحد و متفق کرد.
معاون ستاد کل نیروهای مسلح و همرزم این سردار شهید گفت: شهید بروجردی انسانی بصیر بود که به ضرورت کار عنایت ویژه داشت و در صحنه عمل نتایج ارزشمندی به دست می آورد.
سردار ایزدی افزود: بصیرت بالای شهید بروجردی باعث می شد در لحظات حساس تصمیمات درست بگیرد.
وی اظهار داشت: نام شهید بروجردی در سرلوحه تاریخ 20 ساله انقلاب اسلامی ثبت شده و او بنیانگذار مکتبی است که برگرفته از انقلاب اسلامی است.
معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفت: شهید بروجردی در راه ولایت و مقلد بودن از امام خمینی(ره) نمونه و مثال زدنی بود و همیشه پشتیبان ولایت و رهبری بود. به تعبیر مقام معظم رهبری شهید بروجردی انسانی آرام، مظلوم، شریف، پرهیزکار بود.
سیام*9612** 1336
کد N2174959

وبگردی