آفتاب

نایب رییس شورای تهران:کلانشهرها را نمی توان جزیره ای اداره کرد

نایب رییس شورای تهران:کلانشهرها را نمی توان جزیره ای اداره کرد

تهران- ایرنا- نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید مجلس و دولت محلی وجود داشته باشد زیرا کلانشهرها را نمی توان به صورت جزیره ای اداره کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید ابراهیم امینی روز سه شنبه در نشست خبری نخستین کنگره بین المللی آینده پژوهی و چشم اندازسازی شهری ایران افزود: متاسفانه جایگاه شوراها هنوز نهادینه نشده است و مراجع مختلف مدعی اظهارنظر در مصوبات این نهاد هستند.
وی اضافه کرد: برای مثال در ورشو (پایتخت لهستان) آموزش و پرورش تا قبل از دانشگاه زیرمجموعه مدیریت شهری است تا از چندپارگی جلوگیری شود.
عضو ارشد شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی آینده پژوهی و چشم اندازسازی شهری ایران با بیان اینکه برای تحقق قانون مداری، معماری ایرانی اسلامی، حمل و نقل روان و رونق اقتصادی در شهر چاره ای جز شناسایی اختیارات شوراها که در قانون اساسی پیش بینی شده است نداریم خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به خوبی کلانشهرها را اداره کنیم راهی جز این نیست.
امینی یادآور شد: تجربه های خوب دنیا نشان می دهد راهی جز پارلمان محلی با اختیارات لازم برای برنامه ریزی و وجود درآمدهای پایدار برای اداره شهرها وجود ندارد.
وی گفت: امیدواریم ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به این کنگره اتخاذ تصمیم نهایی و مشخص شدن متولی حوزه شهری باشد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر جایگاه شورا به عنوان پارلمان محلی نهادینه و رابطه شورا و مدیریت شهری با نهادهای حاکمیتی، شورا و شهرداری با یکدیگر قانونمند شود شاهد تاثیرگذاری بیشتری خواهیم بود.

**کنگره نگاه آمایشی دارد
رییس کمیسیون چشم انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این نشست با بیان اینکه طرح برگزاری کنگره بین المللی آینده پژوهی و چشم اندازسازی شهری ایران از سه سال پیش آغاز شد گفت: این کنگره نگاه آمایشی و پویشی نسبت به شهرها دارد و رویکرد آن اقتصاد محله محور است.
محمد ابراهیم مداحی افزود: پیش از این نیز جلساتی با شهرداران 31 استان، روسای شورای اسلامی شهرها، فرمانداران و سایر مسئولان مدیریت شهری برگزار شد.
وی یادآور شد: پیش از این مشابه این کنگره در ژاپن و امارات برگزار شده است.
مداحی با بیان اینکه آیین نامه این کنگره تدوین و به شهرداران داده شده است ادامه داد: در کنگره این مساله که شهرهای ما در هزاره سوم چه شهرهایی هستند و مدیریت شهری چگونه است بررسی می شود.
رییس کمیسیون چشم انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: تجارب این حوزه جمع آوری شده و فراخوان عمومی آن پنجم خرداد امسال منتشر و نشست شهرداران کلانشهرها نیز نیمه اول تیرماه برگزار می شود.
مداحی اضافه کرد: همچنین نشست های تخصصی دانشگاهی در خرداد ماه، همایش در مهر و آبان و در نهایت کنگره در دی ماه سال جاری برگزار می شود.
قائم مقام پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در ادامه هدف از برگزاری این کنگره را شناسایی تهدیدها و فرصت ها، توانمندکردن نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی، بسترسازی برای تحقق طرح های فردا، ارتقای ظرفیت های اجرایی و توسعه نظام مدیریت شهری ذکر کرد.
تهرام/9353/ 1008
کد N2174318

وبگردی