آفتاب

پیروز ارجمند: رهبر ارکستر ملی باید بتواند حرف آخر را بزند

پیروز ارجمند: رهبر ارکستر ملی باید بتواند حرف آخر را بزند

تهران – ایرنا- مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است رهبر جدید ارکستر ملی باید چنان وجاهتی داشته باشد که تصمیمش فصل الخطاب تمام تصمیمات مدیریتی قرار گیرد.

پس از اجرایی شدن قانون منع بکار گیری کارکنان بازنشسته در مشاغل دائم و به دنبال آن خداحافظی فریدون شهبازیان بازنشسته صدا و سیما از ارکستر ملی، «اکبر صفی پور» مدیر عامل بنیاد رودکی و «امید صدیق» مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل این بنیاد در مصاحبه های جداگانه با رسانه ها اعلام کردند که به زودی رهبر دائم ارکستر ملی انتخاب و معرفی خواهد شد.
در همین مدت اندک گمانه زنی ها بین اهالی رسانه و هنرمندان در باره اینکه رهبر جدید ارکستر ملی چه کسی خواهد بود در فضای مجازی و گفت‌وگوهای حضوری در مورد این که نهایتا چوب رهبری ارکستر ملی نهایتا در دستان چه کسی قرار خواهد گرفت، آغاز شد. صرف نظر از پاسخ این سوال قصد داریم به این مساله بپردازیم که رهبر ارکستر ملی باید چه ویژگی هایی داشته باشد. در همین رابطه با پیروز ارجمند، نوازنده سه تار، آهنگساز و مدیر کل پیشین دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت و گو کردیم.
این هنرمند روز سه شنبه به خبرنگار موسیقی ایرنا گفت: رهبر و مدیر ارکستر ملی ایران باید کسوت استادی تمام داشته باشد تا بتواند بعنوان مرجع خود را ثابت کرده و دارای چنان پختگی شخصیتی و فنی باشد که در تمامی موارد فصل الخطاب تصمیمات مدیریتی باشد و بتواند در مقابل تاثیرات منفی دخالت های نهادهای مدیریتی غیرمتخصص ایستادگی کند.
این آهنگساز ضمن اشاره ای گذرا به دوران رهبری فرهاد فخرالدینی در ارکستر ملی گفت: به همین دلیل بود که وقتی استاد فخرالدینی دید که نهادهای دیگری در کار او مداخله می کنند از رهبری ارکستر ملی انصراف داد.
آهنگساز فیلم سینمایی «سفر به چزابه» معتقد است، رهبر ارکستر ملی باید به موسیقی ملی ایران اشراف کامل داشته و آهنگسازی تمام عیار باشد.
وی افزود: تجربه ارکستر گلها، ارکستر صبا و ارکسترهای رادیو به ما ثابت کرده است که این ارکسترهایی زمانی موفق می شوند که چوب رهبری در دستان آهنگسازی کاربلد قرار داشته باشد.
ارجمند با تاکید بر لزوم برخورداری رهبر ارکستر ملی از خصوصیات بارز اخلاقی، گفت: یک رهبر ارکستر باید سلوک ذاتی و معرفتی متناسب با شان موسیقی و موسیقیدانان ایرانی داشته باشد این خصوصیات از او شخصیتی موثر، قدرتمند و کاریزماتیک خواهد ساخت. رهبر ارکستر باید یک اخلاق‌مدار پیشکسوت باشد که این مقوله قدری با اصل جوانگرایی در تضاد خواهد بود اما زمانی که به پیشینه این ارکستر نگاه می کنیم بیش از قبل بر این اصل که رهبر ارکستر ملی باید موسیقیدانی پیشکسوت و دارای احترام باشد باور خواهیم آورد.
این آهنگساز در ادامه به نقش شورای همراهی کننده رهبر جدید ارکستر ملی اشاره کرد و گفت: شورای هماهنگ کننده و همراهی کننده رهبر ارکستر یا همان شورای فنی باید از افرادی متخصص در زمینه موسیقی تشکیل شود و این نباید یک تشکل اداری و فرمایشی باشد.
این آهنگساز با ابراز امیدواری برای این که بنیاد رودکی این ارکستر را به دست افراد متخصص بسپارد، گفت: رهبر ارکستر ملی نباید چنان تمامیت خواه باشد که بیش از 50 درصد رپرتوار ارکستر را از آثار خود دستچین کند.
پیروز ارجمند با نگاهی به نقاط ضعف ارکستر ملی از آغاز تا کنون گفت: حلقه مفقوده این ارکستر نداشتن خروجی ملموس است. امروز از ارکستر ملی از آغاز تا کنون جز اجراهای صحنه ای چیزی در اذهان نمانده و متاسفانه نه آلبومی ضبط شده و نه دی وی دی از اجراهای این ارکستر در بازار موجود است. این یک اصل لازم و به شدت مهم است. کافیست ببینیم که کشورهایی مانند مصر تا چه حد به ضبط و انتشار آثار صوتی و تصویری ارکسترشان اهمیت داده اند و این امر تا چه حد در شناساندن ارکسترهای مصری به جهان موثر بوده است. متاسفانه بخاطر نبود چنین آرشیو و خروجی هایی شناخت بین المللی از ارکستر ملی ما به همان اجرای صحنه ای محدود شده است.
گفت‌وگو : علیرضا ایرانی نژاد
فراهنگ**9494** 9053
کد N2174187

وبگردی