آفتاب

زنبورهای ستاره‌ای آماده مأموریت فضایی می‌شوند

زنبورهای ستاره‌ای آماده مأموریت فضایی می‌شوند

تهران- ایرنا- یک فضانورد مستقر در ایستگاه بین‌المللی فضایی از آزمایش موفقیت‌آمیز سخت‌افزار زنبورهای ستاره‌ای (یکی از دستیاران رباتیک ناسا) خبر داد؛ این آزمایش زنبورهای ستاره‌ای را برای آغاز مأموریت خدمات‌رسانی خود در ایستگاه بین‌المللی فضایی آماده می‌کند.

طبق اعلام سازمان فضایی آمریکا (ناسا)، زنبور‌های ستاره‌ای، ربات‌های خود شارژ شونده‌ای هستند که توسط متخصصان مرکز تحقیقاتی «ایمز» در کالیفرنیا ساخته شده‌اند. این ربات‌ها از فن‌های به‌خصوصی برای حرکت استفاده می‌کنند و می‌توانند در هر جهتی رو به جلو بروند.
ربات‌ خودشارژ ناسا قرار است به کمک فضانوردان بیایند و آن‌ها را در انجام آزمایش‌ها و وظایف مختلف روزمره یاری دهند.
«آن مک کلین» فضانورد مستقر در ایستگاه بین‌المللی فضایی ماه جاری میلادی (می) یکی از این سه دستیار رباتیک به نام «بامبلی»(Bumble) را تحت آزمایش سخت‌افزاری قرار داد.
محققان امیدوارند که بامبلی یک سری کارهای خدمات‌رسانی مانند نظارت بر تجهیزات و نگهداری انبار تدارکات را انجام دهد تا وقت فضانوردان برای انجام سایر وظایف مهم‌تر در زمینه مأموریت و آزمایش‌ها آزاد شود.
بامبلی دو دوست دیگر به نام‌های «هانی» و «کویین» نیز دارد که هر سه این ربات‌های مکعبی روز 17 آوریل (28 فروردین) از تأسیسات پرواز فضایی Wallops در ویرجینیا به فضا پرتاب شدند.
این زنبورها به چند دوربین، سنسور، صفحه‌نمایش لمسی، بلندگو و میکروفن مجهز هستند و هر زنبور رباتیک با بازوهای مکانیکی خود می‌تواند مجموعه‌ای از کارها را انجام دهد.
اندازه این ربات‌های مکعبی یک فوت مربع است و بنا بر گفته‌ها می‌توانند در انجام کارهای روزمره و توسعه و آزمایش فناوری گرانش صفر به خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی کمک کنند.
هر ربات مکعبی شکل می‌تواند با پیش‌ران‌هایی پنکه‌ای در هر جهت پرواز کند. درون این ربات‌ها باتری‌هایی نیز تعبیه شده است و هر زمان که شارژ این باتری در حال اتمام باشد این زنبورهای رباتیک به‌صورت خودکار به یک نیروگاه متصل می‌شوند و شارژ می‌شوند.
امید می‌رود که این پیشگامان ربات بتوانند اطلاعاتی در مورد نحوه کمک به فضانوردان جمع‌آوری کنند تا بتوان سخت‌افزار و نرم‌افزار مأموریت‌های آتی را ابداع کرد.
انجام این آزمایش‌ها در جاذبه صفر درنهایت به ابداع سخت‌افزار و نرم‌افزار جدید برای مأموریت‌های فضایی آتی کمک می‌کند.
قرار است این ربات‌ها اواخر فصل بهار به‌طور کامل راه‌اندازی شوند.
علمی**2038** 1055
کد N2174607

وبگردی