آفتاب
ساخت ماشین هایی با قدرت تفکر؛

در آزمایشگاه رباتیک فیس بوک چه می گذرد؟

در آزمایشگاه رباتیک فیس بوک چه می گذرد؟

تهران- ایرنا- اگرچه کسی فیس بوک را به عنوان یک شرکت رباتیک نمی شناسد، اما این غول فعال در حوزه شبکه های اجتماعی به تازگی کار بر روی طراحی ربات هایی با قدرت تفکر و یادگیری مستقل را در آزمایشگاه رباتیک خود آغاز کرده است.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری «دیلی میل»، اغلب این ربات ها براساس آن چه که فیس بوک از آن با عنوان الگوریتم یادگیری تقویتی (reinforcement learning) یاد می کند، از رویکردهای « یادگیری خود نظارتی (self-supervised learning)» برای افزودن بر هوش و اطلاعات خود استفاده می کنند. بدان معنا که این ماشین ها مختارند تا به طور مستقل در اطراف پرسه بزنند، اشیا پیرامون خود را بشناسند و از طریق فرآیند آزمون و خطا قابلیت های جدید فراگیرند.

**رباتی که همچون یک نوزاد راه می افتد
یکی از ماشین هایی که در آزمایشگاه رباتیک فیس بوک در دست طراحی قرار دارد، رباتی شش پا و متحرک شبیه عنکبوت است که یک بازوی رباتیک و یک دست شبه انسانی که به حسگرهایی مجهز است، به این ماشین در لمس اشیا یاری می دهد.
این ربات از قبل نمی داند که چطور باید راه برود یا این که محیط پیرامونش چه شکلی است، اما با گذشت زمان با فراگرفتن اطلاعات بیشتر قابلیت های خود را تقویت می کند.
ربات عنکبوتی مذکور روش های مختلفی را برای راه رفتن امتحان می کند و هربار که یک روش آن را به هدف خود نزدیک تر می کند، آن را در قالب پاداش تعبیر می کند و به این ترتیب یاد می گیرد که کدام یک از روش ها موفقیت آمیز بوده و کدام ها نیستند.
در پستی که محققان فیس بوک در این باره منتشر کرده اند، آمده است: « چالش یادگیری راه رفتن در این است که ربات باید با کمک گرفتن از حسگرهایی که برروی مفاصل هر 6 پای آن تعبیه شده اند، در مورد تعادل، موقعیت و جهت خود در فضا فکر کند.»
به عقیده این محققان، بدین ترتیب به جای روزها و هفته ها، ربات ها تنها در ظرف چند ساعت یاد می گیرند که راه بروند.

** ربات کنجکاو
محققان شرکت فیس بوک در یک ربات دیگر که به دو بازو مجهز است نیز روش مشابهی را به کار گرفته اما این بار به جای استفاده از یک سیستم مبتنی بر پاداش، امکان کنجکاوی را به این ماشین اضافه کرده اند.
ماشین های «کنجکاو» مبتنی بر هوش مصنوعی برای کشف و به کارگیری چیزهای جدید و دستیابی به یک هدف خاص، پاداش می گیرند.
به گفته این محققان، «سیستم های مشابه پیشین پیرامون خود را به طور تصادفی وارسی می کردند اما ربات های ما این کار را به طور ساختاری و برای فرونشاندن حس کنجکاوی خود انجام می دهند.»
فیس بوک معتقد است که می تواند از چیزهایی که از تعلیم ربات های خود آموخته، برای کمک به آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی در دیگر سناریوها مثل به کارگیری یک دستیار دیجیتال برای حدس خواسته کاربران، استفاده کند.
روشن نیست که فیس بوک چگونه در آینده از این آموخته ها استفاده خواهد کرد اما این رهنمودها می تواند برای نخستین سخت افزار مجهز به هوش مصنوعی فیس بوک موسوم به Facebook Portal، مفید باشد.
علمی**9418**1485
کد N2174401

وبگردی