آفتاب

روسای هلال احمر و جهاد دانشگاهی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

روسای هلال احمر و جهاد دانشگاهی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

تهران- ایرنا- روسای جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و جهاد دانشگاهی در یک نشست دوجانبه تفاهم نامه همکاری مشترک امضا کردند.

به گزارش جمعیت هلال احمر، علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر روز سه شنبه در نشست هم اندیشی و امضای تفاهم نامه میان جمعیت هلال احمر و جهاد دانشگاهی که با حضور روسای دو نهاد برگزار شد، گفت: جهاد دانشگاهی ثمره انقلاب است که در دانشگاه شکل گرفته و ارگان توانمندی است که بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی ، علمی و درمانی کشور را به دوش می‌کشد.
وی افزود: امیدوارم با توجه به بسترهای مشترکی که وجود دارد بتوانیم از ظرفیت ها برای ارتقای توانمندی های دو طرف در راستای رفع اصولی تر و علمی تر نیازهای مردم بهره ببریم. امیدوارم امضای این تفاهم نامه نقطه عطفی برای فعالیت بهتر، موثرتر و منطقی تر میان جهاد دانشگاهی و جمعیت هلال احمر باشد.
رئیس جمعیت هلال احمر گفت: ما وظایف گسترده ای داریم که بر اساس اساسنامه مصوب مجلس به عهده ما گذاشته شده است. در حوزه جوانان، داوطلبان و امداد و نجات فعالیت های متنوعی داریم. در عین حال شرکت های دارویی جمعیت هلال احمر نیز در توزیع و تولید دارو فعالیت می کنند.
وی افزود: در زمینه آموزش نیز کارهای گسترده ای داریم که بخشی از آن به عهده موسسه علمی و کاربردی بود که البته با مصوبه شورای عالی اداری منحل شد.

* ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی
حمیدرضا طیبی نیز با تقدیر از اقدامات و فعالیت های جمعیت هلال احمر در سیل اخیر گفت: جهاد دانشگاهی دارای ظرفیت های پژوهشی و فناورانه در حوزه پزشکی، مهندسی، علوم انسانی و حوزه محیط زیست و سایر حوزه ها است.
رئیس جهاد دانشگاهی افزود: در زمینه فرهنگی نیز توانمندی های خوبی داریم و وجود 3 خبرگزاری در معاونت فرهنگی، سازمان انتشارات، مرکز افکارسنجی و سازمان دانشجویان می توانند منشا خدمات خوبی در این زمینه باشند.
طیبی پژوهشگاه صنایع غذایی جهاد دانشگاهی را یکی از ظرفیت های حوزه مواد فراسودمند ارزان دانست و افزود: همین طور ظرفیت های آی تی و فناوری اطلاعات که می توانند در زمینه کمک رسانی به آسیب دیدگان و همین طور اطلاع سریع تر از حوادث و خدمت رسانی بهتر داشته باشیم.
در این نشست تعدادی از معاونان جهاد دانشگاهی نیز به تبیین ظرفیت های معاونت خود پرداختند، از جمله محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی که گفت: جهاد دانشگاهی از نظر پژوهشی ظرفیت بالایی دارد و از این ظرفیت می توانیم برای رفع نیازهای تکنولوژیک و فناورانه استفاده کنیم. جهاد دانشگاهی در حوزه تجاری سازی، پارک ها و مراکز رشد دارد که می تواند مورد توجه طرفین قرار بگیرد.

* تدوین دوره‌های کاربردی در جهاد دانشگاهی
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی نیز با تشریح فعالیت های جهاد دانشگاهی در زمینه های آموزشی و علمی-کاربردی گفت: ما می توانیم در زمینه تدوین دوره های کاربردی و تخصصی، راه اندازی مرکز آموزش های مختلف، آموزش توانبخشی و ارائه خدمات اجتماعی و همچنین حوزه توانمند سازی کانون های دانش آموزشی و دانشجویی همیار هلال همکاری کنیم.
وی اضافه کرد: همکاری مشترک در زمینه تولید داروهای نو ترکیب از دیگر بخش هایی است که با وجود موسسه رویان و پژوهشگاه ابن سینا در جهاد دانشگاهی و همین طور وجود کارخانه ای در جمعیت هلال احمر که می تواند دارو تولید کند می توان در مورد این موضوع همکاری کرد.
حسین کلانتری، مدیرکل دفتر برنامه ریزی وتوسعه آموزش جهاد دانشگاهی نیزگفت: همکاری جهاد دانشگاهی و هلال احمر مدتی است که شروع شده و یکی از کارهای خوبی که صورت گرفته راه اندازی مرکز نوباوه رویش است.
وی افزود: می توانیم از این همکاری مشترک در حوزه پزشکی و ناباروری، بازساختی سلول درمانی، سرطان پستان و زخم های مزمن که از مشکلات کشوراست، استفاده کنیم.
کلانتری با اشاره به ظرفیت سها در جمعیت هلال احمر گفت: از این ظرفیت خوب می توانیم در حوزه زیست فناوری و داروهای نو ترکیب، آنتی بادی، سرم و واکسن بهره ببریم.

*همکاری‌های هلال احمر و جهاد دانشگاهی
شهاب الدین صابونچی، رئیس سازمان جوانان با اشاره به سابقه همکاری دیرینه این سازمان با معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: با اشتراکاتی که میان سازمان جوانان هلال احمر و سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی وجود دارد، می توانیم در زمینه های مختلفی از جمله تندیس فداکاری، باشگاه محیط زیست همکاری داشتیم. با توجه به شناخت خوبی که از ظرفیت های جهاد دانشگاهی و هلال احمر در زمینه جوانان وجود دارد، می توانیم از ظرفیت های تفاهم نامه بهره مناسبی ببریم.
احمد سلطانی معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر نیز به ظرفیت های مشترک که قابلیت همکاری های فی ما بین را دارد اشاره کرد و گفت: ماهیت فعالیت های بین رشته ای معاونت آموزش و همین طور جهاد دانشگاهی می تواند مبنای فعالیت مشترک باشد.

* تلاش برای هم‌افزایی
پس از ارائه توضیحات طرفین و تبیین ظرفیت های جدید همکاری مشترک، پیوندی با تاکید بر پتانسیل مناسب دو نهاد گفت: تولید داروهای نوترکیب و گیاهی یکی از مواردی است که جهاد دانشگاهی ظرفیت آن را دارد و ما هم زمینه فعالیت آن را داریم و با وجود این دو عامل می توان هم افزایی مناسبی ایجاد کرد.
وی همچنین در مورد توقف فعالیت مرکز علمی- کاربردی و چاره اندیشی در مورد آن نیز گفت: هلال احمر 32 مرکز علمی-کاربردی در کشور دارد که لازم است ماهیت و نوع کار آنها تغییر کند. و امیدواریم بتوانیم در قالب تفاهم نامه هایی از ظرفیت جهاد دانشگاهی در این زمینه استفاده کنیم.
پیوندی همچنین بر ضرورت همکاری در زمینه فناوری ها و استارتاپ ها و به کارگیری آن در ماموریت های جمعیت هلال احمر ابراز امیدواری کرد تا از ظرفیت های جهاد دانشگاهی در این راستا بهره مناسب برده شود.
وی همچنین همکاری در زمینه درمان ناباروری را از جنبه های دیگر همکاری مشترک عنوان کرد و در مورد طب بازساختی نیز گفت: درست است که شاید فعالیت در زمینه علوم پایه کار ما و شما نباشد اما فعالیت در این زمینه می تواند با نتایج خوبی برای کشور در سطح جهانی همراه باشد.
نشست دو جانبه تفاهم نامه همکاری مشترک جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و جهاد دانشگاهی با حضور علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر و حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی و همچنین تعدادی از مدیران ارشد دو نهاد در ساختمان صلح جمعیت هلال احمر برگزار شد.
اجتمام*7029*1193
کد N2174823

وبگردی